  • 1. Data: 2010-10-31 23:11:10
    Temat: regulacja prędkości wiatraka w zależności od temperatury
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    miałem fajny komputer, ale zachciało mi sie nowego. teraz wentylator
    wyje jak dziki. tzn bios zwalnia go z 4tyś do 2 tyś obrotów, a procesor
    ma 35 stopni. potrzebuje jakiś prosty układ który inteligentnie zwolni
    wentylatorek do 800 obrotów. taki "kupny" regulatro nie zdał egzaminu,
    bo albo nie działał (przewodzł) albo tak regulował(obniżał napięcie) ze
    wprawdzie było 800obr ale maksymalnie osiągał 1800. Znalazłem na necie
    schemat, ale jest tam ze 30 elementów - nie dam rady tego
    odpowiedzialnie poskładać - nie chce domu puścić z dymem.
    Czy mozna jakoś sprytnie zrobić taką regulacje? kiedyś widziaem taki
    wentylatorek z jednym zewnętrznym elementem (czujnikiem - regulatorem)-
    bez innej elektroniki!

    ToMasz

  • 2. Data: 2010-10-31 23:25:57
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > wyje jak dziki. tzn bios zwalnia go z 4tyś do 2 tyś obrotów, a
    > procesor ma 35 stopni. potrzebuje jakiś prosty układ który

    speed fan, taki program pod win32/64. Oczywiscie jak wspiera dany chipset ale
    na 90% bedzie dobrze.

  • 3. Data: 2010-11-01 15:01:30
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Papkin pisze:

    > speed fan, taki program pod win32/64. Oczywiscie jak wspiera dany
    > chipset ale na 90% bedzie dobrze.
    suse linuks. co widać...
    Ale dzięki za dobre chęci
    ToMasz

  • 4. Data: 2010-11-01 15:21:10
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 01 Nov 2010 00:11:10 +0100, ToMasz napisał(a):

    > kiedyś widziaem taki
    > wentylatorek z jednym zewnętrznym elementem (czujnikiem - regulatorem)-
    > bez innej elektroniki!

    Np. Enermax Everest.
    --
    GLaF

  • 5. Data: 2010-11-02 15:48:46
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    wrote:

    > suse linuks. co widać...
    > Ale dzięki za dobre chęci
    > ToMasz

    jesli to nowa plyta to linux nie powinien miec z tym problemu,
    poszukaj najpierw w /sys/class/thermal/ , powinny byc odpowiednie cooling
    devices. oczywiscie tylko root moze zmieniac tam wartosci :)

    jesli nie ma, to pewnie trzeba zaladowac odpowiedni modul,
    pogooglaj konkretnie model plyty i hasla typu 'fan control'.

    ad. softu 'na pulpit' do tego to niestety nie pomoge, osobiscie jesli cos
    moge zrobic z konsoli to nie komplikuje sobie dalej zycia ;)