  • 11. Data: 2010-01-17 23:38:34
    Temat: Re: ANSCD 2010-01-15
    Od: "Piotr Sz." <a...@a...pl>

    > Photoshop jest narzędziem jak każde inne, można z niego korzystać
    > umiejętnie bądź się totalnie zatracić i otrzeć się o kicz. Tradycyjne
    > techniki retuszu też często podchodziły pod totalny kicz mimo że nie było
    > czuć tam ducha photoshopa ;). I co z tego wynika?

    Jako retusz rozumiem usuwanie niedoskonalosci obrobki fotograficznej a nie
    "malowyanie" czy "domalowywanie". Pozbycie sie sladow kurzu (z tym walcza
    mikrofilmowcy najczesciej - nawet czyscioszki maja taki problemy) czy
    uszkodzenia blony nie bedzie nigdy ocieralo sie o kicz. Tak samo jak
    poprawki WB, podostrzanie czy korekcja perspektywy w syfrze.

    A co z tego wynika? Ano ze teraz masowo ludziska kicz produkuja. Bo latwo.
    Kazdy ma szopa w komputerze. :-)

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 12. Data: 2010-01-18 07:10:43
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Tak samo jak poprawki WB, podostrzanie czy korekcja perspektywy w syfrze.
    > A co z tego wynika? Ano ze teraz masowo ludziska kicz produkuja. Bo

    Ano.

    Fotografia powinna byc skonczona w momencie naciskania spustu,
    a w zasadzie chwile przed.

  • 13. Data: 2010-01-18 11:54:28
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-18 00:38, Piotr Sz. wrote:

> [...]
    > uszkodzenia blony nie bedzie nigdy ocieralo sie o kicz. Tak samo jak
    > poprawki WB, podostrzanie czy korekcja perspektywy w syfrze.

    Ja bym unikał tak dalekiego radykalizmu, bo dziś sam mam problem ze
    wskazaniem czy dane zdjęcie było retuszowane za pomocą photoshopa czy
    nie. A z tego co można wyczytać ingerowano nawet tam gdzie tego można
    było się najmniej spodziewać. Ale sam przyznam Ci rację że nie widzę
    tego photoshopa u moich ulubionych fotografów czyli np. Ben Hassett. Ale
    nadal będę bronić tezy że umiejętna ingerencja wcale nie musi być
    jednoznacznie kojarzona z amatorstwem i photoshopem.

    > A co z tego wynika? Ano ze teraz masowo ludziska kicz produkuja. Bo latwo.
    > Kazdy ma szopa w komputerze. :-)

    Co do tego hardcore w retuszu np. z zdziwieniem obserwuje zachwyt ludzi
    nad przerysowanymi zdjęciami Davida LaChapelle, a taki o wiele bardziej
    abstrakcyjny w świecie mody Guy Bourdin jest szerzej nieznany. Bourdin z
    racji epoki w jakiej fotografował ma świetny analogowy posmak. Do czego
    zmierzam, a mianowicie taki analogowy klimat sprawny operator będzie w
    stanie zasymulować w photoshopie. Czy to będzie retusz czy już
    domalowywanie?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 14. Data: 2010-01-18 15:44:00
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-18 00:38, Piotr Sz. wrote:

    > Jako retusz rozumiem usuwanie niedoskonalosci obrobki fotograficznej a nie
    > "malowyanie" czy "domalowywanie".

    A jeszcze jedno mi się przypomniało weźmy takiego Saudka :).
    http://www.saudek.com/en/jan/fotografie.html
    Facet całkowicie działał analogowo, wręcz malował swoje odbitki. Poza
    tym łączył różne ekspozycje i maskował pod powiększalnikiem. Też o takim
    dorobku powiesz że to kicz i tandeta? Czy coś by zmieniło w odbiorze
    jego prac, gdyby te same techniki zasymulować w photoshopie?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 15. Data: 2010-01-18 16:04:40
    Od: "Piotr Sz." <p...@W...com>

    > A jeszcze jedno mi się przypomniało weźmy takiego Saudka :).

    "To co wolno wojewodzie... " :-)
    Trzeba odroznic "planowe dzialanie" artsty od "produkcji koszmarkow". Ja bym
    byl ostrozny (nawet bardzo) co do porownywania radosnej fotografi syfrakiem
    wraz z szopowaniem do Saudka. To chyba jednak nie ta "kategoria wagowa"
    (oczywiscie IMHO).

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 16. Data: 2010-01-18 21:56:22
    Od: nb <n...@n...net>

  • 17. Data: 2010-01-18 22:15:05
    Od: "Piotr Sz." <a...@a...pl>

    > A czym ważysz?

    "Wysokoscia piedestalu"

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 18. Data: 2010-01-18 22:29:58
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-18 17:04, Piotr Sz. wrote:

    > "To co wolno wojewodzie... " :-)
    > Trzeba odroznic "planowe dzialanie" artsty od "produkcji koszmarkow".

    Ale czy Photoshop to automatycznie koszmarek? Domyślam się o co Ci
    chodzi, nie ma co porównywać łatwości pracy w photoshopie czy w
    tradycyjnej ciemni. Ta prostota często trafia na specyficzny grunt i
    faktycznie często można mieć do czynienia z przerysowaniem czy słabym
    gustem. Lecz chyba też masz świadomość że obecnie w photoshopie można za
    symulować większość tradycyjnych technik fotograficznych, a efekt
    końcowy zależy wyłącznie od operatora. Głównie pije do Kuby,
    twierdzącego że negatyw to rzecz święta. Idąc tym tropem nie powstałaby
    cała masa świetnego materiału, przypomniał mi się kolejny twórca który
    totalnie masakrował niektóre swoje prace w postprocesie, a mianowicie
    Joel-Peter Witkin.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 19. Data: 2010-01-19 15:59:41
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-18 08:10, Jakub Jewuła wrote:

    > Ano.
    >
    > Fotografia powinna byc skonczona w momencie naciskania spustu,
    > a w zasadzie chwile przed.

    Ale by było nudno ;). Dobrze że prawie od początku fotografii było
    parcie na modyfikację w postprocesie. Bo dziś by nie było takich nazwisk
    jak:
    Joel-Peter Witkin
    http://photography-now.net/joel_peter_witkin/
    Jan Saudek
    www.saudek.com
    czy Floria Sigismondi
    http://www.floriasigismondi.com/
    ciekaw jestem czy ktoś ma jeszcze jakieś ciekawe typy ludzi ostro
    szalejących w postprodukcji ;).

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.