    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 17 Sep 2017 17:26:45 -0700 (PDT)
    Subject: sieć neuronowa do uczenia sieci neuronowej
    From: "M.M." <m...@g...com>

    Co prawda to nie jest grupa stricte o sztucznej inteligencji, ale
    takowa niemal zamarła, piszą tam z rzadka góra 3-4 osoby; ponadto
    temat sztucznej inteligencji (póki co) jest ściśle związany z
    algorytmiką, więc chyba można na tę grupę pisać o sieciach
    neuronowych, a szczególnie o sztucznych sieciach neuronowych.

    Do rzeczy, jakiś czas temu przyszło mi kilka pomysłów do głowy na to,
    jak jedną sztuczną sieć neuronową wykorzystać do uczenia drugiej
    sztucznej sieci neuronowej. Pomysłami tymi nie chcę się na razie
    dzielić, poza jednym wyjątkiem. Ten jeden stricte nie dotyczy uczenia,
    ale dotyczy doboru architektury, doboru sposobu inicjalizacji wag,
    parametrów uczenia, czasu uczenia, i innych. Pomysł nie jest
    przełomowy, wiem że analogiczne zastosowania sztucznych sieci
    neuronowych były już w innych dziedzinach, chociażby w optymalizacji
    technologii wypiekania ciasteczek. Wpisałem jednak w google i
    nic podobnego nie znalazłem, więc postanowiłem ten pomysł opisać
    tutaj, ryzykując że już ktoś to opisywał.

    Teraz naprawdę do rzeczy. Mamy duże zadanie, dużo danych, prawdopodobnie
    będzie do tego zadania potrzebna duża sieć, a więc każda próba uczenia
    będzie kosztowna i czasochłonna. Na początku na wyczucie dobieramy
    czas uczenia, rozmiary pod-zbiorów uczących, architekturę sieci, sposób
    inicjalizacji wag, itd. Przeprowadzamy kilka eksperymentów i sprawdzamy
    (kroswalidacja) jakie uzyskaliśmy wyniki na zbiorach testowych. Następnie
    na wejście drugiej (dużo mniejszej) sieci podajemy wyniki ze zbiorów
    testowych, a na wyjście dajemy właśnie czas uczenia, rozmiary pod-zbiorów,
    architekturę, inicjalizację, itd. Potem oczywiście uczymy drugą sieć.
    W końcu na wejście sieci dajemy wartość 100%, bo na zbiorach walidacyjnych
    chcemy mieć właśnie skuteczność 100%. Druga sieć na wyjściu zaproponuje
    nowy czas uczenia, nowe podziały na pod-zbiory, nową architekturę itd.
    Pierwszą sieć, o ile odpowiedź drugiej sieci nie jest całkowicie
    nonsensowna, uczymy według propozycji drugiej sieci. W ten sposób
    uzyskamy kolejne dane uczące dla drugiej sieci. Cały proces zapętlamy.

    Będę wdzięczny za uwagi.