  • 1. Data: 2023-08-19 21:34:39
    Temat: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: Shrek <...@w...pl>

    https://elektrowoz.pl/porady/zakaz-ladowania-aut-ele
    ktrycznych-z-gniazdek-juz-obowiazuje-w-norwegii-auto
    blog-bylby-wniebowziety-wyjasnienie-zaskakuje/

    Artykuł jak artykuł. Prawdziwa informacja jest w komentach - zasadniczo
    gniazda 16A nie są przewidziane do długotrwałej pracy na znamionowym
    obciążeniu i ustawodawcy to wiedzą. Za chwilę zacznie się powolne
    zakazywanie pokątnego ładowania a do wallboxów będzie drukarka fiskalna.
    A co myśleliście że tanio będzie?

    Droga Redakcjo,

    1. Super, że napisaliście artykuł w kontrze do 2 zupełnie
    niemerytorycznych, które się pojawiły w ostatnich dniach w polskim
    Internecie - zakładające spiskową teorię dziejów! Smutne jest to, że tak
    łatwo ludziom przychodzi pisanie niepopartych faktami tez i stwierdzeń,
    które potem przeciekają do przestrzeni publicznej.

    2. Chciałbym nieco dołożyć - mam nadzieję merytorycznych treści do tego
    przekazu. Pierwsza sprawa, to pryncypia tego jak "elektryki" powinny się
    ładować.

    Z praktycznych oraz merytorycznych powodów powstał standard definiujący
    przewodowe systemy ładowania oraz standard definiujący fizyczne złącza
    ładowania. Europa już w 2014 przyjęła że Punkty ładowania o normalnej
    mocy na prąd przemienny przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą
    być -- ze względów interoperacyjności -- wyposażone co najmniej w gniazda
    wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN62196-2.
    Zachowując zgodność z typem 2, można te gniazda wyjściowe wyposażać w
    takie elementy jak pokrywy mechaniczne. Proszę - tutaj link do dokumentu
    (Dyrektywa 2014/94/EU Parlamentu europejskiego z 22 października 2014 r.
    ): https://eur-lex.europa.eu/l...

    W praktyce domowe gniazdka AC (wykorzystywane do podłączanie mobilnych
    ładowarek (EVSE) - działających w trybie 2, czyli mode 2) - stworzone w
    ubiegłym wieku mogą się bardzo szybko zużywać, gdyż są obciążane przez
    długi okres prądem znamionowym. Dlatego też, ładowanie pojazdu z
    gniazdka domowego AC, które nie jest przeznaczone do ładowania, powinno
    być rozważane tylko jako "ładowanie awaryjne".

    Równolegle z opisanymi wyżej już ryzykami oraz wkluczeniami na różnych
    rynkach dochodzi fundamentalna różnica w zakresie tego co i w jakim
    stopniu jest kontrolowane w procesie ładowania. W przypadku urządzeń
    działających w trybie 3 (mode 3) mówimy o tak zwanym ,,kontrolowanym
    ładowaniu", gdyż stacje EVSE jest fizyczną częścią infrastruktury
    ładowania i mamy nad nią pełną kontrolę a ona ma kontrolę nad
    przebiegiem procesu ładowania - sprawdzając miedzy innymi parametry
    kabla ładującego, nie pozwalając na przekroczenie brzegowych parametrów
    mocy, czy też monitorując temperaturę styków w złączu Typu 2 będącym
    podstawowym złączem / gniazdem - dostępnym dla użytkownika. Stoi to w
    pełnej opozycji do sytuacji zwykłego gniazda, które jest aparatem w
    pełni pasywnym - nie zawierającym żadnych czujników, sensorów, ani
    żadnej logiki kontrolno-nadzorczej.

    Niestety pozostawianie takiego, niemonitorowanego - oraz zasadcznio
    nieprzewidzianego do tego rozwiązania (czyli zwyczajnego gniazda) na
    wiele godzin bez jakiegokolwiek nadzoru może być przyczyną faktycznych
    problemów. Stąd właśnie kraje zaawansowane w rozwoju elektromobilności
    stopniowo eliminują, czy też przywracają właściwą rolę dla takiego
    rozwiązania technicznego - czyli ,,awaryjnego" / ,,okazjonalnego"
    ładowania, w sytuacji kiedy użytkownik pojazdu BEV nie ma dostępu do
    dedykowanego systemu ładowania opartego o stacje działające w trybie 3
    (stacje AC) lub trybie 4 (czyli stacje DC).

    Nie jest tak, że ograniczenia ładownia z gniazdek dotyczą tylko
    Norwegii. Podam teraz przykład Francji.

    Dekret nr 2017-26 z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie infrastruktury
    ładowania pojazdów elektrycznych oraz różnych środków transponujących
    dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22
    października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw
    alternatywnych - Légifrance (legifrance.gouv.fr):
    https://www.legifrance.gouv...

    Używanie gniazd elektrycznych do podłączania mobilnych urządzeń EVSE
    jest możliwe jedynie w drodze wyjątku w prywatnym budynku mieszkalnym
    lub oficynie prywatnego budynku mieszkalnego - o ile prąd ładowania NIE
    PRZEKROCZY 8A, a samo urządzenie może być o mocy 3,7kW lub mniejszej.
    Przy okazji warto nadmienić, że norma dotycząca gniazd domowych (NF C
    61-314) precyzuje iż gniazda te mają wytrzymać 5000 cykli podłączeń
    wtyczek. Dla porównania złącze typu 2, w które wyposażone są pojazdy
    elektryczne oraz urządzenia działające w trybie 3 muszą wytrzymać 10 000
    cykli. Również temperatura otoczenia dla punkty pracy jest na poziomie
    35st.C - co jest tak naprawdę najpoważniejszym problemem dla ,,zwykłych"
    gniazd. O ile gniazda faktycznie są dostępne w wykonaniach dla max.
    parametrów 16A, to nie zakłada się ciągłego ich (tudzież długotrwałego)
    obciążenia takim prądem. Przy takim poziomie prądu dochodzi właśnie
    niejczęściej do przegrzania i nadtopienia, co w konsekwencji może
    spowodować o wiele poważniejsze zagrożenia. Stąd właśnie ograniczenia
    prądów - jak wyżej. Należy bowiem pamiętać, że przy ładowaniu 1Fazowym z
    mocami ładowania na poziomie 2-3kW sesja ładowania trwa zwykle powyżej
    10godzin - z ciągłym i nieprzerwanym poborem prądu elektrycznego.

    Kolejny kraj, w którym regulacja się pojawiła to UK. Tutaj akurat motyw
    przewodni pochodzi przede wszystkim od problemu przeciążenia sieci
    energetycznej w obszarze sieci dystrybucyjnej. O ile cześć przesyłowa w
    większości krajów EU nie jest problemem, o tyle lokalne fragmenty sieci
    średniego i niskiego napięcia mogą w praktyce odczuwać problem
    przeciążenia. W Wielkie Brytanii wprowadzono zatem ustawowy obowiązek
    instalowania Punktów Ładowania posiadających interfejs DSR - innymi
    słowy punktów Inteligentnych, którymi można zarządzać w zakresie
    modulowania chwilowej mocy dostarczanej do pojazdu.

    Polacy zasadniczo nie lubią regulacji - ale w ten sam sposób nie lubią
    sytuacji w których ich instalacje PV nie mogą wtłaczać prądu do sieci i
    nie mogą zyskiwać na inwestycji w instalacje PV. Niestety jest to efekt
    braku regulacji. Ten problem już mamy z zakresie ponad 1,4 miliona
    mikroinstalacji PV. Podobny problem może się pojawić jeśli będziemy mieć
    setki tysięcy pojazdów elektrycznych ładowanych z gniazdek. Warto na
    zagadnienia regulacyjne patrzeć szerzej a nie szukać spisku i podstępu.

    Twórcy standardu IEC 61851 projektujący funkcje i tryby działania zw.
    ,,ładowarek" działali w dobrej wierze i opracowywali technologię która ma
    zapewnić dostępność ładowania. Zwykłe gniazdko ścienne nie zostało
    zaprojektowane do ładowania samochodu. Tak samo jak pewnie nikt nie
    wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
    saunowy, 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę. To że
    pojawiają się przepisy które wprost tego zabraniają to tylko efekt tego
    iż nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
    zjawisk fizycznych zachodzących w przewodnikach elektrycznych i rozumieć
    prawa Ohma, Kirchoffa i Joule'a.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 2. Data: 2023-08-19 21:52:42
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/08/2023 21:34, Shrek wrote:
    > Tak samo jak pewnie nikt nie
    > wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
    > saunowy, 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę.

    Prawie na pewno wpadł na taki pomysł, tylko że bezpiecznik zadziałał.

    > nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
    > zjawisk fizycznych

    Własnie dlatego stosujemy bezpieczniki - dzieki temu do powyższych
    sytuacji nie dochodzi. A bezpieczniki, przewody w ścianach i osprzęt
    elektryczny są tak policzone, w prawidłowej instalacji, że możesz sobie
    je obciążać znamionowo dowolnie długo i mają obowiązek wytrzymać.

    Mało kogo obchodzi, czy gniazdko ładuje samochód, czy ciągnie piec do
    pizzy w Sarbinowie na deptaku.

  • 3. Data: 2023-08-19 22:46:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.08.2023 o 21:52, heby pisze:

    > Własnie dlatego stosujemy bezpieczniki - dzieki temu do powyższych
    > sytuacji nie dochodzi.

    Dochodzi. Pożaru wynikające z uszkodzenia termicznego połączeń jak
    najbardziej się zdażają.

    > A bezpieczniki, przewody w ścianach i osprzęt
    > elektryczny są tak policzone, w prawidłowej instalacji, że możesz sobie
    > je obciążać znamionowo dowolnie długo i mają obowiązek wytrzymać.

    Ale praktyka jebię teorię i się zdarza, że uszkodzone gniazdo jest
    przyczyną pożaru - i bezpiecznik w tej sytuacji nie pomoże. Stałe
    obciążenie dużym prądem radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo
    wystąpienia takiej sytuacji. Skoro ustawodawcy biorą to pod uwagę w
    trzech krajach, to albo robią to na podstwie zdania ludzi co się na tym
    znaj, albo na podstwawie własnego widzimisię sprzecznego z ich własną
    polityką - jak myślisz czemu tak robią?

    > Mało kogo obchodzi, czy gniazdko ładuje samochód, czy ciągnie piec do
    > pizzy w Sarbinowie na deptaku.

    Skoro ktoś wpadł na pomysł że gniazdo rozłączalne którym ma być ładowany
    samochód ma być monitorowane to znaczy że albo wszystkie po drodze mają
    być monitorowane, albo że to niepotrzebna fanaberia. Albo jedno albo
    drugie. Jak drugie to znaczy że to overkill i nie ma takiej potrzeby. A
    jak pierwsze to należy zakazać ładowania ze zwykłych gniazd.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-08-19 23:06:04
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/08/2023 22:46, Shrek wrote:
    > Dochodzi. Pożaru wynikające z uszkodzenia termicznego połączeń jak
    > najbardziej się zdażają.

    Czym to się różni od tego samego problemu w przypadku pieca do pizzy?
    Taki piec zapiernicza powiedzmy 20h na dobę. Bywa że w tekturowej
    budzie, na przedłużaczu od kosiarki.

    > Ale praktyka jebię teorię i się zdarza

    I tu dochodzimy do sedna.

    Ponieważ część osób ma brudne nogi to zakazujemy chodzenia w krótkich
    spodenkach *wszystkim*.

    To typowa wymówka, idiotyczna z resztą. Tak, są instalacje, które
    pamietają czasu izolowania drutów onucami w lepiszczu. Mamy z tego
    powodu zakazywać reszcie ludzi używania znamionowych wartośc w swoich
    współczesnych instalacjach?

    Nie znam ani jednej instalacji współcześnie robionej, w której druty do
    gniazdek miały by mniej niż 2.5mm2. Ten problem z instalacją nie
    istnieje dla współczesnych domów. Również nie słyszałem o tym, aby
    "pożar gniazdka" to było coś rzeczywistego, chyba że ktoś uszczelniał to
    gniazdko czarnym prochem. Ładowaki samochodowe wykrywają spadek napięcia
    i najzwyczajniej rozłączą się w momencie, kiedy pojawi się opór na
    styku, na długo przed zagrożeniem. Również materiały z których robi się
    elektrykę są trudnopalne. Nie wiem, czy ktoś ładuje samochody
    elektryczne z gniazdkiem w stosie makulatury, ale czy 0.0001 promila
    idioty naprawdę ma decydować o zakazie?

    >, że uszkodzone gniazdo jest
    > przyczyną pożaru

    Ono może być przyczyną pożaru w dowolnym momencie. Przykładowo dzisiaj
    mój piekarnik, który ma bodaj 3.5kW, działa sobie przez 2 godziny. Mógł
    z łatwością doprowadzic do pożaru. Dlaczego piekarniki są ciągle
    dopuszczone do użytku? I co jest takiego łatwopalnego w tym gniazdku?

    > obciążenie dużym prądem radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo
    > wystąpienia takiej sytuacji.

    Tak samo, jak w każdym praktycznie przypadku innego sprzętu domowego
    ciągnącego moc znamionową. Spawarki, piekarnika, pralki, farelki.
    Urządzenie domowe, połykajace 3.5kW, to nic specjalnie dziwnego. Miliony
    sztuk tego złomu robią to codziennie. Farelki potrafią pracować
    godzinami z takimi mocami.

> [...]
    > trzech krajach, to albo robią to na podstwie zdania ludzi co się na tym
    > znaj, albo na podstwawie własnego widzimisię sprzecznego z ich własną

    Może są wylobbowani w sposób skuteczny przez producentów ładowarek, za $10k?

> [...]
    > drugie. Jak drugie to znaczy że to overkill i nie ma takiej potrzeby. A
    > jak pierwsze to należy zakazać ładowania ze zwykłych gniazd.

    I pieców do pizzy!

    Widzisz, agrgumentacja, że *ktoś* ma popsutą instalację i dlatego
    zakazujemy wszystkim jest idityczna. Proponuje inaczej, jesli
    bezpieczeństwo jest takie ważne: obowiązek posiadania przeglądu
    instalacji, jesli chcesz ładować samochód, pod karą niewypłacenia
    odszkodowania. A jak nie chcesz, to ograniczenie do 2kW w samochodzie
    lub specjalna ładowarka.

  • 5. Data: 2023-08-19 23:32:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.08.2023 o 23:06, heby pisze:

    > Czym to się różni od tego samego problemu w przypadku pieca do pizzy?
    > Taki piec zapiernicza powiedzmy 20h na dobę. Bywa że w tekturowej
    > budzie, na przedłużaczu od kosiarki.

    Różni się tym, że piec od pizzy nie podłącza się zgodnie ze sztuką
    przewodem od kosiarki a raczej połączeniem stałym. No i producent pieca
    od pizzy nie przewidział że gniazdo rozłączalne jego urządzenie powinno
    być monitorowane na temperaturę. Pewnie dlatego, że go nie rozłączasz co
    dzień więc się nie zuzywa mechanicznie.

    > I tu dochodzimy do sedna.
    >
    > Ponieważ część osób ma brudne nogi to zakazujemy chodzenia w krótkich
    > spodenkach *wszystkim*.

    Ale tu nie chodzi o bezpieczniki - bezpieczniki na uszkodzone gniazdo
    nie pomogą.

> [...]
    > pamietają czasu izolowania drutów onucami w lepiszczu. Mamy z tego
    > powodu zakazywać reszcie ludzi używania znamionowych wartośc w swoich

    Skoro ktoś uznał że połączenia rozłączalne powinny być monitorowane to tak.

    > Nie znam ani jednej instalacji współcześnie robionej, w której druty do
    > gniazdek miały by mniej niż 2.5mm2.

    Nie o druty chodzi a o gniazdka podobno.

    > Również nie słyszałem o tym, aby
    > "pożar gniazdka" to było coś rzeczywistego, chyba że ktoś uszczelniał to
    > gniazdko czarnym prochem.

    To mało słyszałeś. Bo i mało masz gniazdek obciążonych stale movcą
    znamionową "pod opieką".

    > Ładowaki samochodowe wykrywają spadek napięcia
    > i najzwyczajniej rozłączą się w momencie, kiedy pojawi się opór na
    > styku, na długo przed zagrożeniem.

    Hmmm. A jak odkrywają grzejące się łącze _przed_ ładowarką?

    > Ono może być przyczyną pożaru w dowolnym momencie. Przykładowo dzisiaj
    > mój piekarnik, który ma bodaj 3.5kW, działa sobie przez 2 godziny.

    I to jest znacznie mniej niż co noc przez osiem godzin. Kwestia statystyki.

    > Tak samo, jak w każdym praktycznie przypadku innego sprzętu domowego
    > ciągnącego moc znamionową. Spawarki, piekarnika, pralki, farelki.
    > Urządzenie domowe, połykajace 3.5kW, to nic specjalnie dziwnego.

    Ale nie działają ciągle godzinami. Wbrew pozorom jest coś takiego jak
    cykl pracy i bierze się to pod uwagę przy projektowaniu urządzeń i
    instalacji.

    > Może są wylobbowani w sposób skuteczny przez producentów ładowarek, za
    > $10k?

    Może, ale norma na gniazda rozłączalne do ładowania samochodów ma już
    prawie dekadę. więc powstała raczej zanim powstało lobby producentów
    ładowarek.

    > I pieców do pizzy!

    Na pierwszy rzut oka racja. Na drugi rzut jednak nie. Chodzi o to że to
    gniazdo jest rozłączalne i piec do pizzy podłączasz i rozłączasz raz na
    ruski rok. Samochód z grubsza codziennie. I tu jest zdaje się pies
    pogrzebany.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 6. Data: 2023-08-20 00:03:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Aug 2023 23:32:01 +0200, Shrek napisał(a):

    > Ale nie działają ciągle godzinami. Wbrew pozorom jest coś takiego jak
    > cykl pracy i bierze się to pod uwagę przy projektowaniu urządzeń i
    > instalacji.

    Skąd Ty masz takie informacje?
    Zobacz do tabel na obciążalność przewodu 2,5 mm2.
    Na takich kablach zwykle jest zabezpieczenie 16A. Pomijam charakterystykę.

    Zarówno kable, jak i gniazda oraz wtyczki są przewymiarowane i te 16A
    spokojnie wytrzymują.
    Może z wyjątkiem takim, jak ktoś sobie kupuje chińskie gówno pod nazwą
    "gniazdo 16A" - ale to już wina kupującego.

    Jeszcze jedno: dawniejsze normy mówiły o wielogodzinnej obciążalności
    gniazd czy wtyczek prądem +50%. Nie wiem, jak teraz, może tylko +30%, ale
    to nie bezpiecznik, który musi być precyzyjny z dokładnością 1%.

    Nie wiem, jakie auta ciągną 16A, ale te, z którymi się spotykałem (łącznie
    z moim) biorą 2,5kW.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-08-20 00:21:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/08/2023 23:32, Shrek wrote:
    > Różni się tym, że piec od pizzy nie podłącza się zgodnie ze sztuką
    > przewodem od kosiarki a raczej połączeniem stałym.

    Piece do pizzy, w tekturowych budkach, wiszą sobie na zwijanych
    przedłuzaczach 1.5mm2.

> [...]
    > od pizzy nie przewidział że gniazdo rozłączalne jego urządzenie powinno
    > być monitorowane na temperaturę. Pewnie dlatego, że go nie rozłączasz co

    Ale gniazdka, które na codzień używam z farelką, są przewidziane do
    określonej ilości rozłączeń i maja wytrzymać parametry nominalne.

    Nie doceniasz budek z pizzą. Są podpięte do słupa i codziennie
    rozpinane. Takie 20m miedzi, to skarb.

    > Ale tu nie chodzi o bezpieczniki - bezpieczniki na uszkodzone gniazdo
    > nie pomogą.

    Nie pomogą. To ten promil sytuacji.

    Ten sam promil, który powoduje, że płoną dachy, bo ktoś podłączył na
    strychu spawarkę pod żarówkę i zapaliła się instalacja.

    Rozumiesz? *wyjątek*.

    > Skoro ktoś uznał że połączenia rozłączalne powinny być monitorowane to tak.

    Wiec czemu nie monitorują farelek? Moc wysoka, rozpinane co chwile. Rany
    boskie, pomyślmy o dzieciach!

    > Nie o druty chodzi a o gniazdka podobno.

    Czy ten problem występuje w przypadku farelek?

    > To mało słyszałeś. Bo i mało masz gniazdek obciążonych stale movcą
    > znamionową "pod opieką".

    Mam ich dość sporo. W tym kraju pewnie z pół miliona by się znalazło.
    Jakiś procent z nich, szczególnei na wsiach, gdzie wpina się różny
    sprzęt roliniczy, musiała by płonąć codziennie. Pewnie jakieś płoną. Ale
    czy dużo? I czy to w ogóle problem jest, który wymaga rozwiązania?

    > Hmmm. A jak odkrywają grzejące się łącze _przed_ ładowarką?

    Spadkiem napięcia. Grzejące się złącze powoduje spadek napiecia na
    odbiorniku. Jeśli napięcie spadnie o 10V, to masz 10V*16A=160W
    wydzielające się na śrubce w gniazdku. To jeszcze nie świeci na
    czerwono, ale niewiele brakuje. Mało tego, ładowarka może modulować
    obciążenie w celu diagnozy dlaczego widzi za niskie napięcie i w ten
    sposób stwierdzić, że rezystancja źrodła jest za wysoka. To są
    trywializmy stosowane w różnych urządzeniach od dziesięcioleci.

    > I to jest znacznie mniej niż co noc przez osiem godzin. Kwestia statystyki.

    No tak, ale zmieniłeś zeznania i nagle okazuje się, że to problem nie
    instalacji (przykład z kilkoma urządzeniami), ale gniazdek. Gniazdko,
    nawet gonione przez godzinę dziennie nominalnym prądem, nie widzi
    problemu. Od 10 lat. Rozpinane pewnie setkę razy. Bo ja wiem, może to
    dlatego że potrafię śrubką dokręcić, miałem jednak kiedyś uprawnienia SEP...

    > Ale nie działają ciągle godzinami.

    Zdecyduj więc czy:
    1) mówisz o zagrożeniu ciągłej pracy
    2) mówisz o zagrożeniu zużycia gniazdka

    Maja zupełnie inne przyczyny i różne rozwiązania.

    Ponadto farelka - tak, działa godzinami. I jest wypinana z gniazda.
    Zabawne, prawie ten sam przykład co samochód.

    > Wbrew pozorom jest coś takiego jak
    > cykl pracy i bierze się to pod uwagę przy projektowaniu urządzeń i
    > instalacji.

    Nie, instalacja ma wytrzymać ciągłą moc nominalną. I koniec. Jeśli nie
    wytrzymuje, to jest źle zaprojektowana.

    Akurat, w/g różnych mądrych głów, 2.5mm2 to w sam raz na ciągłe 16A.

    > Może, ale norma na gniazda rozłączalne do ładowania samochodów ma już
    > prawie dekadę.

    To to gniazdo o mocy wyższej niż 3.5kW?

> [...]
    > gniazdo jest rozłączalne i piec do pizzy podłączasz i rozłączasz raz na
    > ruski rok. Samochód z grubsza codziennie. I tu jest zdaje się pies

    Chyba nie widziałeś za dużo pieców do pizzy w tekturowych budkach nad
    morzem.

    Ja, z powodu skrzywienia zawodowego, czasami zagladam na tył. Polecam,
    ale sugerują brać wczesniej jakieś tabletki na uspokojenie.

  • 8. Data: 2023-08-20 00:42:30
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ubrc69$8jr$22$Shrek@news.chmurka.net>
    user Shrek pisze tak:

    > Ale tu nie chodzi o bezpieczniki - bezpieczniki na uszkodzone
    > gniazdo nie pomogą.

    Polacy sobie wymienią gniazdka na siłowe. Zrównoleglą styki.

    W Anglii do domu przychodzi 100A. W Polsce niestety nie :(

    Choć np mam w mieszkaniu 40A bo mi się udało.
    Mógłbym zrzucić przedłużacz z balkonu ;)

    --
    Piter

    #ZawszeGratem
    strefa wolna od LPG FSI TDI i klimy

  • 9. Data: 2023-08-20 07:04:57
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.08.2023 o 00:03, Adam pisze:

    > Skąd Ty masz takie informacje?
    > Zobacz do tabel na obciążalność przewodu 2,5 mm2.
    > Na takich kablach zwykle jest zabezpieczenie 16A. Pomijam charakterystykę.

    Przecież piszę, że koleś nie o kablu pisze a o gniazdko.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 10. Data: 2023-08-20 07:10:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > współczesnych instalacjach?
    >
    > Nie znam ani jednej instalacji współcześnie robionej, w której druty do

    A ile lat wstecz to jest współcześnie?

    Bo mnie tak zbudowali zarówno dom sprzed 20 lat, jak i letniskowy sprzed
    kilku...

    >Ten problem z instalacją nie
    > istnieje dla współczesnych domów. Również nie słyszałem o tym, aby
    > "pożar gniazdka" to było coś rzeczywistego,

    A ja sam miałem ze trzy.
    Choć tylko raz paliło się żywym ogniem, dwa razy się tylko stopiło.

    > chyba że ktoś uszczelniał to
    > gniazdko czarnym prochem.

    Nic z tych rzeczy - ostatni przypadek zrobiony profesjonalnie przez
    elektryka rok temu, gniazdko kupione specjalnie 16A.
    Tyle że chyba chińskie a16A, bo się sfajczyło.
    Zaczęło się zapewne od elektroniki w środku (gniazdko było wi-fi).

    Ładowaki samochodowe wykrywają spadek napięcia
    > i najzwyczajniej rozłączą się w momencie, kiedy pojawi się opór na
    > styku, na długo przed zagrożeniem.

    A co to jest "ładowarka samochodowa" o której piszesz?
    Evse?
    Bo ładowarka jest w samochodzie i nic takiego nie wykryje.

    Chińskie evse też nie dało rady i wtyczka się nadtopiła przy okazji
    spalenia się gniazdka.