  • 1. Data: 2009-05-18 12:27:23
    Temat: Częstotliwość CPU, obciążenie i pobór prądu.
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    Witam, tak z ciekawości mi przyszło do głowy. W programie RightMark CPU
    Clock Utility, jest opcja zmiany częstotłiwości procesora do potrzeb. O
    co chodzi. Ustawiamy stany możliwe stany które ma przyjmować (u mnie to
    od 1,2GHz do 2,4 GHz z wszystkimi różniącymi się o 200Mhz pomiędzy).
    Program tak ustawia częstotliwość, żeby użycie procesora było <= danemy
    procentowi.

    I tak się zastanawiam. Mniej prądu potrzebuje procesor obciążony 100%,
    ale z zegarem ustawionym 1,2GHz, czy obciążony w 50%, ale ustawiony na
    2,4GHz. Wiem że różnice tutaj mogą być minimalne, ale tak czysto
    teoretycznie mnie to zainteresowało.

    --
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2009-05-18 12:43:28
    Temat: Re: Częstotliwość CPU, obciążenie i pobór prądu.
    Od: "Jan Kowalski" <c...@g...pl>

    Karol Y <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > ale z zegarem ustawionym 1,2GHz, czy obciążony w 50%, ale ustawiony na
    > 2,4GHz. Wiem że różnice tutaj mogą być minimalne, ale tak czysto

    IMHO zużycia prądu przez proc (układ CMOS) zależy od tego ile tranzystorów i
    jak często się przełącza. Stąd też ciężko orzec czy 1.2x100% da dokładnie to
    samo co 2.4x50%, ponieważ nie wiadomo które podsystemy proca są aktualnie
    zaangażowane. Obstawiam jednak, że 1.2GHz + pracujące CPU, FPU+dopalacze (MMX,
    SSE i inni), cache i magistrala, zeżre więcej prądu niż 2.4GHz zajmujące się
    np. obsługą sieci (czyli przepychaniem danych z miejsca na miejsce, bez
    zaanagażowania koprocesorów)

  • 3. Data: 2009-05-18 14:54:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <c...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:gurl5g$mpl$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > dokładnie to
    > samo co 2.4x50%, ponieważ nie wiadomo które podsystemy proca są

    Tak jest - system jest w stanie oczekiwania .. a procesor jest
    nadal taktowany.
    I nie wiadomo jaka jego czesc chodzi aktywnie i zuzywa prad.

    Intel i tak jest niezly ze spora czesc proca wylacza skutecznie -
    jak dociaze swojego notebooka, to zaraz wentylator zaczyna glosniej
    sie krecic :-)

    J.

  • 4. Data: 2009-05-18 19:34:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Karol Y pisze:

> [...]
    > ale z zegarem ustawionym 1,2GHz, czy obciążony w 50%, ale ustawiony na
    > 2,4GHz. Wiem że różnice tutaj mogą być minimalne, ale tak czysto

    Najlepiej wykorzystać w 100% jak najwolniejszy zegar. W moim 12"
    notebooku jest nawet specjalny klawisz służący do spowalniania zegara
    (chyba do około 500 czy 750MHz), w takim trybie wentylator w ogóle nie
    musi być włączany.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-05-19 04:18:40
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

> [...]
    > notebooku jest nawet specjalny klawisz służący do spowalniania zegara
    > (chyba do około 500 czy 750MHz), w takim trybie wentylator w ogóle nie

    Mam właśnie podobne spostrzeżenia, dzięki :)

    --
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2009-05-19 09:37:36
    Od: "bhk" <bkot@_USUN_polsoft.pl>

> [...]
    > notebooku jest nawet specjalny klawisz służący do spowalniania zegara
    > (chyba do około 500 czy 750MHz), w takim trybie wentylator w ogóle nie

    Ja natomiast w swoim lapku z Intel Centrino uzywam programu NHC (Notebook
    Hardware Control),
    który dynamicznie przełancza częstotliwość pracy procka, a nawet jego
    napięcie zasilania w zależności
    od aktualnego obiciązenia systemu. Zdecydowaną większość czasu chodzi na
    600MHz, a na baterii
    dociąga do 4h pracy.

    BHK