  • 1. Data: 2019-04-04 08:40:52
    Temat: pecet na poddaszu vs temperatura
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2019-04-04 10:43:35
    Temat: Re: pecet na poddaszu vs temperatura
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-04, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:
    > Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Obciąż i zobacz jak daleko jestes of Tmaks. U mnie w "serwerowni" jest
    33-35C i w pełni obciążony FX-8350 potrafił chodzić tak pare dni, ale
    margines do Tmaks był zawsze te minimum 10-15C.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-04-04 13:04:48
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 04 Apr 2019 08:43:35 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Obciąż i zobacz jak daleko jestes of Tmaks. U mnie w "serwerowni" jest
    > 33-35C i w pełni obciążony FX-8350 potrafił chodzić tak pare dni, ale
    > margines do Tmaks był zawsze te minimum 10-15C.

    Gdybym mógł to ot tak potestować to bym nie pytał.
    Miejsce docelowe muszę przygotować, doprowadzić prąd i skrętkę, pytam więc
    o doświadczenia, żeby nim się urobię już coś wiedzieć.

    Poza tym... teraz tam jest 15* ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 4. Data: 2019-04-04 13:36:08
    Od: ń <k...@t...sie>

    Mnie komputery wariowały nawet w mieszkaniu gdy przychodziły upały rzędu 33°C, więc o
    40°C nawet nie chcę myśleć.
    Musiałbyś zapewnić znacznie większy przepływ powietrza, co z kolei spowoduje szybkie
    zakurzenie.

  • 5. Data: 2019-04-04 13:52:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-04 o 08:40, Roman Tyczka pisze:

    > Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Problemem nie jest płyta główna - ona wytrzyma dużo.
    Procesor ma w specyfikacji podane temperatury, niższe mu raczej nie
    szkodzą - vide fermy kryptowalut.

    Natomiast żywotność HDD radykalnie spada w wyższych temperaturach.
    Gdzieś w materiałach widziałem wykresy, gdzie już dla 35°C MTBF spadał
    dość znacząco. Nie bez powodu komputery typu workstation i tym bardziej
    serwery mają dobrą wentylację dla HDD.
    Chyba, że postawisz stację bezdyskową, korzystając z PXE albo czegoś w
    tym rodzaju.

    SSD i RAM też nie lubią zbyt wysokich temperatur.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2019-04-04 14:51:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-04, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:

    > Gdybym mógł to ot tak potestować to bym nie pytał.

    A co Cię powstrzymuje? Nie masz jeszcze tego kompa?

    > Miejsce docelowe muszę przygotować, doprowadzić prąd i skrętkę, pytam więc
    > o doświadczenia, żeby nim się urobię już coś wiedzieć.
    >
    > Poza tym... teraz tam jest 15* ;-)

    Nie szkodzi. Przecież delta T aż się tak nie zmieni w tym zakresie
    temperatur. Sprawdz dla 20-22C (a nawet dla tych 15), zobacz do ilu
    rosnie pod dluzszym obciązeniem i zrób poprawke na te 40C.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2019-04-04 15:19:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-04-04, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > szkodzą - vide fermy kryptowalut.
    >
    > Natomiast żywotność HDD radykalnie spada w wyższych temperaturach.

    Przy czym wyższych oznacza > 50 deg C. Zimno dużo groźniejsze.
    https://upload.wikimedia.org/wikibooks/en/3/38/Avera
    ge_temperatures_versus_failures_rates_for_HDDs.jpg

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2019-04-04 15:45:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Apr 2019 08:40:52 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > Czy wpakowanie PC ze zwykłym chłodzeniem powietrzem na poddasze, gdzie
    > latem bywa i ze 40 stopni, będzie dla tegoż peceta zabójcze czy da radę?
    > Mam na myśli maszynę z podkręconym i7, który czasem jest obciążany.

    Typowa temp. maksymalna procka to 70 st.C. Jeśli teraz w pokoju, w
    którym masz 20 st. procek obciążony na max. ma temp. nie większą niż 50
    st., to możesz go eksploatować na strychu do temperatury strychu 40
    st.C.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2019-04-04 17:05:11
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 4 Apr 2019 15:45:49 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > którym masz 20 st. procek obciążony na max. ma temp. nie większą niż 50
    > st., to możesz go eksploatować na strychu do temperatury strychu 40

    No właśnie problem nie jest taki trywialny, bo ta zależność nie jest
    liniowa.

    https://www.ekwb.com/blog/what-is-delta-t/

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 10. Data: 2019-04-04 17:54:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 4 Apr 2019 17:05:11 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > No właśnie problem nie jest taki trywialny, bo ta zależność nie jest
    > liniowa.
    >
    > https://www.ekwb.com/blog/what-is-delta-t/

    Ja bym się nie martwił martwił kilkoma procentami nieliniowości. Raczej
    bym się martwił kurzem na tym strychu czy falą upałów. I myszami,
    oczywiście :)
    --
    Jacek
    I hate haters.