  • 31. Data: 2010-02-27 18:20:31
    Temat: Re: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Tabaczyński napisał:

    > O takiej jednej kości to mi się zamarzyło jak w 1982 roku
    > otwarłem ZX81. I do dzisiaj tak mi się marzy. Jeszcze
    > bym chciał żeby cała komunikacja ze światem zewnętrznym
    > była szeregowa...

    Tam były cztery kości -- CPU, ROM, RAM i Cała Reszta (w jednej kości).
    Dwa chrabąszcze po 80 końcówek, dwa po 40. Marzenia o tyle się spełniły,
    że dzisiaj podobne układy są już w jednej strukturze. Tyle że mało kto
    potrzebuje podobnego komputera.

    Teraz na płycie głównej może być podobna liczba dużych kości, ale skoro
    procesor ma kilkaset wyprowadzeń, to ścieżki zajmują większość miejsca na
    płytce. Ale gdyby z procesorem był RAM, procesor graficzny i pomniejsze
    fistaszki w rodzaju układ dźwiękowego, to co więcej potrzeba ponad
    komunikację przez szeregowe USB, DVI czy coś w tym rodzaju? Zdaje się,
    że nowy Intel Atom już ma (ma mieć) wbudowaną grafikę, więc idzie to
    w dobrym kierunku. Następny powinien być RAM (nie, nie potrzebuję
    dokładać po zakupie komputera). A jak już znajdzie się tam dysk flash,
    to można zacząć pisać artykuł do Młodego Technika (z rysunkiem płytki
    do samodzielnego sporządzenia techniką termotransferu) "Zrób sobie
    własnego peceta".

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2010-02-27 18:21:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > "Typowy" użytkownik tegoż magnetofonu nie mógł się z nim pokazać
    > w żadnym serwisie bo był ... (kim?).

    Typowym użytkownikiem tegoż magnetofonu? (Niebardzo zrozumiałem idee
    pytania, więc moja odpowiedź być może nie jest satysfakcjonująca.)

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2010-02-27 19:06:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Włodzimierz,

    Saturday, February 27, 2010, 6:29:52 PM, you wrote:

    > "Typowy" użytkownik tegoż magnetofonu nie mógł się z nim pokazać w żadnym
    > serwisie bo był ... (kim?).

    Dziennikarzem. I wbij to sobie raz na zawsze do głowy. Nawet
    miniaturowy magnetofon Kudelskiego wcale nie był magnetofonem
    szpiegowskim, jak głosi urban legend. Kudelski dorobił się majątku na
    produkcji magnetofonów reporterskich i studyjnych a nie na zabawkach
    robionych po to, żeby pokazać możliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 34. Data: 2010-02-27 19:08:08
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Adam pisze:

    > Tia, "Uwaga, kubek z kawą może być gorący".
    >
    > Świat powariował :(

    Spokojnie, póki co, to do sklepu po bułki nie trzeba brać ze sobą
    technologa żywności, prawnika i księgowego. Ale kto wie co będzie za
    parę lat :>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 35. Data: 2010-02-27 19:50:54
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:

    > Następny powinien być RAM (nie, nie potrzebuję
    > dokładać po zakupie komputera).

    Czy ile go powinno być? 640k każdemu wystarczy?
    Nie zapominaj, że atomy są używane i w tabletach, i w serwerach.
    Urawniłowka nie wszędzie się sprawdza.

  • 36. Data: 2010-02-27 20:08:05
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    > No o tym mowie. Coraz trudniej,

    Napisałem dwuznacznie. Miałem na myśli to, że ciężko było zestroić starą
    głowicę. Jak wymieniałe się jakiś element, przez przypadek zawadziło się o
    jakąś cewkę lub coś innego, to potem siedziało się godzinę, aby to ponownie
    zestroić.

    > Tylko ze scalaczkow jest wiecej typow niz kiedys tranzystorow.
    > I kupic odpowiedni, i zeby jeszcze tanio bylo ..

    To też prawda.

    Ale niektóre tranzystory miały dawniej kolosalny rozrzut. Czasem, żeby
    złożyć Darlingtona, to kupowało się z 10 sztuk.
    Nieraz nawet sparować równo końcówkę mocy stereo na GML to było osiągnięcie
    ;)

    Natomiast teraz odchyłki parametrów są raczej pomijalne.

    (...)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 37. Data: 2010-02-27 20:16:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010 20:50:54 +0100, Zbych wrote:
    >Jarosław Sokołowski przemówił ludzkim głosem:
    >
    >Czy ile go powinno być? 640k każdemu wystarczy?

    pare MB z mozliwoscia konfigurowania - ile na szybka pamiec podreczna
    a ile na cache. W mniejszych zastosowaniach zewnetrznej nie trzeba :-)

    J.

  • 38. Data: 2010-02-27 20:19:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-27 20:50, Zbych pisze:

    > Czy ile go powinno być? 640k każdemu wystarczy?

    Ten tekst to najprawdopodobniej mit - jeden z elementów czarnego PR
    wymierzonego przeciwko postaci Billa G. ;) Nie chce mi się wierzyć w
    cała sprawę z przynajmniej dwóch powodów:
    1) Mnóstwo osób ten tekst powtarza, ale jeszcze nikt nie powiedział
    gdzie, kiedy, w jakich okolicznościach i w jakim kontekście miał
    wypowiedzieć te słowa. Brak nagrania, stenogramu, notatki. ;)
    2) Nie zapominajmy, że były prezes Microsoftu nie jest jakiś tam
    dyrektor wielkiej firmy. Pewne osobiste zasługi na polu historii
    komputeryzacji także ma - w końcu to on napisał oprogramowanie dla
    Altaira. Trochę głupio robić z niego kompletnego ignoranta. ;)
    Poza tym kiedy miałby te słowa wypowiedzieć? W latach osiemdziesiątych
    gdy tylko zwiększono wielkość pamięci zaraz okazywała się ona za mała.
    Wystarczy przejrzeć stare numery "Bajtka" albo "Komputera" i przyjrzeć
    się artykułom o optymalizacji kodu, tudzież sprzętowych przeróbkach
    dodających kolejne kilobajty. ;)

    > Nie zapominaj, że atomy są używane i w tabletach, i w serwerach.
    > Urawniłowka nie wszędzie się sprawdza.

    Takie zintegrowane układy "all in one" są z reguły używane w sprzęcie
    przenośnym. Dotyczy to nie tylko x86 ale również ARM (Marvell, Qualcom)
    stosowanych w smartfonach, PDA, tablecikach internetowych. Tam raczej
    rozszerzanie pamięci nie jest normalną praktyką. Dobrze - znam przypadki
    kilku osób, które skorzystały z oferty przelutowania kości pamięci w HTC
    Universal (64MB --> 128MB). Tylko prawdę mówiąc średnio się to opłaca.
    Zwykle po prostu wymienia się sprzęt na nowy.

    W rozwiązaniach typu desktop, laptop czy nawet netbook aż taka
    miniaturyzacja nie jest konieczna. Tutaj granice wyznacza ergonomia
    obsługi. Za to w takim UMPC...

  • 39. Data: 2010-02-27 20:41:58
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. przemówił ludzkim głosem:

    > pare MB z mozliwoscia konfigurowania

    Żartujesz? Dzisiaj smartfony mają po 256MB, a ty chcesz przyczepić do
    atoma "parę" MB - to nawet na waciki nie wystarczy.

  • 40. Data: 2010-02-27 20:47:33
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    > stosowanych w smartfonach, PDA, tablecikach internetowych. Tam raczej
    > rozszerzanie pamięci nie jest normalną praktyką.

    Zapominasz, że jest mowa nie o końcowym urządzeniu, tylko o procesorze z
    pamięcią w środku. Nie bez powodu wspomniałem o tym, że atomy są używane
    i w tabletach, i w serwerach. Wymagania na pamięć będą raczej różne w
    obydwu przypadkach.