  • 1. Data: 2010-03-10 10:23:45
    Temat: zabezpieczenie usb
    Od: raf <a...@g...com>

    Witam wszystkich serdecznie.
    Buduję urządzonko zasilane z portu USB komputera i w związku z tym mam
    pytanie.
    Otóż poszukuję czegoś małego (np. w obudowie sot-23) do
    zabezpieczenia
    portu USB komputera przed przeciążeniem. Interesuje mnie rozwiązanie
    bardziej inteligentne
    od termistora PTC który nie grzeszy dużą szybkością działania. Takie
    coś co szybko odetnie zasilanie w razie zbyt dużego poboru
    prądu...żeby płyty głównej nie uwaliło (w razie zwarcia).
    Myślałem o jakimś IRF-ie ale może jest coś dedykowanego. Jeśli IRF to
    w jakiej konfiguracji ?

  • 2. Data: 2010-03-10 10:53:46
    Temat: Re: zabezpieczenie usb
    Od: Konop <k...@g...pl>

    raf pisze:
> [...]
    > prądu...żeby płyty głównej nie uwaliło (w razie zwarcia).
    > Myślałem o jakimś IRF-ie ale może jest coś dedykowanego. Jeśli IRF to

    W płytach głównych widywałem bezpieczniki PTC. Nie sądzę, żeby producent
    je dawał, gdyby się one do tego celu nie nadawały... Był bezpiecznik
    1,1A na dwa porty USB.
    Swoją drogą nie wiem co chcesz z tym zrobić (budujesz własnego hosta
    USB, wbudować w komputer, czy zrobić zabezpieczenie w urządzeniu), ale
    jeśli chcesz tego używać w komputerze, to zastanów się, jak wpłynie to
    na przykład na dyski twarde, zasilane z dwóch kabli USB...

    Konop

  • 3. Data: 2010-03-10 10:55:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.03.2010 11:23, schrieb raf:
> [...]
    > prądu...żeby płyty głównej nie uwaliło (w razie zwarcia).
    > Myślałem o jakimś IRF-ie ale może jest coś dedykowanego. Jeśli IRF to

    nie wiem, dlaczego poliswitche ci nie wystarczają. USB mają na ogół
    zabezpieczenie nadprądowe, dodatkowy poliswitch na 500mA max i gotowe.
    Sam tak robię i jak na razie problemów nie miałem.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-03-10 11:03:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

[...]

    Scalonego niczego nie kojarzę.
    Może wystarczy tranzystor PNP (MOS wymaga trochę więcej elementów) emiterem
    na złączu USB, baza przez rezytor do masy. Kolektor podaje dalej zasilanie.
    Działa, lecz ma wady. Zależność prądu maksymalnego od temperatury. Do
    seryjnej produkcji się nie nadaje - trzeba indywidualnie dobierać rezystor -
    prąd maksymalny zależy od bety tranzystora. Trzeba chłodzić tranzystor - to
    można obejść poprzez dołożenie jeszcze jednego tranzystora który po wyjściu
    tranzystora głównego z nasycenia cofnie charakterystykę.

    http://80.54.179.82/ogranicz.jpg

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-03-10 11:53:17
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > jeśli chcesz tego używać w komputerze, to zastanów się, jak wpłynie to
    > na przykład na dyski twarde, zasilane z dwóch kabli USB...

    Sorry, teraz dopiero przeczytałem, że to do własnego urządzenia ;)... A
    myślałeś nad bezpiecznikami "zwykłymi" (tzn. topikowymi)? Daj jakieś
    szybkie, tylko bez przesady ;)... ja kiedyś dałem ultraszybki, też do
    USB... wywalał, jak się włączało urządzenie i ładowały się tantale ;)...

    Wszystko zależy od tego jak często spodziewasz się przeciążenia ;)..
    jeśli to tylko awaryjne sytuacje i nie mogą się zdarzyć w czasie
    normalnego użytkowania, to OK. Jeśli zamierzasz wyciągnąć to zasilanie
    gdzieś na zewnątrz, na kablach i ryzyko zwarcia jest dosyć duże, to
    wymiana bezpiecznika za każdym razem będzie upierdliwa... Choć w TME
    widziałem kiedyś podstawki pod bezpieczniki SMD ;)...

    Konop

  • 6. Data: 2010-03-10 11:56:12
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > seryjnej produkcji się nie nadaje - trzeba indywidualnie dobierać
    > rezystor - prąd maksymalny zależy od bety tranzystora.

    Ten problem w sumie można obejść, jeśli urządzenie ma mały pobór
    prądu... Jeśli na przykład ma odcinać "gdzieś pomiędzy 100mA a 500mA",
    to raczej da się to osiągnąć ;)... Choć problem chłodzenia nadal
    pozostanie...
    Z drugiej strony można połączyć takie coś z bezpiecznikiem
    odpowiednio... tranzystor ograniczy szczytowy prąd, ale do wartości
    takiej, że po chwili zadziała bezpiecznik... No ale to chyba przerost
    formy nad treścią w tym przypadku (dalej uważam, ze PTC wystarczy ;))

    Konop

  • 7. Data: 2010-03-10 11:58:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    raf pisze:

    > Myślałem o jakimś IRF-ie ale może jest coś dedykowanego. Jeśli IRF to
    > w jakiej konfiguracji ?

    Rzuć okiem na to:
    http://img30.imageshack.us/i/ogr.gif/

    Ograniczenie prądowe nie jest zbyt dokładne i nie ma "podcięcia", ale do
    takich zastosowań jak twoje może będzie ok (R5 można usunąć).

  • 8. Data: 2010-03-10 12:26:42
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Rzuć okiem na to:
    > http://img30.imageshack.us/i/ogr.gif/
    >
    > Ograniczenie prądowe nie jest zbyt dokładne i nie ma "podcięcia", ale do
    > takich zastosowań jak twoje może będzie ok (R5 można usunąć).

    Można też mierzyć spadek napięcia na tranzystorze (pominąć rezystor 0,5R)
    Rezystancja kanału jest w miarę stała.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2010-03-10 12:40:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Desoft pisze:

    > Można też mierzyć spadek napięcia na tranzystorze (pominąć rezystor 0,5R)
    > Rezystancja kanału jest w miarę stała.

    Ta rezystancja nie dość, że się zmienia z napięciem sterującym, to do
    tego spadek napięcia na niej będzie tak mały, że większy wpływ na prąd
    odcięcia będzie miała temperatura układu niż obciążenie :-)

    Dodatkowo układ zatrzaskiwał by się po odcięciu obciążenia (dodatnie
    sprzężenie zwrotne).

  • 10. Data: 2010-03-10 12:45:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Wednesday, March 10, 2010, 1:26:42 PM, you wrote:

    > Można też mierzyć spadek napięcia na tranzystorze (pominąć rezystor 0,5R)
    > Rezystancja kanału jest w miarę stała.

    Rezystancja kanału jest silnie zależna od temperatury - współczynnik
    temperaturowy jest dodatni, co akurat tu jest zaletą. Rdson100/Rdson25
    = 1.5 do 1.8

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl