  • 1. Data: 2010-03-11 09:46:13
    Temat: Czcionka PL w flash'u
    Od: "OLO" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam.
    Odkrylem flash'a. Moze ktos mnie naprowadzic na jakies linki do tematu jak
    zmienic w skrypcie .fla czcionke by byla widoczna polska? Znalazlem jakies
    linki jak to robic w MMFlash ale nic z tego nie rozumiem. Gdzie znajde jakies
    konkretne info..
    Chodzi mi o podmiane czcionki w gotowym skrypcie. w calym skrypcie. Bo tylko
    gdzieniegdzie czcionki ladowane automatycznie z .xml wyswietlaja sie
    prawidlowo. W pozostalych polach nie.
    Moze ktos zyczliwy rzuci jakis link gdzie moglbym poczytac jak to zrobic.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-03-11 12:27:53
    Temat: Re: Czcionka PL w flash'u
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Witaj,

> [...]
    > zmienic w skrypcie .fla czcionke by byla widoczna polska? Znalazlem jakies
    > linki jak to robic w MMFlash ale nic z tego nie rozumiem. Gdzie znajde

    Jeśli masz na myśli zmuszenie dynamicznych pól tekstowych Flasha aby
    wyświetlały polską czcionkę we wszystkich sytuacjach to takiej informacji
    sam kiedyś szukałem i nie znalazłem. Skorzystałem z supportu Adobe i dopiero
    tam uzyskałem informacje jak obejść ten problem w CS3/4. Procedura wymaga
    większego opisu lecz nie jestem pewien czy o to Ci chodzi bo bardzo
    nieprecyzyjnie zadałeś pytanie.

    > Chodzi mi o podmiane czcionki w gotowym skrypcie. w calym skrypcie.

    Co znaczy podmienić czcionkę w skrypcie? Chodzi Ci o przeszukanie wszystkich
    plików AS i zamienienie w nich czegoś? Nie widzę związku takiej operacji z
    faktem pojawienia się czcionki polskiej.

    > Bo tylko
    > gdzieniegdzie czcionki ladowane automatycznie z .xml wyswietlaja sie
    > prawidlowo. W pozostalych polach nie.

    Czcionki z XML ??? Masz na myśli teksty? A może w XML masz dyrektywy
    informujące Flash jakie czcionki z zewnętrznych SWF'ów załadować po to aby w
    oparciu o nie jakiś tekst wyświetlić?

    > Moze ktos zyczliwy rzuci jakis link gdzie moglbym poczytac jak to zrobic.

    Najpierw sprecyzuj pytanie.

  • 3. Data: 2010-03-11 13:44:50
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

    Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

> [...]

    > Czcionki z XML ??? Masz na myśli teksty? A może w XML masz dyrektywy
    > informujące Flash jakie czcionki z zewnętrznych SWF'ów załadować po to aby

    Moze lakonicznie zadalem pytanie. Nie znam sie na Flash'u :)

    Chodzi mi o czcionki ladowane z plikow xml. Wlasnie nie wyswietla mi polskich
    znaczkow. Ale zauwazylem ze nie we wszystkich polach. I nie wiem co jest
    przyczyna. Podejrzewam ze mowisz o polach dynamicznych. Dopiero zaglebiam sie
    w temat. Probuje przerobic gotowy skrypt ale z tym mam problem.
    Pozdrawiam.

    Gdzies czytalem ze trzeba do pliku .fla dodac jakos znaki wybrane z czcionki
    by nie zmieniac nadmiarowo kodu. Ale wogole nie mam pojecia jak to zrobic.

  • 4. Data: 2010-03-11 18:40:43
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > czcionki
    > by nie zmieniac nadmiarowo kodu. Ale wogole nie mam pojecia jak to zrobic.

    Polecam Ci na wstępie tutorial Flasha. Jest rewelacyjnie napisany. Żadnych
    książek nie potrzebujesz. Gdy zapoznasz się z podstawowymi pojęciami, to
    wtedy byłby najlepszy moment abyśmy powrócili do dyskusji. Tymczasem bardzo
    upraszczając temat.
    1. ZAWSZE stosuj kodowanie UTF-8 w danych zewnętrznych. Można inaczej ale
    nie powinno się tego robić z wielu względów.
    2. We właściwościach każdego pola tekstowego wybierz character embedding i
    wpisz tam wszystkie znaki jakie chcesz aby się wyświetlały.

    Przypuszczalnie to rozwiąże Twój problem. Jednakże w takim przypadku Flash
    będzie korzystał z czcionki systemowej. Wygląda ona dużo gorzej niż gdybyś
    osadził ją korzystając z pozornie dość niejasnej procedury jaką wskazał mi
    Adobe. Przy standardowym osadzaniu czcionki we Flashu zapamiętywane są
    jedynie znaki "standardowe". Nie ma wśród nich ąćę ... Istnieje sposób na
    zmuszenie Flasha do osadzenia i tych fontów.

    Nie wspomnę o tym, że podczas animowania nie-osadzonej czcionki wygląda ona
    beznadziejnie. Gdy dojdziesz do tego etapu to wtedy mógłbym wyjaśnić co
    dalej.

  • 5. Data: 2010-03-12 07:34:24
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > beznadziejnie. Gdy dojdziesz do tego etapu to wtedy mógłbym wyjaśnić co

    Dzieki za odzew. Wlasnie zaczalem czytac tutoriala. Edytowalem sobie jakis
    obrazek i to mi wyszlo :) Nie znam sie na MMF ale na razie nie wiem jak
    poszukac odpowiednie pola tekstowe aby je edytowac tak jak mowisz. Jeszcze za
    malo poczytalem. Ale dzieki za odpowiedz.
    A jesli dobrze rozumiem: mozna edytwac wszystkie pola tekstowe (znacyz
    ustawic im odpowiednia czcionke) aby bylo wyswietlane pl znaczki, tak?
    Rowniez te dynamiczne jak rozumiem ktore sa ladowane z plikow .xml....
    Zastanawia mnie jedno: czy jak zmienie rodzaj czcionki danego pola na CE to
    bedzie ona wyswietlana poprawnie stosujac kodowanie UTF-8?
    I druga kwestia: jak zmienic automatycznie wszystkie pola tekstowe na inny
    rodzaj czcionki bez szukania i wchodzenia w poszczegolne teksty?
    Moze glupie pytanie zadaje ale tak mi sie nasuwa , ale jeszcze nie zabardzo
    potrafie biegac po MMF programie. Ale takie intuicyjne pytania mi sie
    nasunely :)
    Dzieki za odpowiedz.

  • 6. Data: 2010-03-12 09:47:12
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > A jesli dobrze rozumiem: mozna edytwac wszystkie pola tekstowe (znacyz
    > ustawic im odpowiednia czcionke) aby bylo wyswietlane pl znaczki, tak?

    Dokładnie tak plus osadzić zestaw znaków dla każdego z pól.

    > Rowniez te dynamiczne jak rozumiem ktore sa ladowane z plikow .xml....

    Pola nie są ładowane tylko ich zawartość. Dynamiczne - to takie, których
    zawartość można zmieniać. Czyli inputy oraz pola tekstowe do wyprowadzania
    dynamicznej treści.

    > Zastanawia mnie jedno: czy jak zmienie rodzaj czcionki danego pola na CE
    > bedzie ona wyswietlana poprawnie stosujac kodowanie UTF-8?

    Nie ma czegoś takiego jak pola CE czy UTF. Pole to obiekt o określonej
    funkcjonalności. Flash domyślnie pracuje pod UTF i dlatego należy podawać mu
    treści w UTF (choć można to zmienić lecz byłoby to nierozsądne).

    > I druga kwestia: jak zmienic automatycznie wszystkie pola tekstowe na inny
    > rodzaj czcionki bez szukania i wchodzenia w poszczegolne teksty?

    Nie da się. Pola statyczne mozna tylko zmieniać w edytorze. Pola dynamiczne
    można zmieniać i w edytorze i AS. Jednakże jeśli planujesz modyfikować
    czcionkę pól, to musisz przewidzieć to odpowiednio tworząc oprogramowania.
    Najlepiej quasi obiektowo tworzyć oprogramowanie w tym celu. Piszę "quasi"
    gdyż Flash ma jedynie podstawy obiektowości zaimplementowane.

  • 7. Data: 2010-03-12 10:58:52
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

    > Dokładnie tak plus osadzić zestaw znaków dla każdego z pól.

    Doczytam co to znaczy :) . A co jesli dane pole ma czcionke np Arial a ja ja
    zmienie na ARIAL CE. I zreszta zrobie tak dla wszystkich pol.... Czy wtedy
    bede musial cos osadzac? Te "znaki z ogonkami" ?
    Rozumuje tu aby w calym templacie byla jednakowa czcionka np. ARIAL CE ktora
    ma juz zaimplementowane te znaki

    > Pola nie są ładowane tylko ich zawartość. Dynamiczne - to takie, których
    > zawartość można zmieniać. Czyli inputy oraz pola tekstowe do wyprowadzania
    > dynamicznej treści.

    Fakt tu sie zle wyrazilem. Chodzilo mi o zawartosc. Czy ta zawartosc ladowana
    do pola rowniez moze miec zmieniona czcionke? Jak wyzej?

> [...]
    mu
    > treści w UTF (choć można to zmienić lecz byłoby to nierozsądne).

    Jw. Mialem na mysli czcionke typu CE (Central European) . Zbytnio
    niedokladnie sie nie wyrazilem. Sorki.

> [...]
    > Najlepiej quasi obiektowo tworzyć oprogramowanie w tym celu. Piszę "quasi"
    > gdyż Flash ma jedynie podstawy obiektowości zaimplementowane.

    Tej koncowki nie zrozumialem :)
    Mozesz podpowiedzieć gdzie w MMF moge edytowac wlasciwosci pol statycznych i
    dynamicznych (tych do ktorych ladowane sa zawartosci z plikow xml) ?

    Bawiąc sie jakims template edytowalem jeden flv i po zapisaniu zmian i
    publishingu naniesione zmiany sa widoczne jednak cala strona nie centruje mi
    sie w przegladarce ? Cos zle robie?

    Sorki za pytania i ten chaos ale dopiero co sie zaczalem bawic flash'em i
    wogole temat jest ogromny . Na razie probuje jedynie edytowac istniejacy
    template aby wiedziec jak do tego podejsc.

    Dziekuje za info.
    A moze jakies pliki avi gdzies sa do sciagniecia jak sie robi pewne rzeczy w
    MMF ?

    Jeszcze raz dzieki za odpowiedz.

  • 8. Data: 2010-03-12 19:24:29
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > wtedy
    > bede musial cos osadzac? Te "znaki z ogonkami" ?

    Jeśli nie osadzisz jakiegoś znaku w polu to może się nie wyświetlić - w
    pewnym sensie niezależnie od tego jaki font stosujesz. Polskie znaki nie są
    inaczej traktowane jak pozostałe. Jeżli nie osadzisz dużej litery B to może
    Ci się ona nie wyświetlić w słowie żaBa. Używam trybu warunkowego gdyż Flash
    korzysta z czcionki systemowej gdy w specjalny sposób nie nakażesz mu
    używania czcionek osadzonych w bibliotece. W przypadku korzystania z
    czcionki systemowej wyświetlanie nieosadzonych znaków może być możliwe. Nie
    pamiętam tego dokładnie gdyż nigdy nie bazuję na czcionkach systemowych i
    nie powinno się tego robić.

    > Rozumuje tu aby w calym templacie byla jednakowa czcionka np. ARIAL CE
    > ktora
    > ma juz zaimplementowane te znaki

    Arial np. Regular w Windowsie XP też ma polskie znaki :-) Z nazwy nic nie
    wynika.

    > Fakt tu sie zle wyrazilem. Chodzilo mi o zawartosc. Czy ta zawartosc
    > ladowana
    > do pola rowniez moze miec zmieniona czcionke? Jak wyzej?

    Dla pól dynamicznych możesz programowo czcionkę zmieniać. Mało tego: w
    obrębie jednego pola możesz wiele czcionek stosować. Służą do tego style
    CSS.

    > Tej koncowki nie zrozumialem :)
    > Mozesz podpowiedzieć gdzie w MMF moge edytowac wlasciwosci pol statycznych
    > dynamicznych (tych do ktorych ladowane sa zawartosci z plikow xml) ?

    Ups... chyba jakieś nieporozumienie zaszło. Do tej pory sądziłem, że masz
    doświadczenie z MMFlashem a pytasz o Flasha (jak temat sugeruje).

  • 9. Data: 2010-03-12 22:23:25
    Od: "OLO" <p...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > Ups... chyba jakieś nieporozumienie zaszło. Do tej pory sądziłem, że masz
    > doświadczenie z MMFlashem a pytasz o Flasha (jak temat sugeruje).

    Dobra. :) Metoda prob i bledow powalczylem z MMF i pozmienialem czcionki :)
    jednak dodawalem do kazdego pola wszystkie znaki i plik wynikowy .swf
    wyszedl 24M :) ... teraz juz wiem ze nie nalezy tak robic. Nalezy wybrac
    tylko te znaki ktore potrzebujesz czyli : ĄĆĘŁŃÓŚŹŻ i odpowieniki małych
    liter :)
    To powinno nie powiekszyc tak pliku wynikowego :)

    Ale inna kwestia: jak cokolwiek rusze w tym swoim skrypcie (nawet zmienie
    jedno pole) to po zapisaniu i wyswietleniu efektow - gubie jakos spojnosc
    dzialania tzn np pasek z fotkami wyswietla sie pod glowna fotka podczas gdy
    bez zmian byl on widoczny na fotkach i dynamicznie zmienial polozenie w
    zaleznosci od rozmiaru okna ( rozdzielczosci wyswietlania). Podobnie - przed
    zmiana nie mialem suwaka przesuwania w oknie przegladarki a teraz jest i
    musze tym operowac by dojsc do paska ze zdjeciami . Co sie rozjechalo i z
    jakiego powodu . mozesz mi to wytlumaczyc?

    Sorki za te pytania ale ja naprawde laikiem jestem :)

  • 10. Data: 2010-03-13 09:32:34
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    >. Co sie rozjechalo i z
    > jakiego powodu . mozesz mi to wytlumaczyc?
    >
    > Sorki za te pytania ale ja naprawde laikiem jestem :)

    Nie mam bladego pojęcia co się rozjechało w Twoim projekcie :-)
    Pewnie jakiś banał - jednakże nie mam aż tyle czasu na to aby Ci we
    wszystkim pomagać :-) Główny wątek mam nadzieję, że wyjaśniłem Tobie
    skutecznie.