  • 1. Data: 2020-01-01 12:16:47
    Temat: Dłuższe = lepsze ?
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Do laptopa użytkuję okazjonalnie taką sieciówkę:

    https://www.asus.com/pl/Networking/USBN14/

    i faktycznie ma ona sporą przewagę zasięgu nad kartą wbudowaną. Zachodzi
    jednak pytanie, czy stosując dłuższe anteny, np. takie dostępne na A.,
    uzyskam większy zasięg wifi ? Oryginalne "patyki" mają 16 cm i gniazdo
    SMA. A może jakieś inne anteny, byleby w miarę mobilne dały by przyrost
    zasięgu ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2020-01-01 12:31:06
    Temat: Re: Dłuższe = lepsze ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 01 Jan 2020 12:16:47 +0100, użytkownik PeJot napisał:

> [...]
    > uzyskam większy zasięg wifi ? Oryginalne "patyki" mają 16 cm i gniazdo
    > SMA. A może jakieś inne anteny, byleby w miarę mobilne dały by przyrost

    Nie, długość "patyka" nie przekłada się wprost na zasięg. Musisz wiedzieć
    że za efekt zwiększenia tzw. "zasięgu" odpowiada cecha anteny powodująca
    zmianę kształtu pola promieniowania czyli wzrost promieniowania w jakimś
    sektorze kosztem jego spadku w innych. Najczęściej stosowana jest
    wieloelementowość. Ale trudno powiedzieć że antena z obrazka jest
    dwuelementowa :) Niby ma dwa elementy ale sądzę że ich rolą jest robienie
    wrażenia na nabywcy a nie kształtowanie charakterystyki promieniowania.
    Sądzę że to co obserwujesz i nazywasz "wzrostem zasięgu" wynika nie z
    rzekomej dwuelementowości tylko z dosyć przypadkowej zmiany maksimów i
    minimów charakterystyk promieniowania wynikającej z innej lokalizacji
    anten.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2020-01-01 12:36:35
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > i faktycznie ma ona sporą przewagę zasięgu nad kartą wbudowaną.wbudowana w laptopa
    karta sieciowa wifi, ma dwie anteny umieszczone w
    górnej części monitora. zazwyczaj. Lepszy zasięg innej karty wifi/anteny
    to raczej przypadek albo ściema. sprawdź czy różnica w "zasięgu"
    przekłada sie na wzrost realnego transferu.
    jak Ci za mało "kresek" albo masz za wolny transfer, kup repeater albo
    jego odpowiednik. 10 usd maks, a za połowę tego też dostaniesz.
    ToMasz

  • 4. Data: 2020-01-01 12:52:28
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > dwuelementowa :) Niby ma dwa elementy ale sądzę że ich rolą jest robienie
    > wrażenia na nabywcy a nie kształtowanie charakterystyki promieniowania.

    Tam, gdzie wewnętrzna karta wifi laptopa dawno się poddała, karta z
    linka pracuje stabilnie. I znamienne jest, że odkręcenie którejkolwiek z
    jej anten powoduje spadek sygnału, czasem aż do zerwania połączenia.

> [...]
    > rzekomej dwuelementowości tylko z dosyć przypadkowej zmiany maksimów i
    > minimów charakterystyk promieniowania wynikającej z innej lokalizacji

    Interesuje mnie czy znikomym kosztem da się poprawić zasięg tej karty
    Asusa przy zachowaniu funkcjonalności. Alternatywnie, *prawie* zawsze
    mogę użyć sieci komórkowej.

    BTW: czy karty wifi w laptopach są jakoś kompatybilne między
    producentami, tak jak w blaszakach ? Mam kłopot z pewną sieciówką w
    Dellu, która pod W10 pracuje tak sobie( zrywa połączenie bez jakichś
    przyczyn ), gdy w identycznym Dellu pod W7 i w tej samej sieci wifi
    pracuje stabilnie. Samą kartę już wymieniłem, jest coś lepiej ale nie do
    końca.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2020-01-01 13:00:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-01-01 o 12:36, ToMasz pisze:
    > górnej części monitora. zazwyczaj. Lepszy zasięg innej karty wifi/anteny
    > to raczej przypadek albo ściema. sprawdź czy różnica w "zasięgu"
    > przekłada sie na wzrost realnego transferu.

    Karta Asusa ma zdecydowanie lepsze transfery od wbudowanej. Może
    uszkodzona karta wewnętrzna ( już wymieniona ), może jej wewnętrzne
    anteny albo głupawe sterowniki pod W10 - nie wiem i nie mam pojęcia jak
    to sprawdzić.

    > jak Ci za mało "kresek" albo masz za wolny transfer, kup repeater albo
    > jego odpowiednik. 10 usd maks, a za połowę tego też dostaniesz.

    Nie o to chodzi. Jest czasem problem z zasięgiem wifi w hotelu, albo
    *najczęściej* na kwaterze prywatnej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2020-01-01 14:01:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W wielu lapkach karty są niestety na "white listach", i karta spoza "białej listy"
    zaszytej gdzieś przy BIOS nie tylko nie chce się
    zainstalować, ale wręcz nie daje uruchomić komputera już na etapie POST.
    Ale łatwo jest użyć kart do gniazda Express/PCMCIA (wygodne o tyle, że wtedy
    większość karty siedzi w środku obudowy lapka i nie
    trzeba jej wyjmować do przenoszenia) lub USB (co z kolei ma zaletę możliwości użycia
    parometrowego kabla dla oddalenia anteny).

    -----

  • 7. Data: 2020-01-01 14:22:50
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-01-01 o 14:01, ąćęłńóśźż pisze:
    > W wielu lapkach karty są niestety na "white listach", i karta spoza
    > "białej listy" zaszytej gdzieś przy BIOS

    Dostępna ta lista ?

> [...]
    > Ale łatwo jest użyć kart do gniazda Express/PCMCIA (wygodne o tyle, że
    > wtedy większość karty siedzi w środku obudowy lapka i nie trzeba jej

    Exspress card wifi byłby rozwiązaniem, ale:
    1. stanowczo za droga ( a rozwiązanie już mam - karta na usb, mniej
    funkcjonalna za to z większym zasięgiem )
    2. mam fatalne doświadczenia z express card 34 mm, toto lubi wylatywać z
    obudowy laptopa, a więc funkcjonalność do d4.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2020-01-01 15:43:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PeJot pisze tak:

    > Nie o to chodzi. Jest czasem problem z zasięgiem wifi w hotelu, albo
    > *najczęściej* na kwaterze prywatnej.

    To wina dostawcy wifi nie Twoja. Możesz jeszcze kupić router z trybem
    klienta wifi i na długim kablu RJ45 szukać złotego miejsca w
    pomieszczeniu.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 9. Data: 2020-01-01 16:25:12
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czasem na forach, ale najłatwiej sprawdzić sterowniki do których kart oferuje
    producent lapka do danego modelu.
    Później chyba najprościej poszukać karty z demontażu na jakichś aukcjach.

    -----

  • 10. Data: 2020-01-01 16:57:15
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-01-01 o 15:43, PiteR pisze:

    > To wina dostawcy wifi nie Twoja.

    No pacz Pan, nie wiedziałem :)

    > Możesz jeszcze kupić router z trybem
    > klienta wifi i na długim kablu RJ45 szukać złotego miejsca w
    > pomieszczeniu.

    Nieno, mnie zależy żeby sobie usiąść w altanie z laptopem, a nie uganiać
    się ze sznurkiem. I to daje mi aktualnie używana karta zewnętrzna, ale
    jeżeli można by tanio zasięg powiększyć byłoby jeszcze lepiej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem