  • 41. Data: 2018-11-21 05:57:42
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-21, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

    > No, być może gęściej upchane ,,magnetyczne bity" są bardziej podatne
    > na ,,odwrócenie", a i wyłącznie statystycznie więcej bitów musi oznaczać
    > więcej błędów. Ale należy też pamiętać, że dyski mają zaimplementowane
    > różne formy ECC, które błędy odczytu, nawet wielobitowe, korygują.

    Tak z ciekawości, jak przy takiej ilości danych? Jak wygląda wykrycie i
    poprawinie takiego losowego bitu, który się odwrócił?

    > Więc to, że (niby, bo nie doszukałem się nigdzie, by ktoś poza
    > tajemniczym Fizykiem na reddicie tak twierdził) _przyjmuje się_,
    > iż każdy bit, średnio po 10 latach, zmieni wartość na przeciwną,
    > nie musi wcale oznaczać, że _w praktyce_ danych z dzisiejszego dysku
    > nie da się bezbłędnie odczytać za 20 lat. Zresztą gdyby nie ECC,
    > to to ,,_średnio_ po 10 latach" musiałoby też oznaczać, że nie można
    > by być pewnym tych danych nawet już jutro.

    A można? :) Tamto zjawisko tajemniczego fizyka to superparamagnetyzm.
    Zresztą jeśli wątpisz w korelacje z praktyka, to moge zproponowac
    dokładnie to samo co proponowałem the_foe - zacytuj prosze jakąkolwiek
    rzetelną publikacje, że przechowywanie danych na standardowych twardych
    dyskach przez taki okres jest bezpieczne.

    --
    Marcin

  • 42. Data: 2018-11-21 08:44:48
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    > Bo to o inne taśmy chodzi i o inny sposób zapisu. Z takimi
    > stwierdzeniami spotkałem się odnośnie tzw. LTO. Dają im zwykle 30 lat. Z
    > tego co widze, to w przeciwieństwie do VHS zapis jest równoległy,
    > niepocięty i ma pewnie mniejszą gęstość plus obszary separujące:
    >
    > https://www.researchgate.net/profile/Michael_Richmon
    d2/publication/293654023/figure/download/fig1/AS:327
    328535203841@1455052612239/LTO-5-track-recording-in-
    a-dual-partitioned-tape.png

    CERN trzyma kopie na taśmach magnetycznych. Jest to raz zapisane i
    później jak tylko jest potrzeba, to odczytywane.

  • 43. Data: 2018-11-21 09:01:45
    Od: "n" <...@...e>

    Trudno uwierzyć (na przykładzie taśm analogowych, gdzie w wyniku przekopiowywania się
    zapisu na sąsiednie zwoje występuje wyraźne echo).
    HD ma dyski do archiwizacji (żółte?), ale to chodzi zdaje się o bardzo powolną pracę
    i generalnie taniość w przeliczeniu na pojemność.

    -----

  • 44. Data: 2018-11-21 16:03:40
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2018-11-21 at 05:57, Marcin Debowski wrote:

    > Tak z ciekawości, jak przy takiej ilości danych?

    Tak samo, jak przy każdej. Na najniższym poziomie, niezależnie
    od rodzaju nośnika i ilości danych, odczytywany jest zawsze tylko
    ciąg bitów tworzący blok, który jest sprawdzany i w razie konieczności
    i możliwości poprawiany przed udostępnieniem go dalej.

    > Jak wygląda wykrycie i
    > poprawinie takiego losowego bitu, który się odwrócił?

    Mam tłumaczyć, jak działa kodowanie korekcyjne Reeda-Solomona
    albo LDPC? I jak są implementowane w dyskach? Nie podejmuję się.
    Na pewno da się znaleźć w sieci artykuły, które wyjaśniają to
    nieskończenie lepiej, niż ja bym to zrobił.

    > A można? :) Tamto zjawisko tajemniczego fizyka to superparamagnetyzm.

    Dzięki, ale ja wiem, co to za zjawisko i nigdzie nie kwestionowałem
    tego, że występuje i powoduje ,,bit flips". Moje wątpliwości dotyczą
    _skali_ tego zjawiska na talerzu HDD. Więc może to ja zaproponuję
    tobie: zacytuj proszę jakąkolwiek rzetelną publikację, która dowodzi
    -- na podstawie badań, których wyniki można zobaczyć, a nie
    teoretycznych rozważań -- że skala tego zjawiska w materiałach
    używanych na powierzchniach talerzy dyskowych jest taka, że po
    takim-to-a-takim czasie korekcja błędów już sobie z tym nie poradzi
    i odczytane dane -- z HDD jako całości, a nie tylko bitów z talerza
    -- będą błędne.

    > Zresztą jeśli wątpisz w korelacje z praktyka,

    Nie wątpię w to, że ja faktycznie odczytałem bezbłędne dane zapisane
    20 lat temu na dysku, bo to jest skorelowane z praktyką. Nie wątpię
    też w to, że ty odczytałeś błędne dane zapisane 6 lat temu (choć to
    akurat żaden dowód, że przyczyną był akurat superparamagnetyzm),
    bo to też jest skorelowane z praktyką. Ale wątpię w to, że można dziś
    ze 100% pewnością stwierdzić, że teraz zapisanych danych nie da się
    odczytać bezbłędnie za dwadzieścia lat, bo to będzie skorelowane
    z praktyką dopiero za te 20 lat. A już wielokrotnie dowiedziono,
    że teoria i praktyka są takie same w teorii, ale mogą różnić się
    w praktyce. :-)

    --
    mrg

  • 45. Data: 2018-11-22 01:21:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-21, marrgol <m...@a...invalid> wrote:
> [...]
    > Na pewno da się znaleźć w sieci artykuły, które wyjaśniają to
    > nieskończenie lepiej, niż ja bym to zrobił.

    Nie do końca o to chodzi. Skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak
    źle? No ale ty zdaje się wierzysz, że jest tak dobrze.

> [...]
    > takim-to-a-takim czasie korekcja błędów już sobie z tym nie poradzi
    > i odczytane dane -- z HDD jako całości, a nie tylko bitów z talerza

    Sorry Winetu, ale az tak mi się nie chce. Nie będę grzebał po Web of
    Knowledge czy innym aby udowodnić jakiś poboczny punkt, przekonac Cie
    (byc może) i uratowac Twoje dane :) Zresztą nie chodzi o flip bit a o
    całość. Tak jak the_foe uchwycił się magnetyzmu, tak Ty flip bita. To są
    jednostkowe, nieco konkretniejsze wypowiedzi, ogólny konsesus jest taki
    jaki zapodałem (3-6 lat). Proponowoałem Ci zmierzenie się z tym ogólnym
    konsesusem a nie mechanizmami zmian w domenach i kryształach i
    związanymi z nimi prędkościami zaniku tego czy tamtego.

> [...]
    > też w to, że ty odczytałeś błędne dane zapisane 6 lat temu (choć to
    > akurat żaden dowód, że przyczyną był akurat superparamagnetyzm),

    Nie musiał być, ale mogł. Tak samo dane, które odczytałeś nie musiały
    być poprawne, a jedynie zawierać błędy, ktore nie ujawniły się gdy te
    pliki otwierałeś. Nie weryfikowałeś przecież tego w żaden sposób inny
    niż objawowy.

> [...]
    > z praktyką dopiero za te 20 lat. A już wielokrotnie dowiedziono,
    > że teoria i praktyka są takie same w teorii, ale mogą różnić się

    Są wystarczające przesłanki aby nie polegac na dyskach twardych jako
    medium archiwalnym na te 20 lat. Przynajmniej dla mnie są wystarczające.
    Wole im zawierzyc, niż za 20 lat obudzić się z ręką i nogą w nocniku :)

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2018-11-22 03:29:33
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2018-11-22 at 01:21, Marcin Debowski wrote:
    > No ale ty zdaje się wierzysz, że jest tak dobrze.

    Nie imputuj mi proszę czegoś, czego nie powiedziałem. Najdalej
    idący wniosek, jaki można wyciągnąć z tego co pisałem jest taki,
    że ja nie wykluczam, iż jest możliwe to, co ty uważasz za wątpliwe.
    No ale najwyraźniej musimy pozostać każdy ze swoją opinią, bo

    > Sorry Winetu, ale az tak mi się nie chce.

    więc jest nas takich dwóch...

    > dane, które odczytałeś nie musiały
    > być poprawne, a jedynie zawierać błędy, ktore nie ujawniły się gdy te
    > pliki otwierałeś. Nie weryfikowałeś przecież tego w żaden sposób inny
    > niż objawowy.

    Nie no, nie serwuj mi tu teraz na koniec prawa Kalego! To że twoje
    archiwa nie dały się odpakować jest przekonujące, a to że moje się dały
    nie jest? :-)

    > Są wystarczające przesłanki aby nie polegac na dyskach twardych jako
    > medium archiwalnym na te 20 lat. Przynajmniej dla mnie są wystarczające.
    > Wole im zawierzyc, niż za 20 lat obudzić się z ręką i nogą w nocniku :)

    A ja szczęśliwie nie muszę, bo tak się złożyło, że aktualnie nie
    mam już potrzeby archiwizowania żadnych danych na kolejne 20 lat.
    (A nawet gdybym miał, to w ujęciu statystycznym mam nikłe szanse
    móc osobiście sprawdzić, czy te archiwa by tyle przetrwały. :-D )

    --
    mrg

  • 47. Data: 2018-11-22 04:04:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-22, marrgol <m...@a...invalid> wrote:

> [...]
    > że ja nie wykluczam, iż jest możliwe to, co ty uważasz za wątpliwe.
    > No ale najwyraźniej musimy pozostać każdy ze swoją opinią, bo

    :)

    > Nie no, nie serwuj mi tu teraz na koniec prawa Kalego! To że twoje
    > archiwa nie dały się odpakować jest przekonujące, a to że moje się dały
    > nie jest? :-)

    Ale ja nie kwestionuję, że się dały. Ja kwestionuję stwierdzenie, że nie
    było błędów.

> [...]
    > (A nawet gdybym miał, to w ujęciu statystycznym mam nikłe szanse
    > móc osobiście sprawdzić, czy te archiwa by tyle przetrwały. :-D )

    Też mi to przyszło do głowy. Z tym, że jakaś szansa jeszcze pewnie u mnie
    jest i jeśli jednak cud się zdarzy, nie chcę się po tych 20latach
    zdenerwować. Wtedy to to mi z pewnością bardzo zaszkodzi.

    --
    Marcin

  • 48. Data: 2018-11-24 21:17:19
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 20 Nov 2018 00:45:37 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    Tak jak ja to stosuje to jest ok (cel: mieć kopię jakiegoś katalogu
    wykonywaną automatycznie). Zresztą bodajże co trzeci backup i tak
    wykonywany jest pełny więc nie ma to znaczenia, a oszczędzam miejsce.

    Plików które są zmieniane na bieżąco jest tylko kilkadziesiąt, reszta
    jak się pojawi to już raczej się nie zmienia, i jeszcze rzadziej
    znika.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 49. Data: 2019-04-01 13:07:23
    Od: ń <k...@t...sie>

    I w momencie podpinania coś go może pochlastać (np. sformatować bez pytania nas o
    zdanie, bo wymyślili nowy lepszy format).
    Trudno zrozumieć, dlaczego HDD nie mają jakiejś zworki zabezpieczającej przed
    kasowaniem danych, skoro głupie karty SD to mają.

    -----
    > Tak, ale: tego dysku nie używasz podpiętego na co dzień do komputera.
    > On sobie gdzieś leży podpinany od wielkiego święta, aby uzupełnić na nim dane, do
    codziennych zajęć masz kopię lokalną.

  • 50. Data: 2019-04-01 14:45:05
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    > Trudno zrozumieć, dlaczego HDD nie mają jakiejś zworki zabezpieczającej
    > przed kasowaniem danych, skoro głupie karty SD to mają.

    Skoro są takie głupie - to czemu ich nie produkujesz palancie?!?