  • 11. Data: 2012-02-01 23:54:08
    Temat: Re: odchylenie standardowe online
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-01 17:49, slawek pisze:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    >
    > Brednie wypisują ci, którzy naiwnie sądzą "jeden przebieg wystarcza".

    Brednie wypisujesz.

    > Więc osocochodzi? Ano o to, że "wzorek jednoprzebiegowy" jest
    > numerycznie niepoprawny, tj. wystarczy podać mu spreparowane dane i
    > wtedy zaczyna produkować bzdury.

    Jakbyś przeczytał łaskawie całą wypowiedź, znalazłbyś
    tam fragment wspominającym o tym problemie i jak
    licząc to na zbiorze _liczb całkowitych_ uniknąć tego
    problemu.

    Ale czytanie boli, więc trzeba samemu napisać.

    > Natomiast przy liczeniu od razu sumy kwadratów - błędy zaokrągleń zjedzą
    > wam dokładność. Sprawdźcie sami dla jakiej konkretnej wartości a wasz
    > algorytm polegnie.

    Tak. Pisałem o tym. I pisałem dlaczego M.M. używając
    odpowiednie szerokiej liczby może ten problem obejść.

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2012-02-02 18:17:52
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "jolz" <B...@i...pl> napisał w wiadomości grup
    > Owszem, ale nietrudno wyprowadzic jednoprzebiegowy wzor dajacy poprawny
    > numerycznie algorytm. A jeszcze prosciej skopiowac:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Algorithms_for_calculat
    ing_variance#On-line_algorithm

    Tyle, że w/w algorytm daje różne rezultaty: "od początku" vs. "od końca".

  • 13. Data: 2012-02-02 18:23:30
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > Tak. Pisałem o tym. I pisałem dlaczego M.M. używając
    > odpowiednie szerokiej liczby może ten problem obejść.

    Problem polega na tym, że a priori nigdy nie wiesz jakie będą kiedyś dane.

    Typowym przykładem jest np. regresja liniowa. O, to proste! A potem ktoś
    przychodzi i wprowadza sekwencję (0, 1), (0, 2), (0, 3).

  • 14. Data: 2012-02-02 22:00:56
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Typowym przykładem jest np. regresja liniowa. O, to proste! A potem ktoś
    > przychodzi i wprowadza sekwencję (0, 1), (0, 2), (0, 3).

    Mozna do glownej przekatnej dodac jakies epsilon i powinno dac y = 0x + 2.

  • 15. Data: 2012-02-03 09:43:39
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-02 19:23, slawek pisze:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    >
    > Problem polega na tym, że a priori nigdy nie wiesz jakie będą kiedyś dane.

    Często wiem co będziemy liczyć.

    Jeśli MM wie, że jego dane są z przedziału [-1000,1000]
    to nie wyjdzie poza zakres uint32 dla tablicy długości
    <2000. Jeśli wie tylko, że dane to int32 i jest ich
    n, to potrzebuje kontenera szerokości 31*2+log_2(n) bitów.

    Dodatkowo, jak tu ktoś wspominał, można posiłkować się
    oszacowaniami średniej, albo użyć dla poszczególnych
    odchyleń średniej z całego przedziału (równoważne
    wspominanemu przez Cibie przesunięciu danych - nie
    zmienia to wariancji).
    Trochę to kosmetyczny zabieg, gdyż jeśli nie chcemy
    przechodzić na zmienny przecinek oszacowanie na zakres
    liczby będzie takie samo. Za to jeśli przejdziemy, pomoże
    (jeśli liczby mają podobna średnią w różnych obszarach)

    > Typowym przykładem jest np. regresja liniowa. O, to proste! A potem ktoś
    > przychodzi i wprowadza sekwencję (0, 1), (0, 2), (0, 3).

    1. Nie ma schematów uniwersalnych.
    2. A jaki byś chciał wynik z tych danych? Nie ma rozsądnego wyniku.
    Regresja liniowa zakłada istnienie funkcji y=f(x). Tu taka nie istnieje,
    co najwyżej odwrotna. Metody numeryczne to nie czarna skrzynka,
    trzeba myśleć.

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2012-02-03 09:54:52
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > 1. Nie ma schematĂłw uniwersalnych.
    > 2. A jaki byś chciał wynik z tych danych? Nie ma rozsądnego wyniku.
    W niektorych zadaniach zadowalajcym wynikiem dla takich danych
    jest f(x) = 2. Trzeba metode jakos uodpornic na takie dane.

  • 17. Data: 2012-02-03 10:19:39
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-03 10:54, M.M. pisze:

    > W niektorych zadaniach zadowalajcym wynikiem dla takich danych
    > jest f(x) = 2. Trzeba metode jakos uodpornic na takie dane.

    A niby dlaczego. Ostrzeżenie, że macierz jest osobliwa
    lub niepewność wyznaczenia współczynnika 'a' ogromna.

    Jeśli bedziesz grzebał w metodzie aby ją uodpornić,
    bo będzie juz inna metoda (i można się przejechać
    w innej stuacji, ale tym razem mniej intuicyjnej!)

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2012-02-03 10:23:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    > W niektorych zadaniach zadowalajcym wynikiem dla takich danych
    > jest f(x) = 2. Trzeba metode jakos uodpornic na takie dane.

    Może napisze jaśniej. Taka sytuacja nie jest normalna
    dla regresji liniowej. Procedura ja licząca nie powinna
    udawać przed użytkownikiem, że wszytko jest ok.
    Ten, który wie, o co mu chodzi sam sobie dane zmodyfikuje
    czy zastosuje inną metodę. TEn który nie wie, i tak
    dostanie najprawdopodobniej nic nie znaczace wyniki
    (inne niż były mu potrzebne).

    pzdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2012-02-03 17:54:06
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Mozna do glownej przekatnej dodac jakies epsilon i powinno dac y = 0x + 2.

    Ale po co? Po co?

    Poprawny numerycznie algorytm jest prosty i łatwy w implementacji.

    A i jeszcze drobiazg - "dodawanie epsilona" jest czymś, co wymaga ingerencji
    operatora elektronicznej maszyny cyfrowej (EMC), czyli cofa nas ździebko...
    jakieś 60 lat.

    Niby mamy komputer, program, niby liczy się samo - ale trzeba dodawać
    "epsilon" itd. - bo inaczej "algorytm się na nas obrazi"...

  • 20. Data: 2012-02-03 18:07:47
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > Regresja liniowa zakłada istnienie funkcji y=f(x). Tu taka nie istnieje,

    Regresja liniowa nie zakłada tego. Regresja liniowa jest nt. murzynów
    (pigmejów). Serio. Facet, który to wymyślił, był porąbanym rasistą: chciał
    udowodnić wyższość wysokich blondynów aryjskich. Przypadkiem odkrył metodę
    dopasowywania "najlepszej" prostej do danych doświadczalnych. Nota bene są
    jeszcze dwie zupełnie inne metody (Hubera na medianie i jakiś cud wymyślony
    parę lat temu przez Holendrów bodajże...), dające zupełnie inne rezultaty.

    Algorytm regresji liniowej nie zakłada istnienia zależności funkcyjnej, ale
    po prostu określa równanie prostej minimalizującej sumę kwadratów odchyleń
    (i to zwykle nie OLS/EOV).

    Taka prosta ZAWSZE istnieje... nawet jeżeli jest jeden punkt. Problematyczne
    może być zaimplementowanie przy EOV i "pionowej prostej" - ale w oczywisty
    niby sposób można tego uniknąć. Nota bene, oryginalny artykuł o EOV był
    "zabugowany" - w niecały rok później byłą errata, bo autorzy różniczkowali
    nieróżniczkowalne.

    > co najwyżej odwrotna. Metody numeryczne to nie czarna skrzynka,
    > trzeba myśleć.

    Owszem. Radzę też poza myśleniem nieco poczytać - podręczniki na początek,
    potem bieżącą literaturę.