  • 1. Data: 2019-03-18 19:21:41
    Temat: Dom 200m od linii 400kV
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Taki temat, chłop by się chciał budować ale jest taka wątpliwość.
    Z jednej strony 200m to daleko, ale to jednak 400kV.
    Znalazłem taki artykuł:

    http://fenix.univ.rzeszow.pl/bober/pliki/artykuly/pe
    m.pdf

    na stronie 8 piszą o 220kV, po 45m oddziaływanie linii jest na poziomie tła.
    Pytanie jak to jest z czterysetką.
    Ktoś ma jakieś przemyślenia? ;)

    L.

  • 2. Data: 2019-03-18 22:38:35
    Temat: Re: Dom 200m od linii 400kV
    Od: t-1 <t...@d...pl>

    W dniu 2019-03-18 o 19:21, Lisciasty pisze:
> [...]
    m.pdf

    > na stronie 8 piszą o 220kV, po 45m oddziaływanie linii jest na poziomie tła.

    Tu masz pracę prof. Koreleskiego na ten temat z opisanymi liniami
    najwyższych napięć.

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=11&ved=2ahUKEwjniY2Wz4zhAhVqlIsKHUnLBc8QFj
    AKegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fyadda.icm.edu.pl%2Fagro%
    2Felement%2Fbwmeta1.element.dl-catalog-55922b62-d152
    -4c4d-8ad1-5bbb813b8699%2Fc%2FKoreleski.pdf&usg=AOvV
    aw0yj4aXo-IQkb6qiFbmpGym

    Jak nie chcesz tego długiego linka, to wpisz w wyszukiwarce:

    oddziaływanie napowietrznych linii energetycznych na środowisko ...

    i powinna pojawić się ta praca pdf.

    Możesz też kupić za ok 100 zł. miernik i polatać po polu.

    https://www.ceneo.pl/55458675#tab=click_scroll

    Z drugiej strony linia 400kV może mieć słabsze pole magnetyczne niż
    linia niskiego napięcia.

    Ale ja bym nie chciał widzieć jej w zasięgu wzroku.

  • 3. Data: 2019-03-18 23:56:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2019 03:21:42 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    m.pdf

    > na stronie 8 piszą o 220kV, po 45m oddziaływanie linii jest na poziomie tła.

    Czytałem w poważnym źródle że powietrze się jonizuje, od tego sklejają się cząstki
    pyłu i opadają w pobliżu linii. Znaczy stężenie pyłu jest wyższe. Nawet wyliczyli
    statystycznie istotnie podwyższoną zachorowalność na choroby wywołane
    zanieczyszczeniem powietrza u mieszkańców z okolic takich linii energetycznych.

  • 4. Data: 2019-03-19 07:51:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 18 marca 2019 23:56:52 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    > zanieczyszczeniem powietrza u mieszkańców z okolic takich linii energetycznych.

    Hm to coś jak elektrofiltr w zasadzie... Może ci co mieszkają blisko mają
    gorzej, ale ci w jakiejś odległości od zawietrznej powinni mieć tego pyłu
    mniej. Pamiętasz czy było tam coś o odległościach?

    L.

  • 5. Data: 2019-03-19 09:20:15
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2019 15:51:28 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > gorzej, ale ci w jakiejś odległości od zawietrznej powinni mieć tego pyłu
    > mniej. Pamiętasz czy było tam coś o odległościach?

    Ja to czytałem z 15 lat temu w jakimś branżowym piśmie energetycznym, artykuł o
    takich różnych sprawach które rząd (UK) zamiata pod dywan. Teraz nie potrafię tego
    odszukać, może to był jakiś bullshit science, a może też poszło pod dywan.

  • 6. Data: 2019-03-19 12:12:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-18, Lisciasty <l...@p...pl> wrote:
> [...]
    m.pdf

    > na stronie 8 piszą o 220kV, po 45m oddziaływanie linii jest na poziomie tła.

    Jak wrzucisz w Google: high voltage power lines living to dostaniesz zestaw
    perfekcynie spolaryzowanych opinii. Instytucje naukowe i tzw. poważane
    media będą twierdzić, że nie szkodzi. Inne strony, że omalże zabija w
    odległości paru kilometróoe.

    Tu jest tak pi razy drzwi dość wywazona opinia z WHO:
    https://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs322
    /en/

    Streszczając, badania środowiskowe (wiele publikacji) wykazały korelację
    białaczki dziecięcej z faktem zamieszkiwania w obszarach o natęzeniu pola
    magnetycznego powyżej 0.3-0.4 uT w porównaniu ze średnią (< 0.1 uT).
    Zachorowalność jest większą o jakieś 2x. Z tym, ze nie jest do końca jasne
    czy wzięto pod uwagę wszystkie czynniki środowiskowe (inne niż pole EM).
    Powodem wątpliwości jest także brak potencjalnego mechanizmu, który
    łączyłby obecność takiego pola (o takich, stosunkowo niskich natężeniach) z
    powstawaniem białaczki. Innych zleżności w ogóle nie znaleziono, a badania
    na zwierzętach nie wykazały korelacji.

    --
    Marcin