  • 61. Data: 2022-08-08 14:42:23
    Temat: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Aug 2022 04:54:43 -0700 (PDT), a a wrote:

    > Miałem klienta i robił formy odlewnicze z drewna do odlewów z metalu
    > Masa formierska i on robił z drewna przdmiot , który mial byc odlewany
    > z masy formierskiej robił\
    > kilka segmentów matrycy
    > Skladal matrycę, wlewal gorący metal przez otwór

    Tak sie to w metalu robi, od wiekow.

    Ale cos mi sie widzi, ze bakelit to jakos inaczej musi byc.
    A ksztalty byly fikusne ..

    J.

  • 62. Data: 2022-08-08 15:02:21
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 8 August 2022 at 14:42:25 UTC+2, J.F wrote:

    > Tak sie to w metalu robi, od wiekow.
    >
    > Ale cos mi sie widzi, ze bakelit to jakos inaczej musi byc.
    > A ksztalty byly fikusne ..
    >
    > J.
    forma elastyczna, czyl;i silikonowa
    Oblewasz przedmiot silikonem,
    silikon twardnieje, ale elastyczny
    Rozcinasz i masz formę elastyczną.
    Wkladasz do skrzynki i to wszystko
    Wlewasz zywicę, wypelnia formę w skrzynce.
    Slkrzynka trzyma wymiary
    Bo stwardnięciu zywicy, foprme silikonowa zdejmujesz.

    Były jeszcze odlewy w ziemi okrzemkowej, stratne,
    wypelnienie parafiną
    która się nastepnie wytopila i zostawał pusty negatyw w skrzynce

    Na youtubie pelno filmików z Indii,
    gdzie wszystko nadal odlewaja rzemieślniczo

  • 63. Data: 2022-08-08 15:24:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak sie to w metalu robi, od wiekow.
    >
    > Ale cos mi sie widzi, ze bakelit to jakos inaczej musi byc.

    Jak syntetyzujesz taką żywicę to dostje się ją w formie ciekłej, więc
    wystarczy wlać do formy. Wszystko zależy od stopnia polikonesacji.
    https://plastiquarian.com/?page_id=14339

    > A ksztalty byly fikusne ..

    A drugie podejście to typowe "press-molding", pewnie też w tamtych
    czasach dostępne.

    --
    Marcin

  • 64. Data: 2022-08-08 15:48:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 08 Aug 2022 13:24:24 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Jak syntetyzujesz taką żywicę to dostje się ją w formie ciekłej, więc

    Gęsta, z wypełniaczami ..

    > wystarczy wlać do formy. Wszystko zależy od stopnia polikonesacji.
    > https://plastiquarian.com/?page_id=14339

    > A drugie podejście to typowe "press-molding", pewnie też w tamtych
    > czasach dostępne.

    Moze i dostepne, ale jak zrobic forme do

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pionier_(radioodbiorni
    k)
    https://pol.grandado.com/products/nostalgiczny-czarn
    y-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechani
    czny

    J.

  • 65. Data: 2022-08-09 05:54:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gęsta, z wypełniaczami ..

    Weź może zerknij do tego likna, co wcześniej wkleiłem. Tam są nawet
    obrazki. Bakelit dawniej pełnił funkcje jaką obecnie pełnią żywice
    akrylowe lub epoksydowe do zatapiania różnych obiektów. To jest
    konsystencja miodu jeśli nie mniejszej lepkości.

    ALe gdzie widzisz problem?

    --
    Marcin

  • 66. Data: 2022-08-09 13:29:16
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 9 August 2022 at 05:54:20 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > konsystencja miodu jeśli nie mniejszej lepkości.

    y-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechani

    Kto ma Pioniera może obliczyc z il;u częsci skladala się forma
    i gdzie były kanaly odpowietrzające, aby bakelit wypelnił cala formę stalową bez
    bąbelkowania

    Jeżeli obudowa byla produkowana jako pojedymczy element, to forma byla bardzo
    skomplikowana, wysokociśnieniowa

  • 67. Data: 2022-08-09 14:06:22
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    https://youtu.be/umM21vFIc7Y?t=157

  • 68. Data: 2022-08-09 14:31:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-09, alojzy nieborak <a...@g...com> wrote:

    > https://youtu.be/umM21vFIc7Y?t=157

    Bardzo ładny filmik żeś znalazł, ale prawdę mówiąc wystarczy spojrzeć na
    te wszystkie obudowy bakelitowe, żeby zobaczyć, że to proste formy
    kompresyjne, bez dzielenia na jakieś segmenty.

    --
    Marcin

  • 69. Data: 2022-08-09 14:33:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Aug 2022 03:54:18 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > akrylowe lub epoksydowe do zatapiania różnych obiektów. To jest
    > konsystencja miodu jeśli nie mniejszej lepkości.

    Nie bylo jakis wypelniaczy? Papier np ?

    Moze i faktycznie w tych zalewanych nie ...

    k)
    y-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechani
    czny

    > ALe gdzie widzisz problem?

    A zrob to bez maszyny CNC.

    No chyba, ze faktycznie artysta model w drewnie,
    a potem forma faktycznie z gipsu ...

    J.

  • 70. Data: 2022-08-09 14:47:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Aug 2022 12:31:23 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Bardzo ładny filmik żeś znalazł, ale prawdę mówiąc wystarczy spojrzeć na
    > te wszystkie obudowy bakelitowe, żeby zobaczyć, że to proste formy
    > kompresyjne, bez dzielenia na jakieś segmenty.

    Kompresyjne czyli co? Jak na filmie sciskajace sproszkowaną zywicę?

    To dosc mocne musi byc, stalowe ... jestem pod wrazeniem formy z
    filmu. Jak to zrobili?

    A ta sluchawka jeszcze gwinty miala ... ale to juz moze faktycznie
    proste, jesli sie da jakies wkladki wsadzic ...

    P.S. a dalej ... bizuteria z bakelitu, zamiast z diamentow :-)

    J.