  • 1. Data: 2009-02-06 08:25:01
    Temat: Awaria płyty ze zintegrowaną grafiką (długie)
    Od: "Tomek " <v...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Coś się zepsuło na płycie głównej ze zintegrowaną grafiką (GeForce 6100) i
    przestał się wyświetlać czerwony kanał na monitorze.
    Na początku wszystko grało przez jakieś 2 lata, niedawno zrobiło się tak, że
    czerwony kanał pojawiał się i znikał w dowolnych momentach. Od kilku dni nie
    ma go w ogóle.

    Kabel i monitor są sprawne - podpięte do innego komputera działają poprawnie.
    Inny monitor podpięty do mojego komputera nie wyświetla czerwonego, więc
    ewidentnie wina jest po stronie płyty głównej/karty graf.
    Nie jest to też chyba wina gniazda VGA na płycie, bo ruszanie nim nic nie
    daje (czerwony nie pojawia się nawet na chwile).

    Pooglądałem płytę dokładnie, ale nie widać żadnych niepokojących objawów
    (kondensatory nie są spuchnięte itp.). Jedyne, co mnie zaniepokoiło to
    radiator na mostku północnym (czyli na tym GF6100) - jak się go naciśnie
    palcem w rogu, to się "kiwa", tak jakby nie przylegał na całej powierzchni do
    układu. Z drugiej strony, odbiera ciepło od układu, bo jest gorący -
    przytrzymując palec na 2-3 sekundy można się oparzyć. Czy to może być wina
    tego radiatorka?

    Pomyślałem sobie, że skoro padł układ na płycie to wsadzę do środka jakąś
    kartę na PCI-E i już. Niestety, próbowałem z dwoma (GF 8800 GT i GF 6600) i
    żadna z nich nie ruszyła. W BIOSie oczywiście poustawiałem odpowiednie opcje:
    jak ustawię, żeby komputer najpierw sprawdzał czy jest karta w PCI-E, a
    dopiero jak nie ma to inicjalizował wbudowaany układ, to komp. zachowuje się
    tak, jakby nie wykrywał karty w porcie PCI-E i uruchamia zintegrowany układ.
    Jak całkowicie wyłączę zintegrowany układ, to w ogóle nic nie startuje i
    muszę resetować bios (bateryjka). Zaktualizowałem bios do najnowszego, ale
    nie pomogło.
    Próbowałem też odłączyć wszystko (dysk, DVD), ale to też nic nie pomagało.
    Ze schematu w instrukcji do płyty wynika, że za obsługę gniazda PCI-E
    odpowiada mostek północny (tak jak za wbudowaną grafikę). Może tam coś
    wysiadło, albo to przez ten radiatorek... ?

    I tu moje pytanie: czy coś z tego jeszcze będzie? Da się dojść jakoś do tego
    co się zepsuło i ewentualnie to naprawić? Czy szanse są raczej niewielkie i
    lepiej kupić nową płytę?

    Moja konfiguracja:
    Athlon 64 3000+ (1.8Ghz), płyta Gigabyte GA-M55Plus-S3G (GF6100/nForce 430),
    1 GB RAM 667 pracujący w Dualu, HDD Samsung 80 GB, nagrywarka DVD BenQ, tuner
    TV na PCI.

    Będę wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2009-02-06 10:27:50
    Temat: Re: Awaria płyty ze zintegrowaną grafiką (długie)
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Tomek pisze:

    > I tu moje pytanie: czy coś z tego jeszcze będzie? Da się dojść jakoś do tego
    > co się zepsuło i ewentualnie to naprawić? Czy szanse są raczej niewielkie i
    > lepiej kupić nową płytę?

    Czy przypadkiem gigabyte nie daje 3 lat gwarancji na płytę? Napisz do
    nich, może na gwarancji naprawią.

  • 3. Data: 2009-02-06 11:13:36
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "Tomek " <v...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > I tu moje pytanie: czy coś z tego jeszcze będzie? Da się dojść jakoś do
    > tego co się zepsuło i ewentualnie to naprawić? Czy szanse są raczej
    > niewielkie i lepiej kupić nową płytę?

    Moim zdaniem szkoda fatygi. Koszt zakupu nowej płyty będzie niewiele wyższy
    niż naprawa.

    --
    Paweł
    wszytkie posty z hotmail.com yahoo.com, lycos.com, gmail.com i

  • 4. Data: 2009-02-06 11:25:35
    Od: "Tomek " <v...@N...gazeta.pl>

    BQB <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał(a):

    > Czy przypadkiem gigabyte nie daje 3 lat gwarancji na płytę? Napisz do
    > nich, może na gwarancji naprawią.

    Nic o tym nie wiem. Nie mam żadnej karty gwarancyjnej, na opakowaniu ani w
    instrukcji nic o tym nie ma. W sklepie, gdzie kupowałem jest standardowe
    ustawowe 2 lata...

  • 5. Data: 2009-02-06 14:54:32
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Tomek pisze:

> [...]
    > instrukcji nic o tym nie ma. W sklepie, gdzie kupowałem jest standardowe

    Ale to producent daje gwarancję, a nie sklep. Napisz do gigabyte.

  • 6. Data: 2009-02-07 19:16:25
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    > powierzchni do układu. Z drugiej strony, odbiera ciepło od układu, bo
    > jest gorący - przytrzymując palec na 2-3 sekundy można się oparzyć. Czy

    Nie. Postawiłbym raczej na uszkodzenie jakiegoś drobiazgu (np. fitru) tuż
    przed wyjściem VGA. Albo uszkodzenie PCB.

    k,