  • 11. Data: 2010-08-12 11:12:28
    Temat: Re: Co oznacza paląca się kontrolka silnika?
    Od: Jan Kotletty <j...@w...pl>

    Tomasz Pyra pisze:
    (...)
    > To jest akurat bardzo trudna sprawa.
    > W "dzisiejszych czasach" zauważam taką tendencję, że właśnie podłącza
    > się samochód do komputera, kasuje błędy(...)

    Jeszcze jedno pytanie:
    Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
    kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
    samochodu? Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
    błąd ustaje, to pewnie tak jest?

    Tyle że chyba nie we wszystkich kontrolowanych
    układach tak się to odbywa. Kontrolka ABS gaśnie
    mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
    zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

    Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
    i koniecznością kasowania błędu przez program
    komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

    Jan

  • 12. Data: 2010-08-12 11:14:11
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Jan Kotletty

    > Przepraszam, ale nie wiem, co to CEL. Czyli nadal za mało wiem.

    To ta kontrolka właśnie. ;) Check Engine Light, ZTCP.

    > Rozumiem. Czyli jednak do fachowca trzeba mi się udać. I patrzeć mu
    > przez ramię na monitor. A może istnieją jakieś interfejsy dostępne dla
    > niefachowca?

    Zwykle są, ale nie znam się na koreańcach. ;-) Jak nie chcesz się bawić
    to poproś żeby Ci mechanik wypisał dokładnie jakie są błędy wraz z
    numerami. Generalnie w silnikach benzynowych CEL pojawia się przede
    wszystkim w przypadku problemów ze składem mieszanki czy z zapłonem, z
    powodu drobiazgów CEL się raczej nie zapala. Często przyczyną jest też
    źle wyregulowana instalacja LPG.

    --
    ignorance is bliss

  • 13. Data: 2010-08-12 11:16:19
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    Jan Kotletty pisze:
    > Jeszcze jedno pytanie:
    > Czy błąd powodujący zapalenie się lampki
    > kontrolnej jest utrwalany w pamięci procesora
    > samochodu?

    różnie bywa.

    Skoro lampka nie zgaśnie sama, kiedy
    > błąd ustaje, to pewnie tak jest?

    wtedy zwykle informacja o błędzie jest zapisana w ECU ale i powód błędu
    nadal występuje.

    >Kontrolka ABS gaśnie
    > mi dość późno po uruchomieniu silnika i czasami
    > zapala się podczas jazdy. Ale potem sama gaśnie.

    widocznie może któryś z czujników przy kołach lub przewód się przetarł i
    robi zwarcie.

    > Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek
    > i koniecznością kasowania błędu przez program
    > komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

    Nie ma żadnej filozofii, czasami jest błąd a nie ma kontrolki.
    Generalnie może być tak, że auto ledwo jedzie a błedów nie wywala.
    Komputer jest po to żeby pomóc serwisantowi a nie wskazać co jest
    uszkodzone. Dlatego nadal fachowa wiedza jest w cenie. Bo klikać potrafi
    prawie każdy, a logicznie myśleć i wykazać się doświadczeniem już nie.

    --
    krzysiek82

  • 14. Data: 2010-08-12 11:18:35
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Jan Kotletty

    > Jak wygląda ta cała sprawa ze świeceniem kontrolek i koniecznością
    > kasowania błędu przez program komputerowy? Jaka jest tego filozofia?

    Zwykle błąd pojawia się najpierw jako tymczasowy (który zwykle znika po
    wyłączeniu zapłonu, jeśli do tego czasu nie stanie się stałym), a po iluś
    tam wystąpieniach staje się błędem stałym i jest zapisywany w pamięci. W
    większości aut wszystkie błędy kasują się po odłączeniu akumulatora. CEL
    to nie jest żaden konkretny błąd, ta kontrolka po postu zapala się w
    przypadku wystąpieniu (co najmniej) jednego błędu z listy błędów, które
    producent uznał za poważne.

    --
    ignorance is bliss

  • 15. Data: 2010-08-12 11:19:54
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin krzysiek82

    > Taka kontrolka może oznaczać chwilowy błąd, jeśli nie jest odnotowany w
    > ecu można to olać, natomiast jeśli jest odnotowany należy poszukać
    > przyczyny jego powstania i usunąć usterkę.

    CEL z powodu chwilowych błędów? To chyba w jakichś dziwnych autach. Może
    w Fiatach? ;)

    --
    ignorance is bliss

  • 16. Data: 2010-08-12 11:29:45
    Od: krzysiek82 <o...@c...pl>

    to pisze:
    > CEL z powodu chwilowych błędów? To chyba w jakichś dziwnych autach. Może
    > w Fiatach? ;)

    np gdy czujnik podciśnienia w kolektorze dolotowym się zapycha potrafi
    wywalić czerwonego krzaka na desce, a błędu examiner nie wykazuje.
    Częstotliwość pojawiania się tego krzaka na desce i to kiedy on
    występuje pozwala ustalić specjaliście, ze to ten element a nie inny.

    --
    krzysiek82

  • 17. Data: 2010-08-12 11:30:45
    Od: Jan Kotletty <j...@w...pl>

    to pisze:

> [...]
    > wszystkim w przypadku problemów ze składem mieszanki czy z zapłonem, z
    > powodu drobiazgów CEL się raczej nie zapala. Często przyczyną jest też

    To nie jest stary samochód, niedawno skończyła
    mu się 3-letnia gwarancja. A jeżdżę na 98, na dodatek
    z tej samej stacji branej, więc paliwo nie powinno
    być powodem problemów sygnalizowania błędu. Nie mam
    instalacji LPG.

    Kiedyś, chyba z rok temu, kontrolka też się zapaliła.
    Wtedy nie miałem zupełnie wglądu w czynności serwisu,
    bo zgłosiłem awarię telefonicznie i samochód zabrano
    z drogi. Przy czym była jedna istotna różnica: Auto
    wyraźnie słabiej przyspieszało. Powiedziano mi potem,
    że to była wina jednej świecy. To było jakieś pół
    roku po wymianie świec w ramach rocznego przeglądu,
    więc byłem zaskoczony. Ale że to na gwarancji, nie
    wnikałem w szczegóły. Zresztą nie było jak wnikać,
    bo wszystko się odbyło bez mojego udziału. Taki zaoczny
    był i jest serwis w tamtej autoryzowanej stacji.

    Może na początek sam zdejmę osłonę silnika i sprawdzę,
    czy przewody do świec wyglądają na całe i czy są
    dobrze wciśnięte na świece? Skoro samochód się
    zachowuje normalnie, może to naprawdę jest jakiś
    drobiazg? Który się objawia na np. jakimś wyboju?
    I jest zapamiętywany?

    Jan

  • 18. Data: 2010-08-12 11:34:05
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-12 10:27, Jan Kotletty pisze:

    > Chevrolet Lacetti 1,4 litra 95 KM.
    > Jan

    A więc najpewniej złącze diagnostyczne OBDII.
    Poszukaj kogoś na forum Chevroleta kto ma interfejs i za browarka powie
    Ci co jest.
    Albo kup na allegro interfejs ELM327 za 120zł z przesyłką do tego jest
    kilka darmowych programów i samodzielnie będziesz mógł odczytać
    wszystkie błędy jakie komp samochodu zapisze w pamięci, do tego
    możliwość odczytu z wielu kluczowych czujników silnika, ba nawet pomiar
    mocy silnika i czasu na 1.4mili :)

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    http://allegro.pl/item1181081583.html

  • 19. Data: 2010-08-12 11:48:56
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-08-12 09:34, Jan Kotletty pisze:
    > Szanowni znawcy,
    >
    > Co dokładnie znaczy zapalenie się kontrolki
    > z wizerunkiem silnika?
    U mnie w Foce Mk1 zapaliła się ta kontrolka kilka razy, z czego
    sygnalizowała dwa różne problemy.
    1. Zapaliła się rano, zgasła, auto niby jechało, chociaż na światłach
    raz szarpnęło. Zignorowałem. Po południu w centrum miasta (DC,
    Wawelska-Jerozolimskie koło dworca Zachodniego) ja mu w gaz a on zaczął
    mrugać kontrolką i ...wziuuu, obroty spadają, nie ciągnie. Przetoczyłem
    się przez skrzyżowanie i zjechałem w pierwsze możliwe miejsce i laweta.
    Auto paliło, ale silnik chodził b. nieregularnie, zupełnie nie miał
    mocy. Kontrolka mrugała w odstępach 1 sek. Diagnoza - cewka do wymiany
    (podobno standard w tym aucie). Pomogło.

    Drugi raz zapaliła się i paliła się ciągle, objawów brak, auto normalnie
    jedzie itd. Miałem stracha po akcji nr 1 ale jeździłem jeszcze kilka
    dni. W pewnej chwili zauważyłem że coś dzwoni pod autem. Okazało się że
    katalizator odszedł w niebyt. Wymienili na zamiennik, pojeździłem 5k i
    powtórka z rozrywki, znów ciągłe światło i znów kat (na szczęście na
    gwarancji). Po kolejnym razie (padały mniej więcej co 3 miesiące/5k km)
    jakiś bardziej kumaty mechanik stwierdził że to błąd sondy lambda której
    nie pasuje jakość zamiennika i że "naprawa" to rzeźba. Zresetował i
    powiedział że na chwilę starczy (chwila to był mniej więcej tydzień).
    Negatywnych objawów nie zaobserwowałem, palił normalnie, jeździł
    normalnie. Co było dalej nie wiem, skończył się leasing, auto poszło do
    Funduszu.

    > Jadę niedługo w dalszą drogę i chcę dojechać
    > do celu.

    To ja bym jednak się zainteresował. Jeśli to faktycznie cewka, to jak
    pada to już pada i koniec. Nic nie zrobisz na trasie.

    --
    MZ

  • 20. Data: 2010-08-12 11:54:58
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Że wystąpił błąd z grupy zapalających kontrolkę silnika.
    >
    > Co dokładnie są to za błędy, to jest długa lista i u każdego producenta
    > inna.

    Przy czym niby jest standard, ale każdy producent ma swoje rozszerzenia.
    Ale dobry program diagnostyczny i rzeczy poza dziwnymi wynalazkami
    konkretnego producenta wyłapie

    > Chodzi o to żeby podłączyć się do komputera interfejsem diagnostycznym i
    > sprawdzić co to był za błąd.

    > Oznacza to jakiś odczyt z obwodu cewki poza zakresem uznanym za normalny.

    Albo np. wykrycie "wypadania" zapłonu (jak rzadko -- można nie zauważyć
    "na uchu")

    > Prawdopodobnie Twoja cewka pobiera po prostu więcej lub mniej prądu niż
    > sprawna cewka do Twojego silnika, co oznacza uszkodzenie jej, lub tego
    > co jest do niej podłączone.
    >
    > Na wszelki wypadek zacząłbym od świec i skontrolował stan przewodów WN i
    > zasilających cewkę.

    Oczywiście.

    > Musisz mieć interfejs z odpowiednim oprogramowaniem do Twojego silnika.

    Co można na Allegro kupić. Można też kupić "komputer diagnostyczny". Ale
    lepiej kupić interfejs do laptopa -- bo to zarówno wychodzi taniej jak i
    łatwiej dobrać program który zadziała.

    pzdr
    \SK