  • 1. Data: 2014-12-02 22:06:28
    Temat: uwalone sterowanie przetwornicy
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    Czołem.

    Na podstawie płytki rozrysowałem sobie fragment spalonego zasilacza
    impulsowego od małego chińskiego urządzenia:
    http://satanizm.eu/saTanistA-beZczEscI-sanktuarium.j
    peg
    Pierwsza sprawa: Jaką rolę pełni dioda D5?

    Niestety ani diody D5, ani tranzystora Q8 nie jestem w stanie
    zidentyfikować - zwęgliły się. Uszkodzeniu uległ dodatkowo Q9 - brak
    przejścia. Reszta sprawna. Podstawiłem takie elementy: D5=1n4148,
    Q8=BC548 albo coś podobnego, Q9=MJE13007. Przetwornica nadal milczy.
    Droga przyjaciółko, co robić? Szukać szczęścia po stronie
    niskonapięciowej? Tam jest tylko kilka el. dyskretnych i dioda
    referencyjna podłączona do transoptora.

    pzdr
    --
    ARQ

  • 2. Data: 2014-12-02 22:20:07
    Temat: Re: uwalone sterowanie przetwornicy
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 02.12.2014 22:06, ARQ wrote:
> [...]
    > Droga przyjaciółko, co robić? Szukać szczęścia po stronie
    > niskonapięciowej? Tam jest tylko kilka el. dyskretnych i dioda

    Przez diodę D5 masz podawane napięcie z bocznika R36 - pomiar prądu
    drenu. Jeśli to była zwykła prostownicza to spadek napięcia na R36 musi
    być większy od Uf+Ube=0,6+0,6V, żeby Q8 zaczął zabierać prąd bazy klucza
    Q9. Ale może tam była jakaś zenerka, tylko wtedy włączona odwrotnie,
    jesteś 100% pewny co do polaryzacji? No i podstawowe pytanie czy trafo
    przeżyło?

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2014-12-03 00:09:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ARQ,

    Tuesday, December 2, 2014, 10:06:28 PM, you wrote:

> [...]
    > http://satanizm.eu/saTanistA-beZczEscI-sanktuarium.j
    peg
    > Pierwsza sprawa: Jaką rolę pełni dioda D5?

    Sprzężenie prądowe - ogranicznik prądu klucza.

> [...]
    > Droga przyjaciółko, co robić? Szukać szczęścia po stronie
    > niskonapięciowej? Tam jest tylko kilka el. dyskretnych i dioda

    Odpuść - prawdopodobnie uwalony jest transformator i pociągnął podczas
    przebicia pozostałe elementy. Wylutuj co się da i podłącz zewnętrzny
    zasilacz/płytkę z zasilaczem wyjętą z zasilacza odpowiedniej mocy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-12-03 05:24:11
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    W dniu 2014-12-02 o 22:20, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > Q9. Ale może tam była jakaś zenerka, tylko wtedy włączona odwrotnie,
    > jesteś 100% pewny co do polaryzacji? No i podstawowe pytanie czy trafo

    Jestem pewien polaryzacji - jest nadruk na płytce. Nie jestem pewien
    typu diody. Trafo nie ma przerw na uzwojeniach. Nie wiadomo jak z
    przebiciem. Trafo to maleństwo o wymiarch 15x15x15 [mm].

    --
    ARQ

  • 5. Data: 2014-12-03 05:31:16
    Od: ARQ <n...@f...everyone.com>

    > Odpuść - prawdopodobnie uwalony jest transformator i pociągnął podczas
    > przebicia pozostałe elementy. Wylutuj co się da i podłącz zewnętrzny
    > zasilacz/płytkę z zasilaczem wyjętą z zasilacza odpowiedniej mocy.

    To mi przyszło jako pierwsze do głowy, jednak chciałem spróbować swoich
    sił. Przebicia nie potrafię stwierdzić. Czy przebicie na uzwojeniach to
    częsta przyczyna awarii w tego typu zasilaczach? Uszkodzenie tego
    zasilacza nie jest związane z żadnym zdarzeniem - przeciążenia nie było.
    Urządzenie, które zasila (czujnik czadu) tworzy raczej stałe obciążenie.
    Sam układ czujnika działa noramalnie po podaniu zasilania z zewnątrz.

    --
    ARQ

  • 6. Data: 2014-12-03 19:42:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    peg

    >Sprzężenie prądowe - ogranicznik prądu klucza.

    A swoja droga - tyle roznych scalakow, a oni na tranzystorach robia.
    Czyby scalaki byly jednak za drogie ?

    >Odpuść - prawdopodobnie uwalony jest transformator i pociągnął
    >podczas
    >przebicia pozostałe elementy.

    Moze. Ale ja bym tam najpierw sprawdzil R31 - od odpowiada za start
    przetwornicy.
    R36 tez sprawdzic - przy okazji mogl oberwac.
    Ten transformator sterujacy jakos dziwnie wlaczony ... czy D4 to nie
    jest jakas zenerka ?

    Napiecia na poszczegolnych wezlach tez by pomogly rozwiazac zagadke.

    J.

  • 7. Data: 2014-12-03 20:06:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości

    > A swoja droga - tyle roznych scalakow, a oni na tranzystorach robia.
    > Czyby scalaki byly jednak za drogie ?

    Wychodzi na to, ze tak.

> [...]
    > R36 tez sprawdzic - przy okazji mogl oberwac.
    > Ten transformator sterujacy jakos dziwnie wlaczony ... czy D4 to nie jest

    Nie wiem czy chciałeś napisać transformator, czy transoptor.
    Mi się to mniej więcej zgadza.
    C13 to źródło zasilania ładowane dzięki D6.
    D4 zapobiega zabieraniu przez R33 prądu z R31.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-12-03 22:32:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > A swoja droga - tyle roznych scalakow, a oni na tranzystorach robia.
    > Czyby scalaki byly jednak za drogie ?

    Tam, gdzie robocizna jest tania, taniej wychodzi na dyskretnych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-12-04 07:07:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >>> http://satanizm.eu/saTanistA-beZczEscI-sanktuarium.j
    peg

    >Nie wiem czy chciałeś napisać transformator, czy transoptor.

    Transformator, jakos tak dziwnie wlaczony, oba konce do bazy prowadza
    :-)

    >Mi się to mniej więcej zgadza.
    >C13 to źródło zasilania ładowane dzięki D6.
    >D4 zapobiega zabieraniu przez R33 prądu z R31.

    Wiem co mi sie nie podoba - C12.
    Prad bazy niesymetryczny, ma skladowa stala, a ten ja zablokuje.
    Ale moze wystarczy to, co poleci przez r31 i r33.

    J.

  • 10. Data: 2014-12-04 11:39:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Wiem co mi sie nie podoba - C12.
    > Prad bazy niesymetryczny, ma skladowa stala, a ten ja zablokuje.
    > Ale moze wystarczy to, co poleci przez r31 i r33.

    C13 jest na 50V więc przypuszczam, że przez R33 kilka mA średnio może
    płynąć.
    Przy małej mocy pewnie wystarcza.
    P.G.