  • 1. Data: 2010-11-07 12:11:03
    Temat: 4x LED z jednego AAA
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Witam.

    Mam lampki LED z Lidla. Śmiesznie tanie były, 3 sztuki za 9,90 z bateriami.
    No i o te baterie chodzi. Aktualnie w lampce świecą 4 ledy, połączone
    równolegle, zasilane z 3 paluszków AAA.
    Swego czasu bawiłem się w prostą przetworniczką na tranzystorze, cewce i
    rezystorze do lampki 3LED.
    Nie udało się uzyskać dobrego światła jak LED'y połączyłem szeregowo.
    Skończyło się na połączeniu równoległym jak w oryginale i tej
    przetworniczce. Świecą... no prawie jak w oryginale.

    Jaka powinna być przetwronica i połaczenie 4 LED, aby z jednego AAA zasilić
    je i uzyskać jasność jak w oryginale?

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2010-11-07 12:40:23
    Temat: Re: 4x LED z jednego AAA
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 13:11:03 +0100, Irokez wrote:
    >Jaka powinna być przetwronica i połaczenie 4 LED, aby z jednego AAA zasilić
    >je i uzyskać jasność jak w oryginale?

    Jesli w oryginale masz np 20mA na LED, to przy szeregowym polaczeniu
    potrzebujesz tez 20mA i okolo 8-12V. No i uwzglednic wspolczynnik
    wypelnienia.

    Ale .. na jednym paluszku kiepsko sie robi przetwornice. Za male
    napiecia, za duze spadki na elementach.

    J.

  • 3. Data: 2010-11-07 12:46:45
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

> [...]
    > wypelnienia.
    >
    > Ale .. na jednym paluszku kiepsko sie robi przetwornice. Za male

    No dobra, nie jeden, dwa paluszki AA
    Ale wtedy wchodzi w grę zasilanie z nich dwóch lampek po 4 LED (oddalone o
    jakieś 40cm, właczane mikroswitchem meblowym).
    Mają one mi oświetlać wnętrze szafki kuchennej narożnej po otwarciu
    drzwiczek.
    Zasilania sieciowego nie chcę dać, bo w tym narożniku jest umywalka.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2010-11-07 13:00:28
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Irokez wrote:

> [...]
    > drzwiczek.
    > Zasilania sieciowego nie chcę dać, bo w tym narożniku jest umywalka.

    Muszę sprawdzić w pracy. Tam mam taki fajny układ scalony, który jest
    właśnie do tych celów. Był kiedyś dołączony do niemieckiego Elektora.
    Pracuje od 0.6V, prąd ustawia się indukcyjnością cewki. W każdym razie
    płytka z układem i cewką ma wymiary chyba 5x5mm.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-11-07 15:19:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Przekombinowałeś sam siebie czy szukasz utrudnienia?
    Z 2x1,5V przecież zasilisz LEDa przez rezystor, czyli osiem LEDów przez
    osiem rezystorów. Sprawność wyjdzie chyba lepsza jak przy użyciu
    przetwornicy.
    O kosztach to nawet nie ma co mówić...

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2010-11-07 16:19:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 13:46:45 +0100, Irokez wrote:
> [...]
    >drzwiczek.
    >Zasilania sieciowego nie chcę dać, bo w tym narożniku jest umywalka.

    Po pierwsze - to bym sprawdzil jak sie sprawdzi oswietlenie tej
    umywalki dwoma kiepskimi lampkami, bo chyba kiepsko.

    A po drugie - po co ci jakas przetwornica, zapakujesz tyle baterii
    alkalicznych ile trzeba i bedziesz rzadziej wymienial. Albo od razu
    kupic akumulatory, bo cos mi sie wydaje ze umywalka w kuchni jest
    uzywana czesto.

    J.

  • 7. Data: 2010-11-07 18:32:42
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Desoft pisze:

    > Przekombinowałeś sam siebie czy szukasz utrudnienia?
    > Z 2x1,5V przecież zasilisz LEDa przez rezystor,

    Białą też...?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 8. Data: 2010-11-07 18:48:16
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Mają one mi oświetlać wnętrze szafki kuchennej narożnej po otwarciu
    > drzwiczek.
    > Zasilania sieciowego nie chcę dać, bo w tym narożniku jest umywalka.

    Dlaczego tak mało ogniw chcez użyć? Żałujesz ich jakbyś jakąś latarkę
    składał.

  • 9. Data: 2010-11-07 18:56:53
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

    W dniu 2010-11-07 19:32, Dykus pisze:

    > Białą też...?

    Białą to nawet bez rezystora.

  • 10. Data: 2010-11-07 19:11:50
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    W dniu 2010-11-07 19:48, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego tak mało ogniw chcez użyć? Żałujesz ich jakbyś jakąś latarkę
    > składał.
    bo to będzie latarka, stacjonarna:))
    Pierwsze słyszę, żeby baterie stosować w domu pod umywalką. Ani to
    eleganckie, ani praktyczne, ani ekologiczne, ani ekonomiczne... Są
    jakieś zalety takiego rozwiązania?
    Trafo, przetwornicę, można zalać żywicą, umieścić z dala i kabelka ze
    2m, jest możliwości.