    Date: Sun, 22 Jan 2023 13:36:32 +0100
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: FreeRTOS + lwIP + HTTPD - zawieszenie po wejściu na stronę

    Po uporaniu się z (banalnym jak się okazało) problemem z Ethernetem na
    płytce z PIC32MZ zabrałem się za podobny układ na STM32F407. Tutaj znów
    trafiłem na dziwny problem, tym razem jednak prawie na 100% software'owy.

    Sytuacja wygląda następująco: jakiś czas temu zaprojektowałem płytkę pod
    proste radio internetowe na STM32F107 + DP83848 + VS1003. Płytka działa
    idealnie. Na chwilę obecną mam na niej FreeRTOS + lwIP + FatFS + własną
    aplikację klienta TCP do odbierania streamów z Internetu. Jest też
    serwer HTTPD (ten z pakietu lwIP, włączony przez kliknięcie odpowiedniej
    opcji w CubeMX). Serwer na chwilę obecną udostępnia jedynie kilka
    statycznych stron, w wolnej chwili będe musiał dopisać funkcje CGI.

    Na chwilę obecną wszystko to działa poprawnie i stabilnie, jednak płytka
    dość szybko okazała się być zbyt ciasna - w tej chwili wykorzystanie
    pamięci RAM dochodzi do 90% i chociaż jeszcze nie powoduje to problemów
    ze stabilnością, postanowiłem przenieść się na coś większego.

    W jeden weekend powstała więc kolejna rewizja, z STM32F407.
    Przeniesienie projektu nie powodowało większych problemów. Konfigurację
    pinów i peryferiów wyklikałem na nowo w CubeMX i wygenerowałem kod.
    Ethernet ruszył z miejsca. Potem zacząłem uruchamiać kolejne
    funkcjonalności i przenosić swój kod. Wszystko działało poprawnie.

    Do momentu, aż nie postanowiłem odpalić także serwera HTTPD. Kliknąłem
    opcję w CubeMX, wygenerowałem kod, dodałem plik fsdata.c (obraz
    udostępnianych stron), dodałem wywołanie httpd_init(). Wszystko tak jak
    w starym projekcie.

    Po wgraniu skompilowanego kodu na płytkę okazało się, że serwer nie
    tylko nie chce działać, ale także zawiesza całą resztą. W momencie próby
    wejścia na stronę oprogramowanie przestaje reagować - nie wykonuje się
    mój kod a urządzenie przestaje być widoczne w sieci i nie odpowiada na
    pingi. Jeśli tylko zakomentuję wywołanie httpd_init(), problem znika.

    Przyjrzałem się bliżej problemowi, podpiąłem debugger żeby zobaczyć, czy
    przypadkiem program nie utyka w jakiejś nieskończonej pętli, jednak
    wszystko wskazywało na to, że FreeRTOS nadal działa.

    Spróbowałem więc innego podejścia i dodałem w różnych taskach cyklicznie
    wywoływane printy.

    W tej chwili mam dwa taski utworzone przeze mnie:
    MainTask - priorytet "Normal", tam odbywają się wszystkie operacje
    związane z moją aplikacją.
    IoTask - priorytet "Idle", jak sama nazwa wskazuje przeznaczony do
    obsługi interfejsu użytkownika. W tej chwili jest tam kilka operacji, a
    na końcu każdego przebiegu pętli wywoływane jest osDelay(20).

    Do tego w tle swoje własne taski tworzy m.in. lwIP oraz sterownik USB.

    Okazało się, że w momencie podjęcia próby wejścia na stronę przestają
    wykonywać się printy z MainTask, ale te z IoTask nadal są wykonywane.

    Pierwsza myśl jaka przyszła mi do głowy to problemy ze stosem, jednak:
    - TOTAL_HEAP_SIZE w FreeRTOS/Config parameters w jest ustawiony na 20kB.
    W starym projekcie było trochę ponad 14kB.
    - Stosy tasków mają rozmiary takie jak w projekcie z działającej płytki,
    wliczając w to rozmiary stosów bibliotek, które mogę ustawić w ich
    konfiguracji.
    - Próbowałem manipulować rozmiarami stosów i TOTAL_HEAP_SIZE, w pewnym
    momencie zwiększając je dwukrotnie. Nie pomogło.
    - Nie pomogły też eksperymenty z różnymi opcjami Memory Management
    scheme. W tej chwili jest domyślna (heap_4) - ta sama co w starej wersji
    projektu.
    - Próbowałem też podnieść rozmiar MEM_SIZE w ustawieniach lwIP z
    domyślnych 1600 bajtów do 10 kB. Nie pomogło.

    Przeglądałem konfiguracje starego i nowego projektu, ale żadna istotna
    różnica nie rzuca mi się w oczy. Pewnie chodzi o jakiś drobiazg, którego
    nie potrafię zauważyć. Jest tutaj ktoś, kto na podstawie przedstawionych
    objawów mógłby wskazać potencjalne źródło problemu?