  • 1. Data: 2019-03-09 23:25:46
    Temat: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Hej,

    Mamy typowy problem: robię fotkę czegoś na tle okna w jakiejś
    nieruchomości. Jestem w danym pomieszczeniu i widzę jako ono wygląda.
    Chciałby wbrew wszelkim teoriom mieć to samo na papierze. A ja wbrew
    opiniom o niemożności czegokolwiek, mam fantazję wydrukować to zdjęcie.

    Mówi się iż nasze oczy działają jak HDR. Czy w związku z tym, 14-bitowa
    przestrzeń dynamiki aparatu, to pic na wodę? Ja nie widzę realnych efektów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-03-09 23:41:14
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 09.03.2019 o 23:25, Marek S pisze:
> [...]
    > Chciałby wbrew wszelkim teoriom mieć to samo na papierze. A ja wbrew
    > opiniom o niemożności czegokolwiek, mam fantazję  wydrukować to zdjęcie.

    Po prostu doświetlić. Albo HDR.

    > Mówi się iż nasze oczy działają jak HDR. Czy w związku z tym, 14-bitowa
    > przestrzeń dynamiki aparatu, to pic na wodę? Ja nie widzę realnych efektów.

    Zakres dynamiki i rozdzielczość to różne sprawy.

    P.P.

  • 3. Data: 2019-03-10 03:02:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-09, Marek S <p...@s...com> wrote:
> [...]
    > przestrzeń dynamiki aparatu, to pic na wodę? Ja nie widzę realnych efektów.

    Tu mówisz o aparacie a chcesz mieć to na papierze. Nie sądzę aby to było
    technicznie (technologicznie) możliwe, nawet jeśli zarejestrujesz
    wszystkie szczegóły w całym zakresie intensywności/barw. Jedyne co
    można sobie wyobrazić to jakieś "spłaszczenie", żeby przenieść te
    szczegóły w zakres, który da się wydrukować. Niekoniecznie będzie to
    dobrze wyglądać, a już na pewno nie będzie to to co widziałeś.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2019-03-10 19:55:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Mar 2019 02:02:24 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > szczegóły w zakres, który da się wydrukować. Niekoniecznie będzie to
    > dobrze wyglądać, a już na pewno nie będzie to to co widziałeś.

    HDR dosc dobrze wygladaja ... na monitorach, ktore przeciez HDR nie sa

    J.

  • 5. Data: 2019-03-10 21:08:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Po prostu doświetlić.

    Ok, ale gdy patrzę na dane pomieszczenie, to nie muszę błyskać by je
    widzieć, i to dobrze widzieć.

    > Albo HDR.

    Tu też mam zastrzeżenia. HDR to nadmiarowe spłaszczanie dynamiki
    powodujące, że uzyskany efekt jest zwyczajnie sztuczny. Spróbuj zrobić
    np. 2 foty pomieszczenia z różnicą powiedzmy 2ev. Potem połącz je za
    pomocą luminocity masks w Photoshopie (programy do składania
    automatycznego HDRów uważam za beznadziejne - dużo lepsze efekty
    uzyskuje się przetwarzając materiał ręcznie). Jeśli pomieszczenie będzie
    ok, to np. krajobraz za oknem widziany przez firanki spowoduje efekt
    wypłowienia tych firanek. Pomijam, że zdjęcie będzie wyglądało jak fake.
    Tylko w niektórych aspektach to zadziała.

    > Zakres dynamiki i rozdzielczość to różne sprawy.

    Rozdzielczość czego masz na myśli? Chodzi o liczbę stopni w gradacji
    odcieni kolorów? Nie sądzę aby to miało związek z efektem, o jaki pytam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2019-03-10 21:26:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    > szczegóły w zakres, który da się wydrukować. Niekoniecznie będzie to
    > dobrze wyglądać, a już na pewno nie będzie to to co widziałeś.

    Sorki, freudowskie przejęzyczenie. W chwili pisania postu, musiałem
    włożyć papier do drukarki. Mózg postanowił papier do wątku przenieść :-D :-D

    Miałem na myśli, że chciałbym mieć to samo na ekranie, nie na papierze.
    Papier to już bardzo kiepska dynamika. W skrajnym przypadku udało mi się
    uzyskać 2ev. Tam zatem nie ma sensu próbować czegokolwiek.

    Spłaszczyć dynamikę i tak trzeba bo monitor nie operuje na 14 bitach.
    Jednakże na tych marnych 8, można już sporo zobaczyć. No ale co z tego,
    skoro aparat tego nie zarejestruje. Chodzi mi o scenę, w której widać
    okno i wnętrze. Może być nawet pochmurno za oknem, ale to i tak za dużo
    by zarejestrować detale w jasnych i ciemnych obszarach.

    Wygląda na to, że oczy ludzkie mają 50cio bitowe przetworniki :-D
    Dlatego zastanawia mnie zagadnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2019-03-10 21:34:00
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 10.03.2019 o 21:08, Marek S pisze:

> [...]
    > wypłowienia tych firanek. Pomijam, że zdjęcie będzie wyglądało jak fake.
    > Tylko w niektórych aspektach to zadziała.

    Dobrze zrobiony HDR nie wygląda jak HDR.
    Co do ręcznego składania zgoda.
    Osławiony Photomatix daje efekt typu bolą mnie zęby. Ale na przykład SNS
    HDR z pięciu fotek co 2EV potrafi złożyć fajne zdjęcie.

    > Rozdzielczość czego masz na myśli? Chodzi o liczbę stopni w gradacji
    > odcieni kolorów? Nie sądzę aby to miało związek z efektem, o jaki pytam.

    Sensor ma jakiś tam zakres dynamiczny, może 6EV, a może 10EV. I to można
    zakodować w różnej liczbie bitów.

    P.P.

  • 8. Data: 2019-03-10 21:42:54
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-10 o 19:55, J.F. pisze:

    > HDR dosc dobrze wygladaja ... na monitorach, ktore przeciez HDR nie sa

    Rozwinę myśl Twoją. Pomijając, że HDRy generalnie wyglądają jak fejki
    (głównie za sprawą ludzi, którzy nie bardzo potrafią się nimi
    posługiwać), to zgadzam się z Tobą.

    Ostatnio mnóstwo zdjęć przetwarzam i nierzadko muszę ręcznie manipulować
    obrazem w Photoshopie by dosztukowywać utracone detale różnymi
    technikami. W tym HDR czasami.

    Tu jest doskonały przykład tego, o czym mówię:
    https://youtu.be/BsPyGUNp0Xs?t=354

    Ręcznie składany HDR wygląda naprawdę dobrze. No i trzeba było 2 zdjęć
    12-14 bitowych (nie pamiętam już jakim aparatem prowadzący się
    posługuje). Czyli da się na 8 bitach dobrze pokazać, pod warunkiem, że
    uzyskamy obraz z powiedzmy 18 bitów bo 14 to zdecydowanie za mało... I
    to mnie dziwi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2019-03-11 00:37:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Dobrze zrobiony HDR nie wygląda jak HDR.
    > Co do ręcznego składania zgoda.
    > Osławiony Photomatix daje efekt typu bolą mnie zęby. Ale na przykład SNS
    > HDR z pięciu fotek co 2EV potrafi złożyć fajne zdjęcie.

    Ok - czyli zakładając matrycę 14-bitową i konieczność zrobienia 5 fotek
    co 2ev by wyszło dobrze, to daje to dynamikę 22-bitową. Czyli czytając
    między wierszami Twojej wypowiedzi w celu powiązania tematu z moim
    pytaniem, wynika z tego, że dopiero 22-bitowe matryce będą w stanie
    zasymulować dynamikę oka ludzkiego?

    > Sensor ma jakiś tam zakres dynamiczny, może 6EV, a może 10EV. I to można
    > zakodować w różnej liczbie bitów.

    No to jeszcze dopytam. Masz na myśli to, że matryca np. 14-bitowa może
    mieć rzeczywistą dynamikę wielokrotnie mniejszą niż z ilości bitów by to
    wynikało? Czyli np. 10ev?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2019-03-11 01:03:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Mar 2019 00:37:13 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > między wierszami Twojej wypowiedzi w celu powiązania tematu z moim
    > pytaniem, wynika z tego, że dopiero 22-bitowe matryce będą w stanie

    Ta dynamika jest szeroka, sloneczne oswietlenie moze siegnac 100k lux,
    a na drugim koncu sa ulamki luxa.

    Ale przeciez nie naraz - jak zrenica zwezona, to nie dostrzezemy
    niczego w ciemnosciach.

    No i mozg nie rejestruje szumow w ciemych partiach

    J.