  • 1. Data: 2015-03-22 09:10:17
    Temat: Dziwny problem z termoparą K i max31950K
    Od: Marek <f...@f...com>

    Testuję układ max31850K. Jest to cyfrowy układ do termopar K z wew.
    kompensacją temperatury zimnego złącza. Układ jest 1wire, komunikacja
    z nim jest bez problemu. Posiada dwa rejestry związane z temperaturą.
    Pierwszy to temperatura termopary już skompensowana temp. złącza,
    drugi to temp. złącza. Układ powinien być umieszczony jak najbliżej
    złącza termopary aby mógł prawidłowo skompensować.
    Po podłączeniu termopary będącej w temp pokojowej układ zwraca temp.
    termopary -1°C, temp. złącza 22°C. Po włożeniu do gorącej wody
    pokazuje 60°C gdy w rzeczywistości powinno być koło 80°C (wskazanie
    innego termometru). Wygląda jakby wskazanie termopary było zaniżone o
    ok 20°.
    Skąd ta różnica? Datasheet nie określa jakie powinny być kable użyte
    do tego układu. Układ jest na płytce ze zwykłą złączka do
    przykręcenia przewodów. Datasheet nie precyzuje jakie to mają być
    przewody prowadzące od tej złączki do styków termopary, ale skoro
    układ ma kompensację to rozumiem, że mogą to być przewody miedziane
    pod warunkiem, że układ będzie w tej samej temp. co styki termopary.
    Przewody mają 10cm i wszystko jest w temp. pokojowej. Skoro tak, to
    skąd ten rozjazd wskazań?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-03-22 09:59:30
    Temat: Re: Dziwny problem z termoparą K i max31950K
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]
> [...]
    > przewody miedziane pod warunkiem, że układ będzie w tej samej temp. co
    > styki termopary. Przewody mają 10cm i wszystko jest w temp. pokojowej.

    Z opisu wynika, że wstawiłeś sobie w układ termopary pasożytnicze z miedzi.
    Rozrysuj układ, gdzie, jaki materiał jest, w jakiej temperaturze.
    Ogólnie pisząc, miedź nie jest materiałem na przewody przedłużające,
    jeśli w takim charakterze występują one w układzie pomiarowym.
    K.

  • 3. Data: 2015-03-22 10:40:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Mar 2015 09:10:17 +0100, Marek napisał(a):

    > ary, ale skoro
    > układ ma kompensację to rozumiem, że mogą to być przewody miedziane

    Jak wygląda ta twoja termopara? Typ, wymiary, budowa itd a najlepiej
    zdjęcie ze skalą. Podejrzewam błąd w sztuce polegający na użyciu
    miedzianych przewodów bez należytego zastanowienia :)
    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 4. Data: 2015-03-22 11:16:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 22 Mar 2015 10:40:44 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Jak wygląda ta twoja termopara? Typ, wymiary, budowa itd a najlepiej

    Chińska, na tabliczce wszystko po chińsku n oprócz literki K :-).
    Myślałem, że skoro K to jest prosta sprawa. Podešle fotkę.

    Termopara jest w komplecie do chińskiego urządzania, z którym pracuje
    prawidłowo ale wymaga specjalnych kabli NiCr NiAl które muszą być
    długie i się często łamią.
    Nie wiem co jest w środku tego uderzenia ale skoro są specjalne
    kable, to kompensacja zimnego styku jest w tym urządzeniu.
    Chce to urządzenie zastąpić tym układem maxima, bo on może
    kompensować zimny styk . Chcę go zamieścic jak najbliżej styków
    termopary aby był w tej samej temp i mógł to kompensować i
    bezprzewodowo wysyłać temperaturę.
    Zwracam uwagę, że ten układ to nie prosty "wzmacniacz" do termopary
    wymagający dodatkowego układu kompensacji jak to się klasycznie robi
    ale kombajn ze wszystkim.

    > Podejrzewam błąd w sztuce polegający na użyciu
    > miedzianych przewodów bez należytego zastanowienia :)

    Chwila, przecież piszę wyraźnie, że układ ma już komoensacje zimnego
    styku w sobie. W materiałach maxima dotyczących użycia termopar jest
    rysunek, gdzie są już użyte przewody miedziane, ponieważ styk
    termopary i miedzi już jest kompendowany przez uklad o ile jest on w
    tej samej temp. co styki. Jedynie tutaj mam zagwozdkę: jeżeli jest od
    termopary prowadzona miedz i znamy temp. styków tej miedzi z
    termoparą (układ ją zna) to teoretyxznie powinien to skompensować,
    tak czy nie?
    Z tego co rozumiem, użycie specjalnych przewodów wynika z tego, że
    trzeba znać temp. styku z układem pomiarowym stąd łatwiej ten styk
    "przesunąć" do urządzenia pomiarowego (które z reguły jest w innym
    miejscu) i tam kompensować (bo znana jest wtedy lokalna temp.
    urządzenia-styku).
    Skoro mam miniaturowy gotowy układ cyfrowy z kompensacją to chcę go
    umiešcic bezposrednio w kopułce termopary. Stąd chyba nie ma potrzeby
    użycia tych specjalnych kabli skoro układ już będzie kompensował
    będąc w tej samej temp.

    Datasheet do tego układu nigdzie explicite nie nakazuje użycia
    specjalnych (dla danego typu termopary) przewodów. W materiałach
    dodatkowych są przykłady ze zwykłymi kablami miedzianymi.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-03-22 13:13:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Mar 2015 11:16:37 +0100, Marek napisał(a):

    > Chce to urządzenie zastąpić tym układem maxima, bo on może
    > kompensować zimny styk . Chcę go zamieścic jak najbliżej styków
    > termopary aby był w tej samej temp i mógł to kompensować i
    > bezprzewodowo wysyłać temperaturę.
    OK, pomysł dobry :)
    >Jedynie tutaj mam zagwozdkę: jeżeli jest od
    > termopary prowadzona miedz i znamy temp. styków tej miedzi z
    > termoparą (układ ją zna) to teoretyxznie powinien to skompensować,
    > tak czy nie?
    Układ skompensuje ci wskazania temperatury zakładając że temperatura w
    miejscu styku przewodów termopary i miedzianych przewodów transmisyjnych
    jest temperaturą w jakiej znajduje się układ. W parktyce, z uwagi na
    bliskość źródła ciepła może się okazać że jest ona dużo wyższa niż temp.
    układu.
> [...]
    > "przesunąć" do urządzenia pomiarowego (które z reguły jest w innym
    > miejscu) i tam kompensować (bo znana jest wtedy lokalna temp.
    Dokładnie. Przesunąć oczywiście takimi przewodami z jakich jest
    termopara.
    Tak.

  • 6. Data: 2015-03-22 13:59:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Chińska, na tabliczce wszystko po chińsku n oprócz literki K :-).
    > Myślałem, że skoro K to jest prosta sprawa. Podešle fotkę.

    To nie musi byc typ K.

    > Termopara jest w komplecie do chińskiego urządzania, z którym pracuje
    > prawidłowo ale wymaga specjalnych kabli NiCr NiAl które muszą być
    > długie i się często łamią.

    Mozna uzyc innych kabli, ale wtedy musisz zrozumiec jak dziala obwod
    przy roznych temperaturach i metalach.

> [...]
    > kompensować zimny styk . Chcę go zamieścic jak najbliżej styków
    > termopary aby był w tej samej temp i mógł to kompensować i

    To moze od razu daj inny czujnik ?
    Jak wzmacniacz bedzie w tej samej temperaturze co termopara, to bedzie
    dostawal zero napiecia, i de facto to co mierzy, to jest pomiar z
    czujnika ukladu kompensacji.

    Co mierzysz ta termopara ? poddawanie tego ukladu szerokim zmianom
    temperatury moze wprowadzac spore bledy.

> [...]
    > termopary prowadzona miedz i znamy temp. styków tej miedzi z
    > termoparą (układ ją zna) to teoretyxznie powinien to skompensować,

    Nie ma tak ze "od termopary jest miedz".
    /--M1--B-------Cu--------D--miernik
    \--M2--C-------Cu--------E--miernik

    A,B..E - zlacza roznych metali.
    D i E to pewnie wiecej zlacz, bo tam jakos tak:
    nikiel-miedz zacisku-cyna-miedz sciezki-cyna-miedz
    koncowki-bonding-krzem.

    Jesli D i E w tej samej temperaturze, to napiecia kontaktowe sie
    kompesuja.

    Pdobnie jesli B i C sa w tej samej temperaturze, to sie ich napiecia
    kompensuja, ale nie calkowicie, tylko znika miedz przewodow.
    Za to napiecie odpowiada roznicy temperatur w miejscu A oraz B i C.

    Jesli ta kompensacja zimnego konca jest programowa, to musisz
    wprowadzic gdzies t(B,C). Jesli w ukladzie, to trzeba zadbac, aby
    uklad mial temperature taka sama jak B i C.

> [...]
    > umiešcic bezposrednio w kopułce termopary. Stąd chyba nie ma potrzeby
    > użycia tych specjalnych kabli skoro układ już będzie kompensował

    Z tym, ze tam bywaja spore gradienty temperatur, wiec nie tak latwo
    zapewnic jednakowa temperature trzech elementow.

    J.

  • 7. Data: 2015-03-22 14:25:00
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 22-03-15 o 13:59, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Z tym, ze tam bywaja spore gradienty temperatur, wiec nie tak latwo
    > zapewnic jednakowa temperature trzech elementow.

    Aż do układu pomiarowego (owego MAX) MUSI być termopara lub odpowiednie
    dla niej przewody kompensacyjne.
    Żadna elektronika tego nie zmieni.

  • 8. Data: 2015-03-22 17:27:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Mar 2015 14:25:00 +0100, Dupek Żołędas napisał(a):

    > Aż do układu pomiarowego (owego MAX) MUSI być termopara lub odpowiednie
    > dla niej przewody kompensacyjne.
    Ej tam ej tam. Wystarczy jak w miejscu zakończenia termopary umieścimy
    czujnik temperatury tego układu :) a od tego miejsca dalej - choćby
    skrętką ethernet. 2 druty na termoparę i 2 druty na podłącznie czujnika
    :)

  • 9. Data: 2015-03-22 18:41:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    Z pomiarów wyszło, że pow. 100° odczyt z max31850 podłączonym przez
    miedziane przewody lub specjalne daje taki sam wynik temp. oczywiscie
    układ jest w temperaturze styków (2cm przewody). Różnica wskazań
    między oryginalnym urządzeniem (na specjalnych długich kablach) a
    maxem wypiętym bezpośrednio poprzez krótkie miedziane przewody w
    styki termopary wyniosła 1°C więc chyba jest ok. Dziwi mnie
    natomiast, że poniżej 80°C max zaczyna pokazywać bzdury. Standardowo
    termopara K jest od -180° do 1200° (źródła w niewielkiej różnicy
    podają ten dolny i górny zakres). Czy możliwe, że ta termopara ma
    jakoś "obcięty" dolny zakres i po prostu nie generuje napięcia
    poniżej np. 80°C?
    Ale oryginalne urządzenie pokazuje prawidłowo do 10°C (nie pokazuje
    niższych wartości) więc nie ma chyba mowy o "pasmowym" działaniu tej
    termopary.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-03-22 18:43:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 22 Mar 2015 17:27:14 +0100, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
> [...]
    > czujnik temperatury tego układu :) a od tego miejsca dalej - choćby
    > skrętką ethernet. 2 druty na termoparę i 2 druty na podłącznie

    Dokładnie tak chcę zrobić, max ma w sobie czujnik temp. wiec jak jest
    blisko styków to od razu nią kompensuje odczyt z termopary.

    --
    Marek