  • 11. Data: 2018-02-15 16:41:09
    Temat: Re: Czym termoprzewodzącym to wypełnić?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Ja mam tak z kolegami inżynierami w Korei. Najpierw w tajemnicy coś
    > spierdolą, a potem przychodzą żeby ic ratować :-)

    :)

    > Wyrwij tą blachę stalową, a daj w jej miejsce aluminiową, najgrubszą
    > jaka zmieści się w budżecie.

    A gdyby przykleić blachę aluminiową do tej stalowej? Nie wystarczy?
    Paradoksalnie wydaje się, że to byłoby mniej roboty...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2018-02-15 16:43:38
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A gdzie jest zalozone 26 ?

    Podczas testów nie było, zwiększyłem żeby a) sprawdzić, ile uda się
    osiągnąć maksymalnie i b) mieć większy kontrast przy pomiarach (mając w
    pokoju 24 stopnie i ustawiając na 26 wiele bym nie pomierzył).

    > Mniej agresywny regulator i moze wystarczy.

    Mniej agresywny, czyli mniejsza histereza? Ustawiłem na 0.5 stopnia.
    Jeszcze zmniejszyć?

    > Albo dwa czujniki i dbac o to, aby rezystory nie przegrzewaly.

    Tu już gorzej, bo gotowy regulator wspiera jeden czujnik :) Regulator jest
    z Allegro, nie projektowałem go.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2018-02-15 16:45:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Piasek. Zwykły, czysty, raczej drobnoziarnisty. Będziesz musiał to ubić
    > zdziebko po kilkunastu godzinach ogrzewania i zabezpieczyć rzecz jasna
    > od dołu, ale jest to spokojnie do zrobienia.

    Chyba że tak jak ktoś inny sugerował -- beton (piasek + cement).

    > Z piaskiem nie przyklejałbym tych grzejników do blachy tylko też je dał
    > przez jakąś 0.5-1cm warstwę pisaku ("podwiesił" je na prostej ramce/2ch
    > drutach).

    Ewentualnie poodklejać je, zdjąć, zalać 0.5cm betonu, poczekać aż
    zaschnie, położyć i podlać betonem do końca?

    > A jak nie piasek to gruba płyta aluminiowa.

    Zastanawiam się co taniej, co lepiej i z czym będzie mniej roboty...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 14. Data: 2018-02-15 17:11:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-15 o 16:40, Adam Wysocki pisze:

    > Hmm, wydały mi się najtańsze. To miało być tanie.

    > W sumie... tak, jakbym teraz robił, to pewnie policzyłbym i zastosowałbym
    > drut oporowy...

    A sama blacha nie może być drutem oporowym?

    Robert

  • 15. Data: 2018-02-15 18:12:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Podczas testów nie było, zwiększyłem żeby a) sprawdzić, ile uda się
    >osiągnąć maksymalnie i b) mieć większy kontrast przy pomiarach (mając
    >pokoju 24 stopnie i ustawiając na 26 wiele bym nie pomierzył).

    To moze przy 26 wystarczy ? na rezystorach bedzie powiedzmy 28.

    >Mniej agresywny, czyli mniejsza histereza? Ustawiłem na 0.5 stopnia.
    >Jeszcze zmniejszyć?

    Mniej agresywny w sensie takim, zeby nie dawal pelnej mocy i nie
    podgrzewal do 46 stopni, a spokojnie poczekal az sie cala plyta
    podgrzeje do 26.
    Moze wystarczy tylko ograniczyc moc, moze trzeba dodac regulator PID z
    dlugim czasem integracji ...

    >Tu już gorzej, bo gotowy regulator wspiera jeden czujnik :) Regulator
    >jest
    >z Allegro, nie projektowałem go.

    Niekoniecznie przeszkadza - przy nieliniowych termistorach moze
    wystarcza dwa polaczone rownolegle lub szeregowo (oczywiscie dwa
    odpowiednio mniejsze/wieksze), byleby tylko regulator wylaczyl grzanie
    jak rezystor bedzie mial np 30C.

    Choc przy starcie w zimie ... moze ciagle upiec miejscowo :-)

    J.

  • 16. Data: 2018-02-15 18:17:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >A sama blacha nie może być drutem oporowym?

    Moze, ale wymaga ambitnego transformatora, bo opor jednak znikomy.

    Chyba, zeby ja tak ponacinac aby prad biegl meandrem.
    Ale nadal opor niski.
    Wytrawic do grubosci 0.1mm ?

    J.

  • 17. Data: 2018-02-15 18:25:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >zaschnie, położyć i podlać betonem do końca?

    >Zastanawiam się co taniej, co lepiej i z czym będzie mniej roboty...

    IMO, to potrzebujesz tak, aby przewodnosc cieplna "wzdluz plyty", byla
    wieksza niz "przez grubosc".
    Bo inaczej to ciagle beda jakies gorace placki ... chyba ze utrzymanie
    26C przy temperaturze otoczenia 24 nie wymaga goraca.

    A to IMO oznacza, ze przy jednorodnym materiale powinienes miec
    grubosc porownywalna z polowa odleglosci miedzy rezystorami.

    Ale ... przewidujesz tam jakies szklane dno nad ta blacha ?

    Bo jesli mamy blache, nad nia piasek/beton/szklo czy inny material o
    ograniczonej przewodnosci, to sie to liczy inaczej.
    Za rozplyw "po szerokosci" odpowiada blacha, za rozplyw "po grubosci"
    glownie ten gorszy material.

    Wiec policzyc troche - byc moze trzeba i aluminium i beton ...

    J.

  • 18. Data: 2018-02-15 19:53:37
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    > W sumie piasek (akumuluje ciepło) + cement do utwardzenia go, ma sens.
    >
    > Warstwa gruba tylko na grubość rezystorów powinna dać radę? Chyba nie
    > powinna wypaść (powinna trzymać się blachy i desek)? Bo jeśli nie, to
    > może lepiej wypełnić całość (do samego końca) i podkleić karimatą (teraz
    > podkleiłem tylko deski)?

    Samo trzymać się nie będzie, musisz zabezpieczyć. Przy czym masz 2 opcje
    zrobić zalane niczym powiększone kapturki betonowe (w przypadku za
    dużego ciężaru) lub zalać całość do wysokości tej drewnianej ramki, a na
    koniec przyłożyć w narożnikach płaskowniczki małe żeby nie wypadło!
    Wypadnięcie będzie możliwe z uwagi na przyszłe zmiany temp. Temu też
    zaradzisz bo ew podklejasz i amen!

    Robak

  • 19. Data: 2018-02-19 01:33:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Chyba że tak jak ktoś inny sugerował -- beton (piasek + cement).

    Będzie nierozbieralne, ale jeśli to Ci nie przeszkadza to czemu nie.
    Apropos, beton jest dośc alkaliczny, jak tam gdzies masz jakieś
    maciupinkie elementy z aluminium to pozabezpieczaj.

    > Ewentualnie poodklejać je, zdjąć, zalać 0.5cm betonu, poczekać aż
    > zaschnie, położyć i podlać betonem do końca?

    No np., albo wypełnic resztę pisakiem :)

    > Zastanawiam się co taniej, co lepiej i z czym będzie mniej roboty...

    Taniej to pewnie z betonem/piaskiem, lepiej z płyta alu :) Ja bym zrobił
    z płytą. Z wypełnianiem napieprzysz się, nabrudzisz, a potem bedzie się
    pewnie kruszyć i wysypywać.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2018-02-19 01:40:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    >:)

    > A gdyby przykleić blachę aluminiową do tej stalowej? Nie wystarczy?
    > Paradoksalnie wydaje się, że to byłoby mniej roboty...

    Tez o tym pomyślałem, ale żeby zwyczajnie włożyć płyte miedzy ten
    grzejnik a terarium. Nie trzeba nic MZ kleić. Poza tym, czy te różnice,
    które w tej chwili obserwujesz będą az tak istotne w środku tego
    terarium? Te pojemniki są aż tak małe?

    --
    Marcin