  • 1. Data: 2009-03-26 20:16:50
    Temat: Bateria podtrzymująca pamięć
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Witam

    Szukam baterii 5V do podtrzymywania pamięci w radiu Sony (staroć). Nie da
    się odczytać z baterii typu, a dokumentacji brak. Nie mogę wygooglać sklepu
    z takimi bateriami. Pewnie nie potrafię sformułować zapytania. Może ktoś zna
    taki sklep/typ baterii, ewentualnie coś co by mi pomogło w poszukiwaniach?

    Z góry dziekuję za wszelką pomoc.

    Bogdan

  • 2. Data: 2009-03-30 21:00:54
    Temat: Re: Bateria podtrzymująca pamięć
    Od: Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly>

    Bogdan wrote:
> [...]
    > taki sklep/typ baterii, ewentualnie coś co by mi pomogło w poszukiwaniach?

    Nie wiem jak zbudowane jest to radio ale moze tam jest nie bateria tylko
    kondensator, o takiego typu
    http://multisort.pl/product/2110.Kondensator;5;5V;1F
    ;do;podtrzymania;napiecia.html
    Jesli to jednak bateria, to sa 2 pomysly: albo znajdziesz nieduza
    baterie na 4,5V i taka wystarczy (ale szczerze mowiac zadnej nieduzej
    nie widzialem), albo dasz cos na 6V i diode w szereg, co teoretycznie
    powinno dac ci jakies 5,3V.

    --
    Marcin "Ahmed" Gala
    m.gala(maupa)interia.pl

  • 3. Data: 2009-03-30 21:07:37
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "Bogdan" <w...@n...pl> wrote in message
> [...]
    > zna
    > taki sklep/typ baterii, ewentualnie coś co by mi pomogło w poszukiwaniach?

    Baterie podtrzymujaca zegar w komputerze tez wymien ;)

    c.

  • 4. Data: 2009-03-31 03:16:54
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Gala" napisał:

    > Nie wiem jak zbudowane jest to radio ale moze tam jest nie bateria tylko
    > kondensator

    Faktycznie kondensator, ale bez pojemności. Mimo wszystko jednak chciałbym
    zastosować baterię. Podejrzewam, że wystarczyłaby taka od komputera 3V. Nie
    mam jednak pewności. Kontroler jest niewidoczny pod wyświetlaczem i nie mogę
    sprawdzić typu. Nie chcę rujnować układu. Czy trzy szeregowo połączone
    ogniwka 1,55V do zegarków dadzą radę? Chyba pobór prądu jest pomijalny?

    Bogdan

  • 5. Data: 2009-03-31 11:10:54
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał:

    > Baterie podtrzymujaca zegar w komputerze tez wymien ;)

    Poprawiłem zegar :) Pewnie nie był ustawiony, bo to świeża konfiguracja. A
    do meritum. Na kondensatorze po wylutowaniu jest cały czas napięcie 2,3V i
    nie spada. Dziwne. Zachowuje się jak bateria.

    Bogdan

  • 6. Data: 2009-03-31 12:08:46
    Od: aw <w...@w...pl>

    Bogdan pisze:
    > A do meritum. Na kondensatorze po wylutowaniu jest cały czas napięcie 2,3V i
    > nie spada. Dziwne. Zachowuje się jak bateria.
    >
    > Bogdan

    Sprawdź jakie masz napięcie w układzie (tam gdzie był kondensator).
    Bo może się okazać, że jak dasz baterię to nie będziesz już miał
    problemu. Układu też nie :)

  • 7. Data: 2009-03-31 13:30:10
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly> napisał(a):

    > Nie wiem jak zbudowane jest to radio ale moze tam jest nie bateria tylko
    > kondensator, o takiego typu

    http://multisort.pl/product/2110.Kondensator;5;5V;1F
    ;do;podtrzymania;napiecia

    Prawie na 100% do podtrzymywania pamięci wlutowany jest kondensator typu jak
    w powyższym linku, tylko o znacznie mniejszej pojemności.
    Typowe wartości to 0.022, 0.047 mikrofarada.
    Czas życia tego typu kondensatorów to 10-15 lat.
    Można tam dać najwyżej 0.1 mikrofarada/5.5V
    Pomysł z wstawieniem pastylkowej baterii 3V, jak w komputerach, może się źle
    skończyć - oryginalny kondensator zwykle był podłączony do +5V przez opornik
    ograniczający ok 100 omów - przez ten sam opornik wpływał do kondensatora
    prąd ładowania i wypływał prąd do podtrzymywania pamięci procesora.
    Po włączeniu zasilania kondensator ładował się do pełnych 5V, potem prąd
    praktycznie zanikał.
    W przypadku takiego zasilania baterii 3V (baterii, nie akumulatora! ) przez
    cały czas będzie płynąć ok 20mA, co wystarczy do bardzo efektownego
    rozsadzenia baterii.

    Nie kombinować! kupić za kilka zł ten specjalny kondensator i cieszyć się
    pamiątkowym radiem.

  • 8. Data: 2009-03-31 16:00:54
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Poprawiłem zegar :) Pewnie nie był ustawiony, bo to świeża konfiguracja. A
    > do meritum. Na kondensatorze po wylutowaniu jest cały czas napięcie 2,3V i
    > nie spada. Dziwne. Zachowuje się jak bateria.

    I=CdU/dt.
    I=0 -> dU/dt=0 -> U=const.
    P.G.

  • 9. Data: 2009-04-06 11:11:21
    Od: "Bogdan" <w...@n...pl>

    Użytkownik "aw" <w...@w...pl> napisał:

    Sprawdź jakie masz napięcie w układzie (tam gdzie był kondensator).
    Bo może się okazać, że jak dasz baterię to nie będziesz już miał
    problemu. Układu też nie :)

    To chyba oczywiste, że zastosuje odpowiednia baterię. Najdziwniejsze jest
    to, że po wylutowaniu owego kondensatora radio kilkanaście godzin pamięta
    nastawy (tyle sprawdzałem, a ile maksymalnie nie wiem). Co jest grane?
    Innego kondensatora, czy baterii nie ma. Dziwna sprawa.

    Bogdan

  • 10. Data: 2009-04-06 11:53:30
    Od: " wmak" <w...@g...pl>

    Bogdan <w...@n...pl> napisał(a):

> [...]

    > nastawy (tyle sprawdzałem, a ile maksymalnie nie wiem). Co jest grane?
    > Innego kondensatora, czy baterii nie ma. Dziwna sprawa.

    Całkiem normalne zjawisko.
    Gdzieś przy procesorze, równolegle do tego "specjalnego podtrzymującego",
    który wylutowałeś, jest prawdopodobnie wlutowany kondensator rzędu 47-100
    mikroF.
    Ten wylutowany miał prawdopodobnie ok 0.047-0.1 F czyli 1000 razy większą
    pojemność - jak kupisz za ok 5zł i wlutujesz właściwy (patrz tutaj:
    http://www.kondensatory-backup.impelshop.com/ )
    to teoretycznie podtrzyma pamięć 1000razy dłużej.
    Praktycznie, ze względu na samorozładowywanie, będzie skutecznie
    podtrzymywać pamięć przez tydzień do miesiąca.

    Nie ma co robić doktoratu - wydać kilka złotych na właściwy element i po
    kłopocie.
    Wmak