  • 21. Data: 2018-11-20 02:48:19
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-11-19 o 13:19, Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Mon, 19 Nov 2018 10:58:42 +0100, "n" <...@...e> wrote:
    >
    > Kiedyś poszedłem w tym kierunku i zacząłem używać płyt DVD-RAM (Fuji)
    > i to jest trwałe, ale ... uświadom sobie że format CD/DVD w końcu
    > przeminie, to jedno, a drugie to jednak płyty bezpiecznie
    > przechowywane zajmują miejsce. Także teraz robię inną metodę, co parę
    > lat kupuję dysk twardy z pewnym nadmiarem pojemności, poużywam go
    > normalnie z pół roku aby wyeliminować potencjalną początkową
    > awaryjność i przegrywam co potrzebuję na taki dysk. Dwa dyski są
    > wystarczającym zabezpieczeniem, nie zajmują miejsca i są ogólnie
> [...]

    To także zależy od nagrywarki, od jej zalet:-)
    Starsze nie za bardzo chcą odtwarzac dane .

    --
    animka

  • 22. Data: 2018-11-20 02:53:28
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-11-19 o 23:01, Uncle Pete pisze:

    > Wiem, że EMTEC to były BASF. Za czasów BASF były to porządne płyty
    > (część z nich - CeramGuard - to Taiyo Yuden), potem zaczęli
    > konfekcjonować chłam. Poza złotymi - które, sprawdziłem, były
    > produkowane we Francji przez MPO.

    Srebrne tez były niezłe. Można było je formatować czy nadpisywać.
    Ciekawa jestem czy jeszcze (i gdzie takie płyty można kupić). W Realu
    kiedyś było wszystko. Teraz w Auchanie to bida z nędzą.

    > Z Verbatimem też trzeba było uważać - część były produkcji własnej
    > (MCC), ale z kilku różnych fabryk (wszystkie w miarę OK), część - TY
    > (oczywiście bardzo OK), część - CMC (te były kiepskie).

    To prawda.W Euro AGD są tylko Verbatimy i jeszcze jakieś. Tylko 2
    rodzaje do wyboru.

    --
    animka

  • 23. Data: 2018-11-20 09:08:50
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 20 Nov 2018 00:45:37 +0100, Adam wrote:

    > Nas pewno kopia przyrostowa, a nie różnicowa?
    >
    > Mając przyrostową i potrzebując coś odtworzyć można się pochlastać ;)

    Widocznie korzystałeś z jakiejś lichej implementacji :)

    Rdiff-backup radzi sobie doskonale. Zdarza mi się przywracać czasem
    pojedyncze pliki z różnych okresów i wszystko dzieje się błyskawicznie.
    Przy czym rdiff-backup sprytnie trzyma kopię przyrostową w kolejności
    odwrotnej do chronologicznej, dzięki czemu przywrócenie ostatniej wersji
    nie kosztuje w ogóle nic.

    Mateusz

  • 24. Data: 2018-11-20 11:52:42
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    > Przy czym rdiff-backup sprytnie trzyma kopię przyrostową w kolejności
    > odwrotnej do chronologicznej, dzięki czemu przywrócenie ostatniej wersji

    Polecam też borg (albo attic) - co prawda to jest backup z deduplikacją
    a nie backup różnicowy, ale w praktyce różnica niewielka.

    Rdiff-backup kilka razy mnie zawiódł przy restore a i ma jedną wadę -
    backup nie zadziała jeżeli danych do backupu jest dużo a łącze słabe.

    p. m.

  • 25. Data: 2018-11-20 13:02:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Przy czym rdiff-backup sprytnie trzyma kopię przyrostową w kolejności
    > odwrotnej do chronologicznej, dzięki czemu przywrócenie ostatniej wersji

    Nie chodzi o implementację, a o zasadę działania.
    Odzysk z kopii przyrostowej wymaga prawidłowego odczytania właściwej
    kopii przyrostowej, jej _wszystkich_ poprzedników oraz kopii pełnej.
    Natomiast odzysk z kopii różnicowej wymaga odczytania właściwej
    różnicowej oraz ewentualnie pełnej.

    Na kopiach NAS-owych bądź chmurowych to nie ma większego znaczenia
    (oprócz niemożności odzysku przy uszkodzonej którejkolwiek z kopii
    różnicowych), natomiast miało to duże znaczenie w czasach tasiemek czy
    różnych napędów typu ZIP, MO, itp.

    Powyższe nie dotyczy raczej odtwarzania tylko jednego pliku.

    PS.
    W starszych wersjach windowsów był NTBACKUP. Prosty, ale robił co
    trzeba. Nie wiem dlaczego matołki z M$ go usunęły.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2018-11-20 13:11:49
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 20 Nov 2018 13:02:20 +0100, Adam wrote:
    > Nie chodzi o implementację, a o zasadę działania.

    Wszystko się zgadza, ja postuluję jednak, że jeśli masz zauważalne
    problemy wydajnościowe z backupem przyrostowym, to coś jest ostro nie
    tak. Implementacja, sprzęt, albo jakaś ponadprzeciętna ilość danych. Przy
    domowych zastosowaniach (bo o tych mowa) i obecnym sprzęcie, czy backup
    będzie przyrostowy czy różnicowy nie ma znaczenia, i ten i ten powinien
    działać błyskawicznie.

> [...]
    > (oprócz niemożności odzysku przy uszkodzonej którejkolwiek z kopii
    > różnicowych), natomiast miało to duże znaczenie w czasach tasiemek czy

    Było od razu pisać że miałeś na myśli technologię sprzed 30 lat :)
    Wtedy faktycznie, każdy dodatkowy ruch głowicą był bolesny.

    Mateusz

  • 27. Data: 2018-11-20 18:07:28
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2018-11-20 at 02:03, Marcin Debowski wrote:

    > Dysk pewnie tak (no chyba, że Toshiba), zapis, wątpliwe. Trzeba
    > odświerzać zapis co pewien czas.

    Z mojego doświadczenia wynika, że nie takie wątpliwe. Jakieś dwa i pół
    roku temu wywalałem trochę elektro-śmieci, w tym kilka starych dysków.
    Podłączałem je, żeby ew. usunąć ,,kompromitującą" zawartość.
    Nie odczytywałem oczywiście całości, tylko interesujące mnie pliki,
    ale wszystkie zostały odczytane bez problemu. Najstarsze z tych
    dysków to były 60MB (MB nie GB) Maxtor, model 7060A OIDP, z 1992 roku,
    i rok czy dwa młodszy WD Caviar 120MB, a najstarsze pliki na nich
    z drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, więc w praktyce te 20 lat
    zapis wytrzymał, i pewnie wytrzymałby dłużej.

    --
    mrg

  • 28. Data: 2018-11-20 18:12:53
    Od: "n" <...@...e>

    A w HDD nie było kondensatorów?

  • 29. Data: 2018-11-20 18:48:41
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2018-11-20 at 18:12, n wrote:
    > A w HDD nie było kondensatorów?

    Oczywiście że były i są, jak w każdym chyba układzie elektronicznym.
    Rozumiem, że nie masz pojęcia o tym, że są różne rodzaje kondensatorów
    i większość z nich starzeje się, czyli zmienia parametry, w pomijalnym
    tempie (i nigdy nie puchną, i nie wybuchają -- bo zgaduję, że takie masz
    na myśli)?

    --
    mrg

  • 30. Data: 2018-11-20 19:44:25
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    > Dysk pewnie tak (no chyba, że Toshiba), zapis, wątpliwe. Trzeba
    > odświerzać zapis co pewien czas.

    co do znaczy "odświeżać"? To nie SSD, które właśnie wymagają cyklicznego
    załączania.
    ofc dochodzi do stopniowego równego namagnetyzowania, ale to proces
    bardzo, bardzo powolny, gdyż pole magnetyczne powierzchni jest znikome.
    IMO 50 lat to nie s-f ze względu na BARDZO dużą nadmiarowość względem
    analogowej postaci zapisu.

    --
    @foe_pl