  • 1. Data: 2009-03-24 20:01:44
    Temat: Eliminacja zatarć narzędzi _ formowanie aluminium.
    Od: "dawid" <d...@p...fm>

    Szanowni,

    Czy ma ktoś jakiś "złoty środel" który pozwoli obniżyć chropowatość
    aluminium. Wykluczam w tym wypadku smarowanie, bo ten sprawdza się co
    najmniej w 99%. Chodzi o wskazówki jak pozbyć się zatarć np. stempli
    formujących np. podkładki alumiowe, kapsle, nasadki, itp. Sprawdziłem już
    powłoki TiN przy bardzo niskiej chropowatości narzędzi 0,02. Efekt był
    znikomy, a po pewnym czasie znowu pojawia się osad. Może obniżenie
    chropowatości elementu formowanego?

    Jeżli macie jakies pomysły to zapewne pomożecie ;)

    Dawid

  • 2. Data: 2009-03-25 05:49:24
    Od: <b...@s...pl>

    ultradzwieki moze? uczono mnie kiedys ze tak sie "smaruje" oczka wyciagarek
    do drutu

  • 3. Data: 2009-03-25 15:14:07
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Jeżeli powodem, dla którego wykluczasz smarowanie jest uciążliwośc w
    odmywaniu, to są środki do tłoczenia alumninium, które same odparowują.
    Sprawdż np. w katalogach firmy Total.

  • 4. Data: 2009-03-25 15:22:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Mar, 15:14, "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Witam
    > Jeżeli powodem, dla którego wykluczasz smarowanie jest uciążliwośc w
    > odmywaniu, to są środki do tłoczenia alumninium, które same odparowują.
    > Sprawdż np. w katalogach firmy Total.

    No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło
    denaturatem?
    Konrad

  • 5. Data: 2009-03-25 16:11:47
    Od: "GAL" <g...@T...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]
    > Sprawdż np. w katalogach firmy Total.

    No właśnie, czemu jak się wierci aluminium to trzeba polewać wiertło

    Sądzę, że dlatego aby obniżyć temperaturę. Denaturat szybko parując zabiera
    ciepło.Aluminium w momencie podwyższenia temperatury dramatycznie zmienia
    własciwości skrawania. "Lepi" się do ostrza. Zwłaszcza niektóre
    rodzaje.Niektóre mało.Na przykład PA6,PA9 skrawa się ślicznie bez
    denaturatu.

    Może do tłoczenia aluminium opłaca się obniżać temperatury ?

    GAL

  • 6. Data: 2009-03-26 03:38:57
    Od: <b...@s...pl>

    "GAL" <g...@T...pl> wrote in message

> [...]
    > denaturatu.
    >
    > Może do tłoczenia aluminium opłaca się obniżać temperatury ?

    wtedy to bedzie kruszenie ;)

  • 7. Data: 2009-03-26 05:01:34
    Od: "GAL" <g...@T...pl>

    Użytkownik <b...@s...pl> napisał w wiadomości
    > "GAL" <g...@T...pl> wrote in message

    > wtedy to bedzie kruszenie ;)

    Nie miałem na myśli zamrożenia całości detalu, tylko utrzymanie temperatury
    około 20 stopni w okolicy stempla.Z doświadczenia wiem, że aluminium [wiele
    gatunków, ale nie wszystkie]przegrzane przy skrawaniu do temperatury zalóżmy
    100 stopni obrabia się tragicznie.

    GAL

  • 8. Data: 2009-03-26 09:29:38
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > chropowatości elementu formowanego?
    >
    > Jeżli macie jakies pomysły to zapewne pomożecie ;)

    Dowiedzieć się czego do smarowania i jakiego stopu używają ci co robią puszki do
    pepsi albo tubki do pasty do zębów. Z szajbki robią puszkę albo tubkę i nic im
    się nie klei i nie narasta. Może zapytaj w hucie aluminium jakiego stopu masz użyć.

  • 9. Data: 2009-03-26 09:52:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 26 Mar, 09:29, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:

> [...]
    > się nie klei i nie narasta. Może zapytaj w hucie aluminium jakiego stopu masz użyć.

    Tłoczniki do puszek są wielotaktowe (nawet dwunasto-), nie dla
    fantazji konstruktora. Ja już widziałem tłoczenie aluminium pod wodą
    (w wanience)- widać to po to żeby utrzymać stałą temperaturę, choć
    wtedy nie zastanawiałem się zbytnio, bo ja w nierdzewce raczej siedzę.
    Konrad

  • 10. Data: 2009-03-26 10:14:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości
    a.googlegroups.com...
> [...]

    Tubek juz sie nie robi z metalu, no - bardzo rzadko :-)

> [...]
    >(w wanience)- widać to po to żeby utrzymać stałą temperaturę, choć
    >wtedy nie zastanawiałem się zbytnio, bo ja w nierdzewce raczej

    Mysle ze stalowych puszek tez sie nie tloczy na jeden raz :-P

    A zeby bylo smieszniej to aluminium sie swietnie tloczy na goraco
    :)

    J.