  • 41. Data: 2022-08-04 20:59:48
    Temat: Re: ostrzenie noza
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 4 August 2022 at 20:31:59 UTC+2, Akarm wrote:

    > Spójrz sobie tu:
    > https://youtu.be/et6PkyPBJdg?t=2052
    > Masz wyjaśnienie zasady ostrzenia za pomocą pręta.
    > --
    > -
    > Akarm
    > Nie trawię chamstwa, nieuctwa, bydła wszelakiego
    Należy bardzo uważać przy ostrzeniu pręta nożem, aby go nie uciać całkiem

  • 42. Data: 2022-08-04 21:54:08
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 04.08.2022 o 20:53, J.F pisze:

    > Podoba mi sie.
    >
    > Ale nie mam :-(

    Ja jeszcze kilka lat temu nie miałem żadnej ostrzałki do noży.
    Do czasu, aż spróbowałem kroić ostrym nożem. :D
    Wtedy poszły w kąt wszystkie cudowne noże - niewymagające ostrzenia,
    noże z ząbkami "laserowo ostrzone". A że trafiłem na wyprzedaże sprzętów
    Victorinox w Euro RTV AGD, to nakupiłem noży i obieraczek w sumie
    kilkadziesiąt. Część rozeszła się po rodzinie, a znaczna część została.
    No to trzeba było pomyśleć o przyszłych procesach ostrzenia.
    Najpierw kupiłem urządzenie podobne do tego:
    https://pl.aliexpress.com/item/1005001870110644.html
    Później kupiłem taka kostkę, akurat w Lidlu były:
    https://youtu.be/JVkQiYK-FGo
    A niedawno do pierwszego urządzenia dokupiłem osełki z pyłem
    "diamentowym", zamiast osełek korundowych. Nie mam z ziarnem tak
    drobnym, żebym prawie polerował - noże słabo golą, ale tną wyśmienicie.
    Nawet najcieńszy papier poszatkuję nimi w powietrzu.

    --
    -
    Akarm

  • 43. Data: 2022-08-04 21:54:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-08-04 o 13:54, J.F pisze:

    > Nawet te "0.2-0.5%" w "zwykłej stali" to bedzie "zwykla, miekka stal,
    > na noze sie nie nadaje" :-)

    Mowa była o nierdzewce i ta się nadaje.
    Myślę, że więcej niż połowa zwykłych noży kuchennych jest właśnie z 3H13
    czy 4H13
    (albo czegoś podobnego składem) bo to najbardziej powszechny materiał.
    Hartuje się to dość dobrze, węgla do tego celu jest dość, są dodatki,
    łatwo zapolerować -
    a przekroje nie są duże.

    > No ale oni nimi pewnie stal czy drewno choc cieli, a nie palce :-)

    Palec tutaj jako narzędzie diagnostyczne.

  • 44. Data: 2022-08-05 05:42:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale w ktora strone jedziesz po tym pilniku?

    Farfoclową czyli w kierunku ostrza.

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2022-08-05 18:45:26
    Temat: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 01.08.2022 o 18:00, J.F pisze:

    > kuchennego.

    A ja spytam na marginesie tematu. Mam kilka noży które zdewastowała
    zmywarka. Pękają plastikowe okładki rękojeści albo chemia niszczy
    aluminiowe nity (?) którymi rękojeść jest spojona. Trochę szkoda mi
    wyrzucić fajnych, trwałych ostrzy, stąd pomysł *aby z czegoś dorobić*
    same okładki, tylko właśnie z czego, aby znów zmywarka tego nie
    załatwiła, no i aby to był materiał w miarę dostępny i łatwy w obróbce.
    Mam pod ręką np. ścinki płyt poliwęglanowych, a samo spojenie okładek da
    się łatwo zrobić śrubami nierdzewnymi. Wiem, że taka robota jest
    nieopłacalna, ale czasem podłubać warto :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 46. Data: 2022-08-06 01:50:41
    Temat: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-05, PeJot <P...@n...pl> wrote:

> [...]
    > się łatwo zrobić śrubami nierdzewnymi. Wiem, że taka robota jest
    > nieopłacalna, ale czasem podłubać warto :)

    Poliwęglany z czasem też się będą trochę starzeć w zmywarce i mogą
    pękać, ale raczej nie jakoś obsesyjnie. Co powinno być lepsze to różne
    żywice melaminowe, fenolowe, bakielit, kompozyty tych żywić.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2022-08-06 07:47:48
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Poliwęglany z czasem też się będą trochę starzeć w zmywarce i mogą
    > pękać, ale raczej nie jakoś obsesyjnie. Co powinno być lepsze to różne
    > żywice melaminowe, fenolowe, bakielit, kompozyty tych żywić.

    Bakelit także jest pod ręką i fajnie się obrabia, ale faktycznie czy
    wytrzyma zmywarkę ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 48. Data: 2022-08-06 15:09:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-06, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Bakelit także jest pod ręką i fajnie się obrabia, ale faktycznie czy
    > wytrzyma zmywarkę ?

    Powinien wytrzymać wrzątek a nawet przegrzaną parę. Bakelit można
    otrzymywać na drodze polikondensacji katalizowanej zarówno kwasami jak i
    zasadami, więc na detergenty też będzie raczej odporny.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2022-08-06 16:07:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 6 August 2022 at 15:09:44 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > otrzymywać na drodze polikondensacji katalizowanej zarówno kwasami jak i
    > zasadami, więc na detergenty też będzie raczej odporny.

    Tylko drewno bukowe, żadnych syfowych, rakotwórczych plastików, zostawiających ślad
    na naczyniach, sztućcach.

    Poza tym sztućce się myje ręcznie, bo zmywarka je niszczy, bo telepią pod strumieniem
    wody pod ciśnieniem.

  • 50. Data: 2022-08-06 21:28:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 06.08.2022 o 16:07, a a pisze:

    > Poza tym sztućce się myje ręcznie, bo zmywarka je niszczy

    Tak jak *wszystko* co się do zmywarki wsadza, ale dla mnie nie jest to
    powód aby rezygnować ze zmywarki.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza