  • 1. Data: 2009-01-20 06:39:19
    Temat: Czy reset BIOS pomoże?
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Witam,

    Płyta Gigabyte GA-M61SME-S2. Po podpięciu (przy wyłączonym zasilaniu) wewnętrznego
    czytnika USB i włączeniu zasilania obie diody czytnika zalśniły jasnopomarańczowo.
    Komputer nie wstał. Niestety nie wstał także po odpięciu czytnika, a także
    wszystkiego poza zasilaczem, klawiaturą i monitorem :-(

    Po włączeniu zasilania wiatrak na procesorze rusza, ale brak obrazu na monitorze
    i brak jakichkolwiek dźwięków z buzzera. Co kilkanaście sekund słychać
    westchnienie, jakby płyta się resetowała.

    Po przełożeniu procesora i pamięci na inną płytę wszystko działa.
    Czyli niby OK, czytnik uwalił płytę (choć czy nie powinien uwalić samego USB?
    Wolałem już nie podpinać go do nowej. Aha, kabla nie da się włożyć odwrotnie-
    jest kluczowany).

    Ale ktoś podpowiedział mi, że powinien wystarczyć reset BIOS
    (zworką ClearCMOS). Niestety nie wpadłem na to od razu, a nie bardzo mi się chce
    przekładać procka, ram i przepinać zasilanie. Ma szanse to zadziałać?

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 2. Data: 2009-01-20 07:16:21
    Temat: Re: Czy reset BIOS pomoże?
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <gl3rio$a1g$1@inews.gazeta.pl>, Dominik & Co napisał(a):

    > Płyta Gigabyte GA-M61SME-S2. Po podpięciu (przy wyłączonym zasilaniu) wewnętrznego

    Chyba M61PME-S2 ;)

> [...]
    > przekładać procka, ram i przepinać zasilanie. Ma szanse to zadziałać?

    Jeśli się resetuje, to wygląda to na uszkodzone parametry CMOS lub BIOS.
    Jeśli to jest to pierwsze, to wyczyść ustawienia. Jeśli to drugie, to...
    spróbuj odłączyć wszystkie napędy CD/DVD, dyskietek, USB (czyli wszystko co
    może być nośnikiem danych), zostawiając tylko dysk twardy. Włącz komputer
    i zobacz, czy uda mu się przywrócić kopię BIOSu.

    Swoją drogą, czy przed resetem dioda dysku mrugnie? Jeśli tak, to na dysku
    szuka kopii BIOSu (bo obecna jest uszkodzona) i masz szanse jeszcze
    samodzielnie ją uratować.

    PS: mi 4 dni temu poleciała M68SM-S2L. Efekt podobny (czarny monitor,
    buzzer nic nie piszczy - nawet przy wyjętej pamięci), lecz nie resetował
    się wcale. Przy czym w moim przypadku support gigabyte potwierdził, że
    uszkodzeniu uległ BIOS i żeby reklamować płytę.

    Jacek

  • 3. Data: 2009-01-20 08:07:23
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Jacek Kalinski napisał(a):

    > Chyba M61PME-S2 ;)

    Chyba nie. GA-M61SME-S2.
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-m61sme-s
    2_2x.html

> [...]
    > może być nośnikiem danych), zostawiając tylko dysk twardy. Włącz komputer
    > i zobacz, czy uda mu się przywrócić kopię BIOSu.

    Na twardzielu nie mam kopii biosu (a poza tym, to czyta toto ext3? ;-)
    Spróbuję podłączyć pendrive z kopią biosu- wg instrukcji Qflash z pendrive
    jest możliwy.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 4. Data: 2009-01-20 08:25:37
    Od: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>

    W artykule <gl40nr$4ph$1@inews.gazeta.pl>, Dominik & Co napisał(a):

    > Chyba nie. GA-M61SME-S2.
    > http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-m61sme-s
    2_2x.html

    Faktycznie. Nie wiem czemu (też na gigabyte.pl) mi wcześniej nie znalazł.

    > Na twardzielu nie mam kopii biosu (a poza tym, to czyta toto ext3? ;-)

    Tak. Bo toto zapisuje sobie kopię BIOSu w HPA, a do niego nie ma dostępu
    z poziomu systemu operacyjnego.
    Często support gigabyte pisze o dysku C:, ale chodzi im tylko i wyłącznie
    o pierwszy dysk startowy (jeśli jest ich kilka), bo obszar HPA znajduje
    się właśnie na pierwszym z nich.

    > Spróbuję podłączyć pendrive z kopią biosu- wg instrukcji Qflash z pendrive
    > jest możliwy.

    Qflash owszem - czyta bios z pendrive, ale do qflash wchodzisz przez BIOS
    (a ten w obecnej sytuacji nie działa poprawnie). Ewentualnie skrótem do
    wejścia jest klawisz END, ale on również jest wywoływany przez BIOS.
    Czyli jeśli z dysku nie wczyta sobie poprawnej kopii oraz reset CMOS nie
    spowoduje przywrócenia działania, to resztę chyba możesz sobie odpuścić :)

    Jacek

  • 5. Data: 2009-01-20 11:17:51
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Jacek Kalinski napisał(a):

    > Czyli jeśli z dysku nie wczyta sobie poprawnej kopii oraz reset CMOS nie
    > spowoduje przywrócenia działania, to resztę chyba możesz sobie odpuścić :)

    OK, dzięki- wypróbuję.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 6. Data: 2009-01-21 06:42:00
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Dominik & Co napisał(a):

    > OK, dzięki- wypróbuję.

    No i wypróbowałem- reset CMOS, cisza. Bez pamięci- piszczy (o, mamy gada ;-)
    To z jednym modułem- działa, taka jego mać. Z dwoma- kaplica. No to jeden
    moduł, flash bios z pena, wyłączam, dwa moduły- działa. Podłączam czytnik- OK.
    No to pakuję w obudowę- i kicha, piszczy jak przy niemaniu ramu. Wyjmuję moduły-
    piszczy. Jeden (dowolny w dowolnym slocie)-piszczy. Clear CMOS- piszczy, taka jego
    mać!
    Wyjąłem z obudowy- piszczy. Clear CMOS, wyjęcie modułu, Clear CMOS, power- działa.
    Oba moduły- OK. Drżącymi rękami wkręcam w obudowę- działa...

    Płyta z gatunku "patrz, nie dotykaj"... A tuż po zakupie była w naprawie gwarancyjnej
    u Komputronika (nie widziała modułu w jednym slocie)- pewnie flash zrobili i dawaj-
    sprzęt
    "sprawny"...

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 7. Data: 2009-01-21 07:56:44
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Dominik & Co pisze:

> [...]
    > gwarancyjnej
    > u Komputronika (nie widziała modułu w jednym slocie)- pewnie flash

    Ja bym hotair użył i przygrzał punkty lutowania modułów pamięci. Ehh ta
    cyna bezołowiowa ;-)

  • 8. Data: 2009-01-21 08:28:51
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    BQB napisał(a):

    > Ja bym hotair użył i przygrzał punkty lutowania modułów pamięci. Ehh ta
    > cyna bezołowiowa ;-)

    Na gwarancji jest. Może by tak serwis gwarancyjny zechciał łaskawie się z nią
    pie.. znaczy bawić? :-) Nic to, piszę do Komputronika.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 9. Data: 2009-01-21 12:48:11
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Dominik & Co pisze:

    > Na gwarancji jest. Może by tak serwis gwarancyjny zechciał łaskawie się
    > z nią
    > pie.. znaczy bawić? :-) Nic to, piszę do Komputronika.

    Po hotair nikt nie zauważy różnicy - kumpel elektronik wlutował sobie
    kiedyś slot do pamięci - normalnie fabryka, co prawda slot nie działał,
    zapomniał o nim i oddał do serwisu, w serwisie oglądali tą płytę,
    powiedzieli, że to jakiś dziwny model, bo ma 3 sloty, a normalnie 2.
    Kumpel powiedział, że sobie wlutował, żeby zobaczyć czy będzie działać.
    Im szczena w dół, ale przyjęli i wysłali. Po miesiącu nowa płyta.
    Uprzedzając, walnięte było coś od slotu grafiki - jakiś chip.