  • 1. Data: 2009-06-15 19:19:39
    Temat: CSS - zastąpienie kontrolek formularza grafiką
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Witam,

    Czy za pomocą CSS da się w jakiś sposób zmienić formę graficzną
    radiobuttonów i checkboxów? Przykładowo button aktywny miałby być
    reprezentowany przez parafkę a nieaktywny innym rysunkiem.

    Jeśli nie - to czy CSS to planuje wprowadzić?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2009-06-15 19:32:28
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2009 21:19:39 +0200, Marek napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Czy za pomocą CSS da się w jakiś sposób zmienić formę graficzną
    > radiobuttonów i checkboxów?

    Na szczęście nie.

    > Przykładowo button aktywny miałby być
    > reprezentowany przez parafkę a nieaktywny innym rysunkiem.

    ARIA? Trzy linijki w JavaScripcie?

    BTW. zależy Ci na tym żeby wszystkie formularze z którymi klient się na
    codzień styka w necie wyglądały tak samo, a tylko Twój ma wprowadzać
    jakieś utrudnienia? Formularz jest do wypełniania, a nie do oglądania i
    zastanawiania się co to jest za rysunek.

    ethanak
    --
    mailto=window.atob('ZXRoYW5ha0Bwb2xpcC5jb20=');
    http://milena.polip.com/ - nie czekam na Ivo!

  • 3. Data: 2009-06-15 22:14:21
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > ARIA? Trzy linijki w JavaScripcie?

    W JS oczywiście można kombinować. Chciałem się upewnić tylko czy inaczej nie
    da się.

> [...]
    > jakieś utrudnienia? Formularz jest do wypełniania, a nie do oglądania i
    > zastanawiania się co to jest za rysunek.

    A to już nie mi oceniać. Jeśli klientem jest firma artystyczna to wiele
    ciekawych, zdumiewajacych a czasem kompletnie nieprzydatnych rzeczy może
    dziać się na stronie WWW.

    Ponadto uważam, że przejaskrawiasz trochę. Jeśli (konkretny projekt)
    radiobutton przykładowo byłby sobie zielonym okręgiem, z mniejszym zielonym
    kółkiem wewnątrz w stanie aktywnym i to wszystko na czarnym tle strony, to
    mi osobiście podoba się taka forma i jest blisko spokrewniona wizualnie z
    tradycyjnym wyglądem kontrolki. To kwestia mojego gustu - słaby argument,
    jednakże jest coś jeszcze. Akurat w tym przypadku projekt musiał być
    opiniowany (funkconalnie i estetycznie) w szerokim gronie osób nie
    związanych z techniką lecz mimo to ani jedna osoba nie miała problemów z
    interpretacją formularza. W/g mnie wynik tych badań potwierdza publiczną
    akceptację dla innowacji odbiegających od standardu. Rozplanowanie
    formularza ma dużo większe znaczenie dla jego czytelności niż to czy
    kontrolki są bardziej lub mniej standardowe.

  • 4. Data: 2009-06-16 06:07:23
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Tue, 16 Jun 2009 00:14:21 +0200, Marek napisał(a):

    [...]
> [...]
    > strony, to mi osobiście podoba się taka forma i jest blisko spokrewniona
    > wizualnie z tradycyjnym wyglądem kontrolki.

    Jeśli ingerencja w wygląd ograniczy się tylko do tego typu zmian to
    oczywiście nie mam nic przeciwko temu. Ale jeśli button w stanie
    nieaktywnym będzie przedstawiony jako słoń z opuszczoną trąbą a w
    aktywnym z podniesioną to ja takich słoni nie chcę :)

    > Rozplanowanie formularza ma dużo większe znaczenie dla jego
    > czytelności niż to czy kontrolki są bardziej lub mniej standardowe.

    Dla czytelności znaczenie ma zarówno rozplanowanie, jak i wygląd.
    Widziałem ostatnio arcydzieło w którym komuś się ramki naokoło inputów
    tekstowych nie podobały więc je kunsztownie usunął - a jako że istnienie
    takich elementów jak label pewnie w zakres edukacji owego geniusza nie
    wchodziło hgw gdzie trzeba było klikać...

    Osobiście wolałbym aby wyglądu kontrolek w ogóle nie dało się zmieniać -
    w tym momencie miałbym pewność że zawsze będą czytelne, a dowodem kunsztu
    grafika byłoby stworzenie projektu, w którym standardowy wygląd owych
    kontrolek współgrał z resztą strony...

    Wracając do radiobuttona: teoretycznie zastąpienie go jakąś javascriptowo/
    graficzną konstrukcją wydaje się proste - w praktyce musisz wziąć pod
    uwagę wiele czynników (np. wyłączone style, wyłączone obrazki, nawigacja
    z klawiatury, screenreadery, powiększalniki, pomocnicze ustrojstwa do
    wypełniania formularzy, fanaberie mobilnych przeglądarek i czort wie co
    jeszcze) i może się okazać, że w którymś przypadku wduszenie owego
    radiobuttona będzie niemożliwe. Czy w takiej sytuacji możesz pogodzić się
    z faktem że ktoś (np. Bardzo Ważny Klient Z Wielce Wypasionom Komurkom)
    nie będzie mógl owego formularza wypełnić?

    ethanak

  • 5. Data: 2009-06-16 08:47:14
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > nieaktywnym będzie przedstawiony jako słoń z opuszczoną trąbą a w
    > aktywnym z podniesioną to ja takich słoni nie chcę :)

    A to akurat jest zrozumiałe. Nawet nie pomyślałem o tak ekstremalnych
    sytuacjach. Aczkolwiek ciekawa propozycja na formularz dla zoo... :)

> [...]
    > takich elementów jak label pewnie w zakres edukacji owego geniusza nie
    > wchodziło hgw gdzie trzeba było klikać...

    Mogę Ci podpowiedzieć co to za geniusz. Otóż nazywa się on Adobe i jego
    system pomocy do programów. Jest tam pole tekstowe do wyszukiwania w kolorze
    niemalże tła. Przy niektórych ustawieniach monitorów zlewa się z nim. Witać
    tylko jaśniej szary i też słabo widoczny napis search, który nie wiadomo czy
    jest buttonem czy wstępnie wypełnionym polem tekstowym.

> [...]
    > w tym momencie miałbym pewność że zawsze będą czytelne, a dowodem kunsztu
    > grafika byłoby stworzenie projektu, w którym standardowy wygląd owych

    A to o czym piszesz są to dylematy pomiędzy przekazem artystycznym a
    standaryzacją (graficzną). Jeśli chodzi o systemy bankowe to skłaniam się ku
    standaryzacji. Jeśli natomiast robimy stronę dla wesołego miasteczka to
    oficjalny charakter formularzy (bo kojarzymy go np. z bankiem, gdzie
    kontrolki były identyczne) nie wygląda spójnie.

> [...]
    > z faktem że ktoś (np. Bardzo Ważny Klient Z Wielce Wypasionom Komurkom)
    > nie będzie mógl owego formularza wypełnić?

    Jeśli pytasz o to klienta artystycznego to odpowiedź brzmi: TAK :) Po pół
    roku od tego momentu możesz też oczekiwać telefonu, że radiobutton nie
    działa w jakiśtam okolicznościach i trzeba to zmienić. To standardowa kolej
    rzeczy :)

    Dlatego właśnie najlepszym rozwiązaniem byłyby style - gdy nie zadziałają to
    zobaczymy standardową kontrolkę. Funkcjonalność byłaby wtedy po stronie
    browsera (w sensie nie JS) i zawsze działałoby jak trzeba. Dlatego osobiście
    jestem zwolennikiem stylowania zamiast kodowania.

  • 6. Data: 2009-06-16 10:43:43
    Od: Krzysztof Warunek <k...@w...pl>

    ethanak pisze:
> [...]
    > nieaktywnym będzie przedstawiony jako słoń z opuszczoną trąbą a w
    > aktywnym z podniesioną to ja takich słoni nie chcę :)

    no to przeszedł sam siebie, autorowi posta chodziło o takie coś właśnie
    jak lekki makijaż.

    natomiast to co piszesz z tym słoniem jestem w stanie Ci oprogramować
    bez większych problemów (AJAX) pod "znaczące" przeglądarki.

    > Dla czytelności znaczenie ma zarówno rozplanowanie, jak i wygląd.

    tu nie ma o czym dyskutować, liczy się tylko to co indywidualnie pomaga
    osobie odebrać przekaz. Niektórym narzucanie schematu budowy przeszkadza
    innym pomaga, jednym kolorki i obrazki pomagają innych dekoncentrują.

> [...]
    > takich elementów jak label pewnie w zakres edukacji owego geniusza nie
    > wchodziło hgw gdzie trzeba było klikać...

    znam label i co... to nie znaczy że jestem madrzejszy

    > Osobiście wolałbym aby wyglądu kontrolek w ogóle nie dało się zmieniać -
    > w tym momencie miałbym pewność że zawsze będą czytelne,

    tworzysz może strony internetowe, bo nie obraź się inaczej po Twoich
    wypowiedziach wnioskuje inaczej

    > a dowodem kunsztu
    > grafika byłoby stworzenie projektu, w którym standardowy wygląd owych
    > kontrolek współgrał z resztą strony...

    może kolega oświeci jaki jest standardowy wygląd kontrolek??

    > z faktem że ktoś (np. Bardzo Ważny Klient Z Wielce Wypasionom Komurkom)
    > nie będzie mógl owego formularza wypełnić?
    przeczytaj to jeszcze raz co napisałeś

    zajmujesz się może marketingiem, bo nie obraź się inaczej po Twoich
    wypowiedziach wnioskuje inaczej

    podstawowy błąd:
    reklama / strona ma schemat swojego odbiorcę już z góry zwykle
    ustalonego przez odpowiednich ludzi grafik, projektant ma wgląd do
    takich wytycznych (nie tylko z kwestii wyglądu np. dla SEO) i tyle, bez
    jakiegoś gdybania. Klienci, które nie dają takich wytycznych
    i chcą żeby strona działał wszędzie tak jak piszesz "nie są warte" pracy.

    --
    pozdrawiam,

    Krzysztof Warunek

    *In specialibus generalia quaerimus*

  • 7. Data: 2009-06-16 13:07:02
    Od: MK <k...@w...pl>

    On 15 Cze, 21:19, "Marek" <m...@s...interia.pl> wrote:
> [...]
    > reprezentowany przez parafkę a nieaktywny innym rysunkiem.
    >
    > Jeśli nie - to czy CSS to planuje wprowadzić?

    Polecam jNice do jQuery.
    Oczywiście bez JS tego nie zrobisz.

  • 8. Data: 2009-06-16 17:39:01
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Krzysztof Warunek pisze:
    > no to przeszedł sam siebie, autorowi posta chodziło o takie coś właśnie
    > jak lekki makijaż.
    >
    > natomiast to co piszesz z tym słoniem jestem w stanie Ci oprogramować
    > bez większych problemów

    To co za problem z lekkim makijażem?

    > (AJAX) pod "znaczące" przeglądarki.

    A po co Ci AJAX do tego?

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 9. Data: 2009-06-16 18:06:51
    Od: Krzysztof Warunek <k...@w...pl>

    Paweł Piskorz pisze:

    > To co za problem z lekkim makijażem?

    chodzi o zrobienie tego w css. chętnie sam się dowiem jak zmienić
    "kuleczke" w radiobuttonie na np. zieloną

    > A po co Ci AJAX do tego?

    w ten sposób cytując tracisz kontekst.

    ethanak napisał:
    "jeśli button w stanie nieaktywnym będzie przedstawiony jako słoń z
    opuszczoną trąbą a w aktywnym z podniesioną"

    ja:
    natomiast to co piszesz z tym słoniem jestem w stanie Ci oprogramować
    bez większych problemów (AJAX) pod "znaczące" przeglądarki.

    buttonka wszyscy wiem - można podmienić, ale przesłać stan jeżeli o
    radiobuttonek conajmniej sam js.

    a z ajaxem na bieżąco.

  • 10. Data: 2009-06-16 18:56:59
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 16 Jun 2009 20:06:51 +0200, Krzysztof Warunek napisał(a):

> [...]
    > natomiast to co piszesz z tym słoniem jestem w stanie Ci oprogramować
    > bez większych problemów (AJAX) pod "znaczące" przeglądarki.

    I dalej nam nie wyjaśniłeś po co Ci AJAX do tego.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl