  • 1. Data: 2017-07-05 15:48:05
    Temat: Arm cortex, how to?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam

    Coś czuję, że życie zmusi mnie niedługo sięgnąć nieco wyżej niż 8 bitów.

    W związku z tym mam pytanie o programator do procesorów CORTEX M0.
    Chodzi mi o możliwie prosty i tani programator tychże, taki odpowiednik
    USBasp od AVR.

    Nie musi potrafić mieć cudów, tylko niech wpisze wynik kompilacji i
    linkowania do gołego procesora. No i żeby potrafił poustawiać jakieś bity
    czy co tam jest w tych procesorach do poustawiania.

    Warunek konieczny: musi chodzić pod Linuksem, najlepiej z konsoli.
    Z pozostałymi rzeczami jak arm-gcc powinienem sobie poradzić (mam nadzieję).

    Istnieje coś takiego? Ktoś ma jakieś doświadczenia?
    Zestawy evaluacyjne mnie niezbyt interesują.

    Pozdrawiam

    jp

  • 2. Data: 2017-07-05 16:27:16
    Temat: Re: Arm cortex, how to?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.07.2017 o 15:48, jacek pozniak pisze:
> [...]
    >
    > Istnieje coś takiego? Ktoś ma jakieś doświadczenia?
    > Zestawy evaluacyjne mnie niezbyt interesują.

    Jak chcesz jedno narzędzie do wszystkich to chyba zostaje ci tylko
    open-ocd + jakiś interface SWD (np. J-link lub chiński klon)

    Wydaje mi się, że prościej jednak jest kupić tanią płytkę testową od
    producenta uC i używać jej jako programatora/debugera:

    np. do STM32 STM32L100C-DISCO:
    https://kamami.pl/10058-thickbox_default/stm32l100c-
    disco.jpg
    na zdjęciu widać złącze podpisane SWD, wystarczy wyjąć jumpery.

  • 3. Data: 2017-07-05 19:57:19
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    disco.jpg
    > na zdjęciu widać złącze podpisane SWD, wystarczy wyjąć jumpery.

    Dzięki za odzew.
    Nie znam jeszcze terminologii świata ARM ale jeśli dobrze rozumiem:

    Kupuję na Ali urządzenie 'j-link' (około $18), podłączam z jednej strony do
    komputera (usb) a z drugiej do pinów w mikroprocesorze.
    I tylko oprogramowanie jakieś mi potrzebne (muszę poszukać czy jest dla
    linuxa) i już mogę działać, tzn przesyłać binarkę do procesora?

    Tak to wyglądać może?

    jp

  • 4. Data: 2017-07-05 20:12:08
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.07.2017 o 19:57, jacek pozniak pisze:

> [...]
    > I tylko oprogramowanie jakieś mi potrzebne (muszę poszukać czy jest dla
    > linuxa) i już mogę działać, tzn przesyłać binarkę do procesora?

    Ceny się zaczynają od połowy tej kwoty, albo od 1/3, ale klony J-linka
    mogą być wykrywane przez oryginalne oprogramowanie seggera i nie będą
    działać. Chyba, że będzież korzystał tylko z Open-OCD, to wtedy nie
    powinno być z tym problemu.

    Możesz też użyć programatora do STM32, załadować do niego soft
    zamieniający go w J-Linka. Wtedy masz w pełni legalny programator i
    możesz użyć oryginalnych narzędzi od seggera (ale tylko z STM32)
    https://www.segger.com/products/debug-probes/j-link/
    models/other-j-links/st-link-on-board/
    https://www.segger.com/products/debug-probes/j-link/
    tools/j-link-gdb-server/about-j-link-gdb-server/

  • 5. Data: 2017-07-05 20:18:24
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > mogą być wykrywane przez oryginalne oprogramowanie seggera i nie będą
    > działać. Chyba, że będzież korzystał tylko z Open-OCD, to wtedy nie

    Faktycznie są też tańsze :-)

    Raczej z Open-OCD będę korzystał.
    Zacznę pomału kompletować sobie wszystko co potrzebne aby po wakacjach
    pomacać temat.

    Wielkie dzięki za naprowadzenie!

    jp

  • 6. Data: 2017-07-05 22:22:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/5/2017 7:57 PM, jacek pozniak wrote:
    > Kupuję na Ali urządzenie 'j-link' (około $18)

    Nie, kup ST-Link za $1.76 jesli zamierzasz zacząc od STM32. Te procesory
    poza JTAG wspierają rowniez protokół "dwudrutowy" ktory ładnie potrafi
    zrealizować ST-Link.

    https://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-ST-Lin
    k-V2-stlink-mini-STM8STM32-STLINK-simulator-download
    -programming-With-Cover/32241675269.html

> [...]
    > I tylko oprogramowanie jakieś mi potrzebne (muszę poszukać czy jest dla
    > linuxa) i już mogę działać, tzn przesyłać binarkę do procesora?

    Tak. Oprogramowanie to OpenOCD. W powiązaniu z Eclipse pozwala na
    debugowanie w sposób "normalny" czyli breakpointy, wiązanie kodu ze
    stanem CPU itd.

    Zasugerowalbym kupic płytki z serii Discovery, czasami wysypują sie na
    allegro i OLXie jak studenci kończą projekty i można wyszarpać poniżej
    100zł.

    Jesli lubisz minimalizstycznie to za $1.72 jest taka mini:

    https://www.aliexpress.com/item/STM32F103C8T6-ARM-ST
    M32-Minimum-System-Development-Board-Module-For-Ardu
    ino/32326304541.html

    Działa i można migac diodą.

    Innymi słowy w 20zł z przesyłką z chin się zmieścisz.

  • 7. Data: 2017-07-05 22:22:43
    Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    ja jestem głupi, nie polemizuje
    ale co ty mu kurwa radzisz?
    http://allegro.pl/126-st-link-stlink-v2-programator-
    do-stm32-stm8-fv-i6798306430.html

  • 8. Data: 2017-07-05 23:30:26
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2017-07-05 o 15:48, jacek pozniak pisze

    > Istnieje coś takiego? Ktoś ma jakieś doświadczenia?
    > Zestawy evaluacyjne mnie niezbyt interesują.
    Ale zestawy STM32 nucleo czy discovery są już od 60pln. Mają na płytce
    moduł ST-Linka, który jak pamiętam
    można nawet oddzielić od płytki i używać osobno.
    M0 - to strasznie okrojony jest
    M3 - to sprawdzony rdzeń, jest już trochę na rynku, dużo przykładów etc.

  • 9. Data: 2017-07-06 06:38:40
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Jawi wrote:

    > W dniu 2017-07-05 o 15:48, jacek pozniak pisze

    > Ale zestawy STM32 nucleo czy discovery są już od 60pln. Mają na płytce
    > moduł ST-Linka, który jak pamiętam
    > można nawet oddzielić od płytki i używać osobno.
    Nie wiem jeszcze co to jest ST-Link, pewnie z czasem się dowiem. :)
    Cena jest ważna o tyle aby nie kosztowało, dajmy na to, 1000 zł.
    J-link (z Ali) wydaje mi się dobrym rozwiązaniem bo nie ma żadnego
    druciarstwa, płytek, jumperów, itp.; podłączam do gold pinów wyprowadzonych
    z procka i programuję; podobnie jak USBasp.

    > M0 - to strasznie okrojony jest
    > M3 - to sprawdzony rdzeń, jest już trochę na rynku, dużo przykładów etc.
    Ten M0 podałem dla przykładu bo jeszcze nie wiem co mi zapewni żądaną
    wydajność, Może M0 wystarczy. Poza tym ważny jest pobór mocy.

    jp

  • 10. Data: 2017-07-06 06:47:21
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    jacek pozniak wrote:

    > Nie wiem jeszcze co to jest ST-Link, pewnie z czasem się dowiem. :)
    OK, mniej więcej już wiem :)