  • 11. Data: 2019-03-11 01:40:02
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-10, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > HDR dosc dobrze wygladaja ... na monitorach, ktore przeciez HDR nie sa

    No na monitorach, a na papierze? Tam nie ma tak, że kartka sama świeci,
    więc jak uzyskać ten zakres? Tona optycznych wybielaczy i odpowiednie
    źródło świała? Mam też spore wątpliwości czy da się złożyć to wszystko
    do kupy operując wyłącznie wielkością plamki, bo przecież w
    przeciwieństwie do monitora, intensywnośść barwnika będzie zawsze taka
    sama.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2019-03-11 02:15:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-10, Marek S <p...@s...com> wrote:

    > Sorki, freudowskie przejęzyczenie. W chwili pisania postu, musiałem
    > włożyć papier do drukarki. Mózg postanowił papier do wątku przenieść :-D :-D
    >
    > Miałem na myśli, że chciałbym mieć to samo na ekranie, nie na papierze.
    > Papier to już bardzo kiepska dynamika. W skrajnym przypadku udało mi się
    > uzyskać 2ev. Tam zatem nie ma sensu próbować czegokolwiek.

    Za późno. Zdąrzyłem już napyskować DźejEfowi :)

    > Spłaszczyć dynamikę i tak trzeba bo monitor nie operuje na 14 bitach.
    > Jednakże na tych marnych 8, można już sporo zobaczyć. No ale co z tego,
    > skoro aparat tego nie zarejestruje. Chodzi mi o scenę, w której widać
    > okno i wnętrze. Może być nawet pochmurno za oknem, ale to i tak za dużo
    > by zarejestrować detale w jasnych i ciemnych obszarach.
    >
    > Wygląda na to, że oczy ludzkie mają 50cio bitowe przetworniki :-D
    > Dlatego zastanawia mnie zagadnienie.

    Można jeszcze zrobić "bracketing" i pokryć cały zakres 3-4 zdjęciami.
    Np. jedno zdjęcie na szczegóły w światłach, jedno na cienie, jedno w
    normalnym trybie. Wydaje mi sie, że tak się robi, ale nigdy nic sam nie
    kombinowałem.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2019-03-11 09:54:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-03-11 o 00:37, Marek S pisze:

    > Ok - czyli zakładając matrycę 14-bitową i konieczność zrobienia 5 fotek
    > co 2ev by wyszło dobrze, to daje to dynamikę 22-bitową. Czyli czytając
    > między wierszami Twojej wypowiedzi w celu powiązania tematu z moim
    > pytaniem, wynika z tego, że dopiero 22-bitowe matryce będą w stanie
    > zasymulować dynamikę oka ludzkiego?

    > No to jeszcze dopytam. Masz na myśli to, że matryca np. 14-bitowa może
    > mieć rzeczywistą dynamikę wielokrotnie mniejszą niż z ilości bitów by to
    > wynikało? Czyli np. 10ev?

    Dynamika to zakres EV który matryca rejestruje. Rozdzielczość bitowa to
    ilość poziomów, na którą podzielony jest ten zakres EV. 10EV może być
    podzielone na 8 bitów albo na 12, albo jeszcze inaczej. Nie da się
    wyliczyć jednego z drugiego.

    P.P.

  • 14. Data: 2019-03-11 21:27:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie da się
    > wyliczyć jednego z drugiego.

    Jak to nie? Da się to uczynić bardzo jednoznacznie. Zakładając, że
    wszystkie bity przetwornika A/C są użyteczne (czyli poziom szumów nie
    przekracza połowy bitu), dynamika matrycy 12-btowej wynosi ok. 66dB.
    Przybliżony wzór na to:

    SNR = 6.02 * Q, gdzie Q to ilość bitów, a SNR to dynamika.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 15. Data: 2019-03-11 21:33:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-11 o 01:03, J.F. pisze:

    > Ta dynamika jest szeroka, sloneczne oswietlenie moze siegnac 100k lux,
    > a na drugim koncu sa ulamki luxa.

    Jasne, ale kłopot zaczyna się nawet przy pochmurnym dniu - jak
    napisałem. Nie chodzi mi o robienie zdjęcia jaskini gdy jestem na plaży.

    > Ale przeciez nie naraz - jak zrenica zwezona, to nie dostrzezemy
    > niczego w ciemnosciach.

    No to może jeszcze raz. Stojąc w pomieszczeniu patrzę się w okno. Pogoda
    pochmurna. Źrenica ustawia się na jakąś "przysłonę" i się nie zmienia bo
    się nie zmienia poziom światła. Czy tak?

    Zakładam, że tak. Nie odwracając wzroku od danego punktu, popatrz się
    teraz na grzejnik pod tym oknem. Widzisz go doskonale. Prawda? A teraz
    zrób zdjęcie tejże sceny regulując czym chcesz w aparacie i porównaj.

    > No i mozg nie rejestruje szumow w ciemych partiach

    I wcale tu o szum nie chodzi. To inne zagadnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2019-03-11 21:42:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Za późno. Zdąrzyłem już napyskować DźejEfowi :)

    Trudno, niech wszystko będzie na mnie :-)

> [...]
    > Np. jedno zdjęcie na szczegóły w światłach, jedno na cienie, jedno w
    > normalnym trybie. Wydaje mi sie, że tak się robi, ale nigdy nic sam nie

    Dokładnie tak się robi. To jest właśnie HDR, o którym tu wspomniano parę
    razy, i który de facto powoduje zwiększenie zaszumienia w typowych
    aplikacjach jak Photomatix. M.in. z tego powodu ręczne składanie HDRów z
    użycie masek jasności jest o klasę lepsze.

    Podpowiem Ci, że jest jeszcze jedna technika, która nie zmienia
    rozpiętości tonalnej ale redukuje szum (głównie ten ciemny) w sposób
    bardzo duży. Otóż robi się parę zdjęć z tymi samymi nastawami i potem
    składa się te zdjęcia w taki sposób, aby wyłonić wspólne kształty dla
    wszystkich klatek (ignorując w ten sposób zmiany spowodowane szumem).

    Ale to tylko ciekawostka - nie powiązana z tematem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2019-03-11 21:55:31
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 11.03.2019 o 21:27, Marek S pisze:

> [...]
    > Przybliżony wzór na to:
    >
    > SNR = 6.02 * Q, gdzie Q to ilość bitów, a SNR to dynamika.

    Mylisz pojęcia. Dynamika matrycy to zakres intensywności światła
    rejestrowany przez matrycę. W analogii do przetwornika AC jest to zakres
    napięć wejściowych, na przykład 0-3V lub 0-5V i ma się to nijak do
    rozdzielczości bitowej przetwornika. To samo słowo oznaczające stosunek
    sygnału do szumu to zupełnie inna bajka.

    P.P.

  • 18. Data: 2019-03-11 22:01:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 11.03.2019 o 21:42, Marek S pisze:

> [...]
    > składa się te zdjęcia w taki sposób, aby wyłonić wspólne kształty dla
    > wszystkich klatek (ignorując w ten sposób zmiany spowodowane szumem).

    Czy "w sposób bardzo duży" to kwestia słów. Ściślej: poprawia stosunek
    sygnału do szumu o pierwiastek z liczby zdjęć.

    P.P.

  • 19. Data: 2019-03-12 01:51:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-11, Marek S <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > aplikacjach jak Photomatix. M.in. z tego powodu ręczne składanie HDRów z
    > użycie masek jasności jest o klasę lepsze.

    HDR to jest ogólnie high dynamic range, nie musi być bracketingiem.

    Ale mnie zastanawia jeszcze jedna rzecz. W sytuacji, którą opisałeś,
    gdzie mamy w miarę oświetlony pokój, jasne okno, dodajmy jeszcze ciemne
    kąty, oko i tak nie odbiera przeciez wszystkich szczegółów w tych kątach
    i światłach okna bo tez ma w końcu swoje ograniczenia. Sytuacja na ogół
    wygląda tak, że, w tych światłach lub czerniach istnieją subtelne
    gradienty (tzn. tak postrzega to oko) i dlatego jest MZ problem z
    objęciem całego zakresu bitowego bo sam pokój, to nie są subtelne
    gradienty.

    A pójdźmy jeszcze w takie ektremum i zróbmy zdjęcie w 8bitach (256
    kolorów). Przy odpowiedniej rozdzilczości, odrobinie ditheringu, to ten
    środek nadal będzie omalże akceptowalny. A jak juz zwiększymy liczbę
    kolorów np. do oszałamiającej 4096 to pewnie większość osób nie zobaczy
    różnicy. Do czego zmierzam.. czy jest może jakiś system co przydzieliłby
    odpowiednie ilości "kolorów/bitów" nieproporcjonalnie, np. mniej w tonach
    środkowych, więcej w cieniach i światłach?

    Jak to w tej chwili wygląda, liniowo i proporcjonalnie (stała
    częstotliwośc próbkowania po zakresie / "color space")?

> [...]
    > składa się te zdjęcia w taki sposób, aby wyłonić wspólne kształty dla
    > wszystkich klatek (ignorując w ten sposób zmiany spowodowane szumem).

    I wychodzą nam wtedy ładnie nieco bardziej napalone i nieco bardziej
    zdechłe piksele :)

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2019-03-12 11:43:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >kątach
    >i światłach okna bo tez ma w końcu swoje ograniczenia. Sytuacja na

    ale tak ogolnie dosc dobrze mu to wychodzi ...

> [...]

    >odpowiednie ilości "kolorów/bitów" nieproporcjonalnie, np. mniej w
    >tonach
    >środkowych, więcej w cieniach i światłach?

    HDR wlasnie, wyrownanie gradientu ... tylko trzeba miec zrodlowy
    material odpowiedni.
    I nie narzekac potem, ze nienaturalnie wyglada :-)

    Swoja droga - wspolczesne aparaty chyba jakos tak to robia.
    Niby duzo bitow w przetworniku, ale potem JPG 8 bit ... i
    niekoniecznie liniowo ...

    J.