  • 1. Data: 2014-01-17 11:28:09
    Temat: scalone przetworniki prądu (na czujniku hall-a) do 100A
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Miał ktoś doświadczenie z czujnikami prądu (w założeniu moim - DC), typu
    scalonego z hall-em w środku, przy prądach rzędu 100A?
    allegro micro robi takie, ale albo na allegro/dealextreme są 5-30A (za
    fajną kasę), albo w tme 100A za >60zł sztuka.
    Czy te "do 30A" przeżyją mi 100A (tylko z przesterowaniem na wyjściu),
    czy odparują? Czy te "do 100A" nie mają realnie błędu zera/dryftu tak
    wielkiego, że poborów +/- 2A nie będę w stanie wychwycić?

    Do wścieku doprowadza mnie auto, i jego stan ładowania (albo
    nieładowania) alternatora i nieokreślonych poborów prądu,
    doprowadzających do regularnego rozładowania akumulatora.
    Elektrycy od siedmiu boleści i samochodów wymieniają alternator, ładują
    akumulator prostownikiem i oddają (razem z grubą fakturą), twierdząc
    "ładowanie jest ok, bo jest 13.9v w spoczynku, a jak się włączy światła
    to nadal jest 13.9v". Ok, napięcie ładowania jest ok (a przynajmniej nie
    przeładowuje), ale prąd - niekoniecznie. Przy naładowanym
    (prostownikiem) akumulatorze do 13.8v - wystarczy że alternator ma
    wydajność 10-20A i napięcie będzie trzymać, i światła (razem może 10A?)
    go nie wzruszą. A po pewnym czasie używania, kilkunastu rozruchach,
    kilku zimnych nocach aku - trup. Wymiana aku - bez poprawy. Kolejna
    wymiana - tydzień i znów trup.
    Akumulatorów nie będę reklamować, bo mi powiedzą że wina złego ładowania
    w samochodzie, a alternatora nie udaje mi się reklamować bo twierdzą że
    albo akumulator albo coś prąd pobiera.

    Sam muszę dojść, czy coś pobiera ten prąd bez umiaru lub bez sensu
    (teoretycznie - na multimetr - po zamknięciu auta najpierw 1-2A, a po
    2-3 minutach już 0.05A, ale skąd mam wiedzieć co się dzieje 1h czy 10h
    po odejściu od auta?), oraz czy alternator naprawdę umie ładować. Bo gdy
    jadę z całkiem sporymi obrotami, a napięcie spada mi do 12.0V to wcale
    nie wydaje mi się, że alternator ładuje (powinien nawet do 120A dać radę
    wypluć, a napięcie utrzymać, więc wątpię, że mi coś 200A zjada, przy
    których alternator nie wyrabia, a nie dymi się). Niestety - na rolce
    alternatora jest sprzęgło jednokierunkowe, które teoretycznie mogłoby
    "puszczać", ale jego profilaktyczna wymiana to kolejne ~350zł +
    bardzo-przerąbana-gimnastyka by wyjąć alternator (takie głupie auto), i
    dalej niczego nie gwarantuje.

    Stąd pomysł wstawienia na wszystkie istotne (poza rozrusznikiem)
    przyłącza do akumulatora czujników prądu (do alternatora, do elektryki
    przedniej, do tylnej, do radia itd), i rejestrowanie poboru prądu -
    atmega + moduł radiowy 2.4GHz na 24L01p + odbiornik pokazujący
    poszczególne prądy, bym widział jak to wygląda podczas jazdy (trudno
    wisieć wtedy pod maską z multimetrem), albo w nocy, gdy auto pod domem
    stoi i rano okazuje się, że odpalić nie może.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-01-17 11:52:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Friday, January 17, 2014, 11:28:09 AM, you wrote:

> [...]
    > czy odparują? Czy te "do 100A" nie mają realnie błędu zera/dryftu tak
    > wielkiego, że poborów +/- 2A nie będę w stanie wychwycić?

    [...]

    Strasznie przekombinowujesz. Jeśli nie masz możliwości podłączenia się
    z ładowarką, to kup baterię słoneczną i podłącz na stałe - podratuje
    sytuację.

    Niestety to norma, że jak się nie robi dłuższych odcinków albo choć
    nie pojeździ trochę na wyższych obrotach, to akumulator nie ma kiedy
    się naładować porządnie.

    Na wszelki wypadek sprawdziłbym jednak łączenie przewodów "masowych"
    do karoserii - zarówno akumulatora jak i silnika/rozrusznika. No i
    oczywiście nieśmiertelne klemy. Bo może się okazać, że to ani
    akumulator nie jest zły ani alternator tylko gdzieś po drodze
    rezystancja styków za duża i przy próbie rozruchu wszystko siada.

    Inna sprawa to możliwy wadliwy akumulator. Miałem taki przypadek z
    Centrą+ - wiecznie trzeba było doładowywać i w końcu, niedługo po
    skończeniu się gwarancji, padła całkiem. Wymieniłem na najtańszy
    no-name, z nalepką Daewoo zrobioną chyba na ksero, i jeżdżę już piąty
    rok.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-01-17 12:06:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > [...]
    >
    > Strasznie przekombinowujesz. Jeśli nie masz możliwości podłączenia się
    > z ładowarką, to kup baterię słoneczną i podłącz na stałe - podratuje
    > sytuację.
    Problem w tym, że ja to wiem. Akumulator 80-100Ah, pobór prądu 0.05A w
    spoczynku = 1,2Ah dziennie znika, to daje 66 dni do rozładowania
    akumulatora. Praktyka jest taka, że czasem po miesiącu odpala bez
    problemu, a czasem po 3 dniach jest trup. Albo nie jest doładowywany,
    albo jest rozładowywany, ale prędkość tego zjawiska jest wyższa, niż
    (sensownie tanie) ogniwo fotowoltaniczne na dachu by pomogło.

    > Niestety to norma, że jak się nie robi dłuższych odcinków albo choć
    > nie pojeździ trochę na wyższych obrotach, to akumulator nie ma kiedy
    > się naładować porządnie.
    Przy alternatorze, któremu podają fabrycznie 120A wydajności (a któremu
    jeszcze zaprasowałem dużo lepsze diody?) - powinien całkowicie pusty
    akumulator naładować do pełna w 40minut (pomijając pobór prądu na
    potrzeby działania auta). Skoro odpaliłem, to całkowicie pusty by nie
    był, więc naładować powinien się szybciej. Najgorsze jest to, że
    potrafię przejechać 30-50km trasę, zgasić... i już nie odpalić.
    Odpalenie "na kablach" od kogoś - i jeżdżę kolejny tydzień bez problemu.

> [...]
    > akumulator nie jest zły ani alternator tylko gdzieś po drodze
    > rezystancja styków za duża i przy próbie rozruchu wszystko siada.
    Klemy wyczyszczone szczotką drucianką, styki tak samo, pod wyjścia
    śrubowe - dodane podkładki zębato-sprężynujące, same oczka-konektory od
    przewodów - wyczyszczone i polutowane dodatkowo.

    Pomierzyłem spadki napięcia (by oszacować rezystancje styków) między
    klemą akumulatora (samym bolcem) a:
    - klemą-zaciskiem (niemierzalny spadek na zakresie 200mV)
    - + alternatora (spadek 2-3mV, oczywiście przy odpalonym silniku, czyli
    "ładowanie")
    - + rozrusznika podczas normalnego prawidłowego rozruchu - prawie 100mV
    (ale też prąd jest ogromny, więc 100mV to nic)
    - pozostałe "plusy" elektryki pojazdu - spadek niemierzalny
    - między klemą minusową a karoserią, masą silnika itd - spadki
    niemierzalne, z wyjątkiem rozruchu - spadek na przewodzie aku-masa
    prawie 150mV (czyli też nie jest źle).

> [...]
    > skończeniu się gwarancji, padła całkiem. Wymieniłem na najtańszy
    > no-name, z nalepką Daewoo zrobioną chyba na ksero, i jeżdżę już piąty
    Akumulator nowy od fabryki przeżył 4 lata, ale był taki objaw jak
    powyżej - więc został wymieniony jako pierwszy podejrzany. Nowy
    akumulator po 2 miesiącach ten sam objaw, reklamacja i wymiana
    akumulatora, kolejny nowy - po miesiącu to samo. Pół roku walki z
    wiatrakami, kolejny nowy akumulator - znów to samo. Za każdym razem inna
    marka aku (jakieś tanie wynalazki, teraz bosch silver).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 4. Data: 2014-01-17 12:35:04
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    a spawdzali diody w alternatorze?
    Jeszcze mozesz sprawdzic czy masz faktycznie dobre masy, szczegolnie
    jesli sa pod akumulatorem.
    W moim aucie mialem podobnie, masy nie bylo (byla, ale slaba) przy
    rozruchu az iskry szly, tylko ze nie bylo ich widac z akumulatorem na
    pokladzie.

    Po przeczyszczeniu, palil od reki, ladowanie wrocilo.

    Jakie auto?

  • 5. Data: 2014-01-17 12:39:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest rozładowywany, ale prędkość tego zjawiska jest wyższa, niż (sensownie
    > tanie) ogniwo fotowoltaniczne na dachu by pomogło.

    Mamy w firmie 3 S-max-y.
    Dwa mają taką przypadłość, że mniej więcej 5 razy w roku ni z tego ni z
    owego (lato/zima bez znaczenia) przez jedną noc rozładowują akumulator 80Ah
    do zera.
    Ford coś musi o tym wiedzieć, bo przy pierwszym problemie (z 5 lat temu)
    okazało się, że te dwa to jakaś felerna seria numerów i należy się darmowa
    wymiana wiązek kablowych. Wymienili (lub udawali, że wymienili) - nic nie
    pomogło.
    Za każdą wizytą w Fordzie twierdzą, że widocznie akumulator słaby to mówię
    sprawdźcie. Jak odbieram: "sprawdziliśmy - dobry".
    Dwa lata temu powiedziałem "wymieńcie bez sprawdzania".
    Z nowym akumulatorem w pierwszym roku rozładował 6 razy.

    Nam się wydaje, że komputer (który przecież po wyłączeniu samochodu cały
    czas coś tam kombinuje) z niewiadomych powodów czasem włączy jakieś solidne
    obciążenie (może świece żarowe). Potwierdzało by to zaobserwowane niedawno
    takie zjawisko - rano, po włączeniu kluczyka lampka świec świeciła się
    wyraźnie krócej niż zazwyczaj, a potem ledwo dał radę pokręcić
    rozrusznikiem, ale zapalił i wtedy problem znika, bo się doładowuje.

    Kiedyś się natknąłem na czyjąś wypowiedź opisującą podobne objawy. U tego
    kogoś się okazało, że diody w alternatorze czasem miały jakby przebicie
    wstecz, ale tylko czasem.

    To chyba wszystko co wiem w tym temacie.
    Może coś pomoże.
    P.G.

  • 6. Data: 2014-01-17 12:51:07
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-01-17 12:39, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > okazało się, że te dwa to jakaś felerna seria numerów i należy się
    > darmowa wymiana wiązek kablowych. Wymienili (lub udawali, że wymienili)
    Dzięki. To akurat Opel, ale moje podejrzenia idą w wszystkie strony na raz:
    - ślizgające się sprzęgło jednostronne na ośce alternatora (bo problem
    występuje zwłaszcza przy wyższych obrotach, raz na autostradzie przy
    dłuższych 6500rpm mi zaczął gubić zapłony - 11v, błąd komputera "za
    niskie napięcie systemu"). Ale koszt i dostęp fatalny.
    - brak ładowania z w alternatorze, ale z innego powodu (np coś przerywa
    od wstrząsów, obojętnie czy w alternatorze, czy w wiązce od niego)
    - głupiejący któryś komputer (bo jest kilka), który włącza coś, czego
    nie powinien (a jest parę odbiorników prądożernych), albo choćby nie
    przechodzi w standby (~2A poboru w idle, 0.05 w całkowitym uśpieniu)

    Dlatego własny, zdalny i ciągły monitoring poboru prądu i napięcia
    powinien coś powiedzieć. A poza tym - takie ustrojstwo się przyda
    jeszcze pewnie nie raz ;) stąd chęć wyprodukowania, tylko te
    przekładniki prądowe-dc mnie niepokoją

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-01-17 13:19:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Friday, January 17, 2014, 12:51:07 PM, you wrote:

> [...]
    > powinien coś powiedzieć. A poza tym - takie ustrojstwo się przyda
    > jeszcze pewnie nie raz ;) stąd chęć wyprodukowania, tylko te

    Ale ja na Twoim miejscu bym się nie zastanawiał ani chwili, tylko brał
    LEMa LA 100-P - na Alledrogo za 56.70PLN z przesyłką. Zakres pomiaru
    +/-150A - nie sądzę, żeby rozrusznik mu zaszkodził.
    http://www.farnell.com/datasheets/1639874.pdf

    Jak będziesz potrzebował transformator zasilacza do tego, to wiesz,
    gdzie się zgłosić.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2014-01-17 13:29:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

> [...]
    > http://www.farnell.com/datasheets/1639874.pdf

    > Jak będziesz potrzebował transformator zasilacza do tego, to wiesz,

    Znalazłem jeszcze tańszy:
    http://allegro.pl/przekladnik-pradowy-lem-100a-i3855
    100702.html -
    35PLN z przesyłką.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-01-17 17:25:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >włączy światła to nadal jest 13.9v". Ok, napięcie ładowania jest ok
    >(a przynajmniej nie przeładowuje), ale prąd - niekoniecznie.

    Prad jest ok. Jesli na zaciskach akumulatora (mierzyc moga w innym
    miejscu) jest 13.9V, to akumulator sie laduje tyle ile trzeba.
    No dobra, troche slabo, mogloby byc 14.5V - ale nie wiecej.

> [...]
    >ładowania w samochodzie, a alternatora nie udaje mi się reklamować bo
    >twierdzą że albo akumulator albo coś prąd pobiera.

    I jest 80% szans ze maja racje. Alternator u nich dziala i trudno
    szukac usterki, ktorej nie widac.
    Wydajnosc ma wystarczajaca, przynajmniej na swiatla.
    Jesli jest usterka, to albo alternator dziala tylko chwilami, albo cos
    bierze prad nocami, albo akumulator ma wewnetrzne zwarcie/rozwarcie.
    Z mniej prawdopodobnych - duzy pobor pradu w czasie jazdy, wydajnosc
    starcza na swiatla, ale juz nie na grzanie szyb, ABS, wspomaganie
    kierownicy, wycieraczki, fotele itp.

    Poradze
    http://allegro.pl/woltomierz-samochodowy-12v-24v-led
    -miernik-cyfrowy-i3848394077.html

    ma dwie wady:
    -przeskakuje niektore wskazania, np po 13.2 jest 13.4, akurat jednaz
    dziur wypada na 13.8 czy 13.9V, wiec dosc uzyteczne,
    -letnie upaly stopily mu szybke.

> [...]
    >Bo gdy jadę z całkiem sporymi obrotami, a napięcie spada mi do 12.0V
    >to wcale nie wydaje mi się, że alternator ładuje

    Absolutnie nie laduje. Ale masz takie sytuacje ?
    Byc moze szczotki wystarczy wymienic ... dawniej byla lampka i
    wystarczala, teraz to panie wszystkim steruje komputer ...

> [...]
    >jazdy (trudno wisieć wtedy pod maską z multimetrem), albo w nocy, gdy
    >auto pod domem stoi i rano okazuje się, że odpalić nie może.

    Nie wiem jak tam masz kable zrobione - porzadna instalacja powinna
    wygladac tak ze jest kabel rozrusznik-akumulator,
    akumulator-alternator, a reszta prad bierze z alternatora.
    I wtedy duzo tam nie plynie.

    Tym niemniej jak rano napiecie jest podejrzanie male, to cos bralo w
    nocy.
    Ale to musialo pare A brac.

    P.S. jeszcze rada z malucha - klemy wyczysc. Ale poza maluchem sie
    chyba nigdzie indziej nie stosuje.

    J.

  • 10. Data: 2014-01-17 18:33:50
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 17 Jan 2014 12:06:25 +0100, BartekK napisał(a):

> [...]
    > albo jest rozładowywany, ale prędkość tego zjawiska jest wyższa, niż
    > (sensownie tanie) ogniwo fotowoltaniczne na dachu by pomogło.

    Miałem podobną sytuację w Skodzie Felicia. Raz na jakiś czas praktycznie
    z dnia na dzień potrafiło wyssać praktycznie cały akumulator. Jednego
    dnia samochodem robiło się trasę, następnego nawet nie był w stanie
    zakręcić rozrusznikiem (oczywiście żadne światła nie były pozostawione
    włączone). Normalnie samochód mógł stać spokojnie 3-4 tygodnie a i tak
    dawał się odpalić. Po którymś z kolei takim numerze jak mi
    unieruchomienie auta pokrzyżowało plany to powiedziałem sobie dość i
    kupiłem nowy akumulator. Problem się skończył.
    GG#2400455 ICQ#320399066