  • 1. Data: 2017-02-02 15:28:31
    Temat: nawigacja w smartfonach - jak to jest zrobione?
    Od: robot <a...@o...pl>

    Jak przeważnie sprzętowo zrealizowana jest nawigacja w smartfonach?
    Kolega mówi, że u niego w smartfonie, (jakiś LG za około 400pln, nie wiem jaki model
    dokładnie)
    w mieście nawigacja działa, a jak wyjedzie za miasto "traci sygnał".
    To znaczy telefon działa ale nawigacja "traci sygnał" i nie działa.
    Czy w droższych smartfonach nawigacja jest zrealizowana zupełnie innymi metodami
    i może działać o wiele lepiej niż w smartfonach ze średniej i nieskiej półki?
    Czy moduły gps/gnss/a-gps są już na tyle tanie, że wszędzie jest mniej więcej to
    samo?

    Przykładowo mamy tu teardown LG G4:

    https://www.ifixit.com/Teardown/LG+G4+Teardown/42705

    Gdzie tu jest gps?

    Ogólnie interesuje mnie jakie są różnice w traceniu sygnału gps pomiędzy tanim a
    drogim smartfonem.
    Nie mogę jakoś znaleźć takich porównań "na internetach".
    Jak są testy, to porównują jedynie dokładność, a nie zdolność niegubienia sygnału.

  • 2. Data: 2017-02-02 16:10:49
    Temat: Re: nawigacja w smartfonach - jak to jest zrobione?
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 lutego 2017 15:28:33 UTC+1 użytkownik robot napisał:

> [...]
    > Nie mogę jakoś znaleźć takich porównań "na internetach".
    > Jak są testy, to porównują jedynie dokładność, a nie zdolność niegubienia sygnału.

    Akurat LG G4 przez jakiś czas w aucie miałem do nawigacji i zauważyłem dziwną rzecz-
    z google maps gps działał super, sygnał szybko łapał

    Z yanosikiem notoryczne "szukam sygnału gps"

  • 3. Data: 2017-02-02 16:26:31
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017-02-02 o 15:28, robot pisze:
    > Jak przeważnie sprzętowo zrealizowana jest nawigacja w smartfonach?

    nie wiem jak przeważnie, ale w sofcie androidzie są zwykle 3 opcje:
    -mała dokładność z użyciem wifi/sieci komórkowej
    -tylko gps
    -połączenie powyższych jakoś razem
    pozycję odczytuje się w programie z serwisu udostępnianego przez system

    w starym wm5/6 nie było ustawień gps lub były jakieś szczątkowe umożliwiające na
    gps on/off i ewentualnie włączenie agps
    w programie pozycję odczytuje się w postaci strumienia nmea z wirtualnego portu
    com i trzeba sobie samemu wyciągnąć co potrzeba, lub z serwisu udostępnianego
    przez system (ale wtedy system może wyłączać gps bez naszej wiedzy i dostajemy
    pozycję sprzed 45minut, bo nie dał rady złapać ponownie fixa od tego czasu)

    sprzętowo np w starym samsungu i5700 cały moduł gps mieści się na przestrzeni
    2x3mm i zawiera 1 układ scalony i ze 4-5 elementów, do tego złącze anteny, sama
    antena zatopiona jest w plastiku w obudowie

    w zależności od urządzenia i programu gps może działać cały czas lub okresowo
    się włączać tylko do uzyskania fixa (taki tryb pseudo ekonomiczny)

    > Kolega mówi, że u niego w smartfonie, (jakiś LG za około 400pln, nie wiem jaki
    > model dokładnie)

    może on nie ma modułu gps, a tylko okreslanie pozycji po wifi/gsm (były takie
    oszczędnościowe wynalazki kiedyś, może są i teraz?) albo ma gps wyłączony...

> [...]
    > i może działać o wiele lepiej niż w smartfonach ze średniej i nieskiej półki?

    np samsung galaxy s3 szybciej łapie fixa niż stara 'myszka' z bt z chipsetem
    sirfstar'a, więc nowsze działa szybciej, ale nie sądzę żeby to było innymi
    metodami, tylko lepszy hardware/software

> [...]
    > Nie mogę jakoś znaleźć takich porównań "na internetach".
    > Jak są testy, to porównują jedynie dokładność, a nie zdolność niegubienia sygnału.

    napiszę jeszcze raz: w zależności od urządzenia i programu gps może działać cały
    czas lub okresowo się włączać tylko do uzyskania fixa (taki tryb pseudo
    ekonomiczny), może trzeba poszukać po ustawieniach telefonu, nawigacji, odpalić
    jakiś program testowy typu GPSTest, a może po prostu kolega ma w aucie tą szybę
    przednią z drutami co tłumi sygnał gps? w mieście radzi sobie bo używa odbitego
    sygnału od ścian, a poza miastem ma blokadę od góry :)

    pozdrawiam Krzysiek

  • 4. Data: 2017-02-02 16:32:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości
> [...]
    >wiem jaki model dokładnie)
    >w mieście nawigacja działa, a jak wyjedzie za miasto "traci sygnał".

    Ale jaka nawigacja ?

    Sporo smartfonow, zeby nie powiedziec "wszystkie", ma po prostu
    odbiornik GPS. Ten akurat za miastem powinien dzialac lepiej.
    A jeszcze moze odbierac Glonass, Galileo i ten chinski.

    Poza tym mozna ustalic pozycje w/g BTS. To dziala mniej dokladnie,
    albo i bardzo niedokladnie, jak gdzies w polu masz tylko jeden BTS w
    zasiegu.

    Mozna tez ustalic pozycje w/g widocznych sieci WiFi. Google i Apple je
    kiedys zindeksowali, i chyba indeksuja na biezaco - z grubsza wiedza,
    gdzie ktory accesspoint stoi.
    To dziala w miescie dosc dokladnie, jak tych wifi jest duzo, ale 100m
    dalej moze wcale nie dzialac :-)

    Android laczy te sposoby w jedna usluge lokalizacji i daje wynik
    aplikacjom.
    Tym niemniej nawigacje z reguly wymagaja lokalizacji przez gps, bo
    inne sa za malo dokladne do samochodu.

    A GPS z kolei duzo pradu zre, i dobrze jest, jak bez potrzeby nie jest
    wlaczony.

    >Przykładowo mamy tu teardown LG G4:
    >https://www.ifixit.com/Teardown/LG+G4+Teardown/4270
    5
    >Gdzie tu jest gps?

    Nie musi byc "gdzies". Teraz to moze byc czesc ktoregos z ukladow
    Glowny "procesor"
    https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/process
    ors/808

    a tam czytamy
    "Location
    Qualcomm(R) IZat(TM) Support

    a.. Qualcomm(R) IZat(TM) Gen8C "
    https://www.qualcomm.com/products/izat

    I tu przestalem rozumiec :-)

    Tzn - domyslam sie, ze sprzet niezbedny do odbioru w procesorze jest,
    byc moze wymaga jeszcze jakiejs malej kosteczki - kawalka WTR3925
    zapewne,
    https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/rf-tran
    sceivers
    A do tego jeszcze Qualcomm sprzedaje kawal oprogramowania - IZat.

    To tego jeszcze antena potrzebna ... ale moze sie nadac antena
    telefonu.

> [...]
    >Nie mogę jakoś znaleźć takich porównań "na internetach".
    >Jak są testy, to porównują jedynie dokładność, a nie zdolność

    Bo to coraz trudniej porownac, szczegolnie jak sie okaze, ze po
    zgubieniu GPS telefon nawet nic nie powie, tylko posluzy sie inna
    metoda.

    Ogolnie GPS to maja problem ze zlapaniem sygnalu - a jak juz sie
    "dostroja", to odbior idzie dobrze ... do tunelu, albo wysoko
    zabudowanej ulicy.
    A z kolei "lapanie" w telefonach przyspieszone przez AGPS.

    J.

    P.S.
    https://gigaom.com/2012/11/15/qualcomm-tackles-indoo
    r-location-with-new-generation-of-chips/

  • 5. Data: 2017-02-02 17:37:31
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 2 Feb 2017 15:28:31 +0100, w <o6vfmh$tkb$1@node2.news.atman.pl>, robot
    <a...@o...pl> napisał(-a):

> [...]
    > Czy moduły gps/gnss/a-gps są już na tyle tanie, że wszędzie jest mniej więcej to

    Przypuszczam, że miał nawigację online (czyli Google Maps) i tracił sygnał LTE,
    a nie sygnał GPS.

  • 6. Data: 2017-02-02 17:54:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości
    Thu, 2 Feb 2017 15:28:31 robot napisał(-a):

    >Przypuszczam, że miał nawigację online (czyli Google Maps) i tracił
    >sygnał LTE,
    >a nie sygnał GPS.

    I to moze byc rozwiazanie problemu.

    Ale ... co to za siec, ze za miastem nie ma sieci ?

    Telefon zafiksowany na LTE only ?

    J.

  • 7. Data: 2017-02-02 17:55:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 02 Feb 2017 17:37:31 +0100, "r...@k...pl"
    <r...@k...pl> wrote:
    > Przypuszczam, że miał nawigację online (czyli Google Maps) i tracił
    > sygnał LTE,
    > a nie sygnał GPS.

    I jaki ma to związek z nawigacją? Pomijając już fakt, że opis
    problemu brzmi jak przygody niepełnosprytnego usera....

    --
    Marek

  • 8. Data: 2017-02-02 18:59:45
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 02 Feb 2017 17:55:00 +0100, w
    <a...@n...neostrada.pl>, Marek <f...@f...com>
    napisał(-a):

    > I jaki ma to związek z nawigacją?

    Tracił połączenie danych.

    > Pomijając już fakt, że opis
    > problemu brzmi jak przygody niepełnosprytnego usera....

    To inna sprawa :)

  • 9. Data: 2017-02-02 22:17:18
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Problemy wioskowego przygłupa. Ten temat powinien nosic nazwe.

  • 10. Data: 2017-02-03 08:59:03
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-02-02 o 17:37, r...@k...pl pisze:

    > Przypuszczam, że miał nawigację online (czyli Google Maps) i tracił sygnał LTE,
    > a nie sygnał GPS.

    To jest możliwe. Ale twierdzi, że tracił sygnal gps.
    Następnym razem jak go będę widział, sam zrobię test.