  • 1. Data: 2015-10-14 13:07:26
    Temat: silnik krokowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=FGQnpjbCBw0
    https://www.youtube.com/watch?v=VfH1d8oL2dQ

    Hm, w to drugie uwierze. 50Hz plus bezwladnosc - moze sie krecic.

    Ale jak on kierunek obrotow zmienia ?

    J.

  • 2. Data: 2015-10-14 13:56:17
    Temat: Re: silnik krokowy
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 14.10.2015 o 13:07, J.F. pisze:

    > Ale jak on kierunek obrotow zmienia ?

    To jest silnik hybrydowy, czyli reluktancja plus zaskok magnesem trwałym.
    Nie chcę mi się analizować, ale pewnie po zmianie zasilanej cewki
    zacznie się kręcić w drugą stronę... bo akurat stał zaraz za nią.
    Gdyby przed zmianą przestawił ręcznie 2 kroki to by pewnie poszedł w tą
    samą co przed zmianą.
    Tak czy inaczej bez sensu taka zabawa - jak ktoś chce się bawić
    silnikami krokowymi to sobie powinien zrobić/kupić uniwersalny sterownik.
    Inna sprawa, że ten od dysku to w ogóle nie jest silnik krokowy/skokowy.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2015-10-14 14:52:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    >To jest silnik hybrydowy, czyli reluktancja plus zaskok magnesem
    >trwałym.

    Hm, drutow ma 4. Sugeruje krokowca, ale faktycznie - krok jakis
    podejrzanie duzy.

    W drugim filmie ma tych silnikow cala mase, i IMO - wiekszosc
    krokowych.
    No ale tam transformatorem pedzi.

    >Nie chcę mi się analizować, ale pewnie po zmianie zasilanej cewki
    >zacznie się kręcić w drugą stronę... bo akurat stał zaraz za nią.

    W pierwszym filmie mozna sie dopatrzec kondensatorow przy
    przelaczniku.
    Zmiana kolejnosci faz, jak przy silniku asynchronicznym ?
    Analogia raczej niezbyt, ale zasilanie drugiej cewki przez kondensator
    faktycznie moze obracac.

    W drugim filmie wiele sie kreci bez kondensatora, a zasila tylko jedna
    cewke - czy raczej - tylko dwa wyprowadzenia.
    w 5:15 widac nawet dokladnie typ silnika, Mitsumi
    "Stepping motor" M42SP-6T

    No, ale moze to przypadek, ze mu sie odwrotnie zakrecil za drugim
    razem.

> [...]
    >sterownik.
    >Inna sprawa, że ten od dysku to w ogóle nie jest silnik

    No ... a w zasadzie czemu nie ?
    Wszystkie cechy krokowca w zasadzie spelnia, tylko krok troche duzy
    :-)

    J.

  • 4. Data: 2015-10-14 15:14:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 14.10.2015 o 14:52, J.F. pisze:

    > Hm, drutow ma 4. Sugeruje krokowca, ale faktycznie - krok jakis
    > podejrzanie duzy.

    Krokowy, hybrydowy. Krok duży, bo on zasila jedną/dwie cewki więc skacze
    po 2/4 kroki w zależności czy 2 czy 4-ro cewkowy.
    Typowo reluktancyjny to był silnik od drukarki D-100. Bez zasilania wał
    się kręci swobodnie bez żadnych zaskoków.

    Ciekawy silnik był w zegarach dworcowych/zakładowych: Tam na wale jest
    magnesik (1 para biegunów) i jedna cewka. Na cewkę co minutę przychodzi
    impuls dodatni i następnie ujemny. Podczas jednego impulsu magnes obraca
    się o 180 stopni i następnie podczas drugiego o dalsze 180 - pomaga przy
    tym bezwładność. Żeby podczas pierwszego impulsu poszedł w dobrą stronę,
    nabiegunniki są trochę niesymetryczne, więc magnes ustawia się nie na
    środku cewki, tylko lekko już obrócony w dobrą stronę - podobnie może
    działać układ na tym filmiku, może nawet przypadkiem, czy dzięki
    magnetyzmowi szczątkowemu.
    Wydaje mi się, że w większości zegarów/zegarków jest podobne
    rozwiązanie, bo mechanicznie prościej już się nie da.

    --
    Mirek.