eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyzakaz pokątnego ładwowania › zakaz pokątnego ładwowania
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.83.142.196.21!
    not-for-mail
    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: zakaz pokątnego ładwowania
    Date: Sat, 19 Aug 2023 21:34:39 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <ubr5a7$8jr$17$Shrek@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Sat, 19 Aug 2023 19:31:19 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Shrek";
    posting-host="83.142.196.21"; logging-data="8827";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.14.0
    Cancel-Lock: sha1:t/1VFrDAoXGsAVYp6ctM2pEaHzE=
    sha256:eHNC687tX37cKlTYM+g+UuIpphhFht5Qc5+q0gEGpn8=
    sha1:Ye1hNo9bx1Fu84Pbvi7+6k6R3CA=
    sha256:LRUQ7WHQoZ2PDj3+R48QsbWFEBOX4AbAiOA0dOlwIB4=
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2716143
    [ ukryj nagłówki ]

    https://elektrowoz.pl/porady/zakaz-ladowania-aut-ele
    ktrycznych-z-gniazdek-juz-obowiazuje-w-norwegii-auto
    blog-bylby-wniebowziety-wyjasnienie-zaskakuje/

    Artykuł jak artykuł. Prawdziwa informacja jest w komentach - zasadniczo
    gniazda 16A nie są przewidziane do długotrwałej pracy na znamionowym
    obciążeniu i ustawodawcy to wiedzą. Za chwilę zacznie się powolne
    zakazywanie pokątnego ładowania a do wallboxów będzie drukarka fiskalna.
    A co myśleliście że tanio będzie?

    Droga Redakcjo,

    1. Super, że napisaliście artykuł w kontrze do 2 zupełnie
    niemerytorycznych, które się pojawiły w ostatnich dniach w polskim
    Internecie - zakładające spiskową teorię dziejów! Smutne jest to, że tak
    łatwo ludziom przychodzi pisanie niepopartych faktami tez i stwierdzeń,
    które potem przeciekają do przestrzeni publicznej.

    2. Chciałbym nieco dołożyć - mam nadzieję merytorycznych treści do tego
    przekazu. Pierwsza sprawa, to pryncypia tego jak "elektryki" powinny się
    ładować.

    Z praktycznych oraz merytorycznych powodów powstał standard definiujący
    przewodowe systemy ładowania oraz standard definiujący fizyczne złącza
    ładowania. Europa już w 2014 przyjęła że Punkty ładowania o normalnej
    mocy na prąd przemienny przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą
    być -- ze względów interoperacyjności -- wyposażone co najmniej w gniazda
    wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN62196-2.
    Zachowując zgodność z typem 2, można te gniazda wyjściowe wyposażać w
    takie elementy jak pokrywy mechaniczne. Proszę - tutaj link do dokumentu
    (Dyrektywa 2014/94/EU Parlamentu europejskiego z 22 października 2014 r.
    ): https://eur-lex.europa.eu/l...

    W praktyce domowe gniazdka AC (wykorzystywane do podłączanie mobilnych
    ładowarek (EVSE) - działających w trybie 2, czyli mode 2) - stworzone w
    ubiegłym wieku mogą się bardzo szybko zużywać, gdyż są obciążane przez
    długi okres prądem znamionowym. Dlatego też, ładowanie pojazdu z
    gniazdka domowego AC, które nie jest przeznaczone do ładowania, powinno
    być rozważane tylko jako "ładowanie awaryjne".

    Równolegle z opisanymi wyżej już ryzykami oraz wkluczeniami na różnych
    rynkach dochodzi fundamentalna różnica w zakresie tego co i w jakim
    stopniu jest kontrolowane w procesie ładowania. W przypadku urządzeń
    działających w trybie 3 (mode 3) mówimy o tak zwanym ,,kontrolowanym
    ładowaniu", gdyż stacje EVSE jest fizyczną częścią infrastruktury
    ładowania i mamy nad nią pełną kontrolę a ona ma kontrolę nad
    przebiegiem procesu ładowania - sprawdzając miedzy innymi parametry
    kabla ładującego, nie pozwalając na przekroczenie brzegowych parametrów
    mocy, czy też monitorując temperaturę styków w złączu Typu 2 będącym
    podstawowym złączem / gniazdem - dostępnym dla użytkownika. Stoi to w
    pełnej opozycji do sytuacji zwykłego gniazda, które jest aparatem w
    pełni pasywnym - nie zawierającym żadnych czujników, sensorów, ani
    żadnej logiki kontrolno-nadzorczej.

    Niestety pozostawianie takiego, niemonitorowanego - oraz zasadcznio
    nieprzewidzianego do tego rozwiązania (czyli zwyczajnego gniazda) na
    wiele godzin bez jakiegokolwiek nadzoru może być przyczyną faktycznych
    problemów. Stąd właśnie kraje zaawansowane w rozwoju elektromobilności
    stopniowo eliminują, czy też przywracają właściwą rolę dla takiego
    rozwiązania technicznego - czyli ,,awaryjnego" / ,,okazjonalnego"
    ładowania, w sytuacji kiedy użytkownik pojazdu BEV nie ma dostępu do
    dedykowanego systemu ładowania opartego o stacje działające w trybie 3
    (stacje AC) lub trybie 4 (czyli stacje DC).

    Nie jest tak, że ograniczenia ładownia z gniazdek dotyczą tylko
    Norwegii. Podam teraz przykład Francji.

    Dekret nr 2017-26 z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie infrastruktury
    ładowania pojazdów elektrycznych oraz różnych środków transponujących
    dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22
    października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw
    alternatywnych - Légifrance (legifrance.gouv.fr):
    https://www.legifrance.gouv...

    Używanie gniazd elektrycznych do podłączania mobilnych urządzeń EVSE
    jest możliwe jedynie w drodze wyjątku w prywatnym budynku mieszkalnym
    lub oficynie prywatnego budynku mieszkalnego - o ile prąd ładowania NIE
    PRZEKROCZY 8A, a samo urządzenie może być o mocy 3,7kW lub mniejszej.
    Przy okazji warto nadmienić, że norma dotycząca gniazd domowych (NF C
    61-314) precyzuje iż gniazda te mają wytrzymać 5000 cykli podłączeń
    wtyczek. Dla porównania złącze typu 2, w które wyposażone są pojazdy
    elektryczne oraz urządzenia działające w trybie 3 muszą wytrzymać 10 000
    cykli. Również temperatura otoczenia dla punkty pracy jest na poziomie
    35st.C - co jest tak naprawdę najpoważniejszym problemem dla ,,zwykłych"
    gniazd. O ile gniazda faktycznie są dostępne w wykonaniach dla max.
    parametrów 16A, to nie zakłada się ciągłego ich (tudzież długotrwałego)
    obciążenia takim prądem. Przy takim poziomie prądu dochodzi właśnie
    niejczęściej do przegrzania i nadtopienia, co w konsekwencji może
    spowodować o wiele poważniejsze zagrożenia. Stąd właśnie ograniczenia
    prądów - jak wyżej. Należy bowiem pamiętać, że przy ładowaniu 1Fazowym z
    mocami ładowania na poziomie 2-3kW sesja ładowania trwa zwykle powyżej
    10godzin - z ciągłym i nieprzerwanym poborem prądu elektrycznego.

    Kolejny kraj, w którym regulacja się pojawiła to UK. Tutaj akurat motyw
    przewodni pochodzi przede wszystkim od problemu przeciążenia sieci
    energetycznej w obszarze sieci dystrybucyjnej. O ile cześć przesyłowa w
    większości krajów EU nie jest problemem, o tyle lokalne fragmenty sieci
    średniego i niskiego napięcia mogą w praktyce odczuwać problem
    przeciążenia. W Wielkie Brytanii wprowadzono zatem ustawowy obowiązek
    instalowania Punktów Ładowania posiadających interfejs DSR - innymi
    słowy punktów Inteligentnych, którymi można zarządzać w zakresie
    modulowania chwilowej mocy dostarczanej do pojazdu.

    Polacy zasadniczo nie lubią regulacji - ale w ten sam sposób nie lubią
    sytuacji w których ich instalacje PV nie mogą wtłaczać prądu do sieci i
    nie mogą zyskiwać na inwestycji w instalacje PV. Niestety jest to efekt
    braku regulacji. Ten problem już mamy z zakresie ponad 1,4 miliona
    mikroinstalacji PV. Podobny problem może się pojawić jeśli będziemy mieć
    setki tysięcy pojazdów elektrycznych ładowanych z gniazdek. Warto na
    zagadnienia regulacyjne patrzeć szerzej a nie szukać spisku i podstępu.

    Twórcy standardu IEC 61851 projektujący funkcje i tryby działania zw.
    ,,ładowarek" działali w dobrej wierze i opracowywali technologię która ma
    zapewnić dostępność ładowania. Zwykłe gniazdko ścienne nie zostało
    zaprojektowane do ładowania samochodu. Tak samo jak pewnie nikt nie
    wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
    saunowy, 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę. To że
    pojawiają się przepisy które wprost tego zabraniają to tylko efekt tego
    iż nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
    zjawisk fizycznych zachodzących w przewodnikach elektrycznych i rozumieć
    prawa Ohma, Kirchoffa i Joule'a.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: