  • 231. Data: 2009-02-26 13:15:12
    Temat: Re: [OT] Re: w nawi?zaniu do prawa autorskiego i op?at za istniej?ce programy
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> writes:

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Piechotka"

    > Oczywiście. Dlatego efekt może wystąpić, ale nie musi. Zależeć to będzie
    > w dużej mierze od dostępności (i cen, rzecz jasna) substytutów na rynku.
    > Przy czym zapewne trochę inaczej będzie to wyglądać w dużym mieście,
    > gdzie zaopatrzenie jest dość mocno zróżnicowane, a inaczej w jakiejś
    > zabitej dechami dziurze, gdzie jest jeden sklep w promieniu 10km.

    Z koleji w mieście trudniej o takie speciały jak zupa z młodych
    pokrzyw. Co stanowiło substytut wielu produktów w czasach głodu.

    Osobiście uważam że efekt substytutów prawie zawsze w warunkach
    normalnych będzie większy niż efekt związany z podległością
    (ang. inferior) dóbr.

    Pozdrawiam

    PS.
    Mam przejściowe problemy więc proszę o wybaczenie jeśli źle coś nazwałem
    lub są problemy z kodowaniem.
    --
    I've probably left my head... somewhere. Please wait untill I find it.
    Homepage (pl_PL): http://uzytkownik.jogger.pl/

  • 232. Data: 2009-02-26 20:37:48
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Piechotka"

    >Z koleji w mieście trudniej o takie speciały jak zupa z młodych
    >pokrzyw. Co stanowiło substytut wielu produktów w czasach głodu.

    Masz rację, zapomniałem o "dobrach pozarynkowych". Czy też inaczej
    mówiąc możliwościach substytucji poza handlem z użyciem pieniądza.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ Microsoft Office 2000: Wszystko da się po-
    \ K...@e...eu.org / prawić

  • 233. Data: 2009-02-26 20:53:09
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Piechotka"

    >Dlatego preferencje ujawnione to są... preferencje ujawnione. Tzn. nie
    >ważne czy mówię A > B jeśli robię B zamiast A. Nie rozumiem problemy.

    No właśnie problem jest w tym, że obserwator interpretuje zachowanie
    i wymyśla jakież to ja preferencje mam. Podczas, gdy - na przykład -
    przy danym działaniu one w ogóle nie muszą być brane pod uwagę.
    Przykład skrajnie przerysowany - farba zielona produkowana jest w EU w
    "zielonych" fabrykachg, farba niebieska produkowana jest w Chinach w
    trujących środowisko fabrykach wykorzystujących więźniów politycznych.
    Od obserwatora zależy, czy zinterpretuje moją decyzję pomalowania pokoju
    na niebiesko jako manifest poglądów, czy po prostu decyzję estetyczną.

    >Nie ma. Dlatego jest to zaliczane do wolności negatywnych obok
    >np. wolności słowa.

    No to się zgubiłem.
    A, wiem gdzie. Już widzę w cytacie. IMHO mylisz np. wolność do edukacji
    z przymusem edukacyjnym. Wolność do edukacji oznacza, że nie zostanę np.
    nieprzyjęty do szkoły dlatego, że nie jestem pochodzenia szlacheckiego.

    >Rozumowanie np. z wolnością prasy przedstawiłem jakiś czas temu -
    >dlaczego przy własności ona automatycznie jest a przy jej braku
    >teoretycznie może być ale łatwo ją zdławić.

    Sugerujesz, że przy prywatnej własności mediów jest automatycznie
    wolność mediów? Oj, daleki byłbym od takich twierdzeń.

    O ile.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ I SAW NOTHING UNUSUAL IN THE TEACHER'S
    \ K...@e...eu.org / LOUNGE(Bart Simpson on chalkboard in episode

  • 234. Data: 2009-02-26 23:46:35
    Od: Maciej Piechotka <u...@g...com>

> [...]

    > Od obserwatora zależy, czy zinterpretuje moją decyzję pomalowania pokoju
    > na niebiesko jako manifest poglądów, czy po prostu decyzję estetyczną.

    Z punktu widzenia naszej dyskucji ważnę jest że preferujesz farbę
    zieloną nad niebieską z jakiś powodów - czyli masz spójne preferencje.
    To że niekoniecznie Ty czy ja wiemy dlaczego kupiłeś np. niebieską
    (załóżmy) - możesz być święcie przekonany że jest ładniejsza a jest
    tańsza (mutatis mutandis dla zielonej).

> [...]
    > z przymusem edukacyjnym. Wolność do edukacji oznacza, że nie zostanę np.
    > nieprzyjęty do szkoły dlatego, że nie jestem pochodzenia szlacheckiego.

    Kto nie przyjmuje?
    - Jeśli szkoła (np. z powodu pochodzenia szlacheckiego/nie chcę zapłacić
    pieniędzy/źle mi z oczu patrzy etc.) to nie mylę. Jeśli zakładamy że mam
    "wolność do bycia nauczanym" to musimy zmusić szkołę żeby mnie przyjeła.
    - Jeśli rząd[1] zakazuje szkole mnie przyjąć to "wolność do edukacji" w
    takim przypadku zaliczam do wolności negatywnych.

    [1] Ew. grupa panów sportowców (uprawiająch baseball) ostrzega
    dyrektorkę przed "wypadkami" to też jest ten przypadek

    > Sugerujesz, że przy prywatnej własności mediów jest automatycznie
    > wolność mediów? Oj, daleki byłbym od takich twierdzeń.

    Jeśli chodzi o stan 'statyczny' to tak. Jeśli zawsze byłaby własność
    prywatna to byłyby wolne media. Ale nie jestem, wbrew pozorom, tak głupi
    żeby uważać to za 'automatyczne'. Jeśli od jutra by powiedziano, że
    wszystkie rzeczy państwowe przechodzą na premiera/prezydenta[1] to
    automatycznie nie byłoby wolności - a nawet śmiem twierdzić że wprost
    przeciwnie.

    Dlatego proces odwrotny - tzw. prywatyzacja - jest trudny gdyż
    należałoby zrobić to tak żeby wynagrodzić różnego rodzaju
    krzywdy. Kłopotów jest wiele. Np.
    1. Nie wszystkie krzywdy były materialne
    2. W zasadzie nie wiadomo co, ile, komu i dlaczego. Jak to wymierzyć
    3. Wiele rzeczy nie zostało ukradzionych - tylko zmarnowanych
    4. Należałoby to zrobić jak najszybciej - bo 1, 2 i 3 powiększają się
    Oczywiście - zdaje sobie sprawę że powyższy paragraf to krótkie i w
    pewien sposób naiwne ujęcie sprawy i proszę go jako takiego nie
    traktować. W szczególności proszę nie traktować go jako traktowanie PRL
    i III RP łącznie - jestem świadomy zmian jakie zaszły.
    Niestety kolejnym problemem jest "jak dawno". W końcu czuje się że jest
    "coś nie tak" jeśli rycerz przyjeżdza zajmuje ziemie okolicznych chłopów
    i każe płacić czynsz a po iluś latach jego np. wnuk prawi że ziemia mu
    się należy z powodu "świętego prawa własności". Z drugiej strony
    sięganie do prehistorii jest niemożliwe (czy nawet znacznie
    wcześniej). Dlatego uważam:
    - prywatyzację trzeba zrobić jak najszybciej
    - prywatyzację trzeba zrobić sprawiedliwie
    - prywatyzację trzeba zrobić "inteligentnie"[2]
    - nie mam zielonego pojęcia jak dokładnie ją zrobić

    [1] Skreśl tego, którego bardziej lubisz
    [2] Kłopot monopoli naturanych

    > O ile.

    "O ile" czy "uważam" chyba powinny być uważane za "domyślne".