  • 1. Data: 2014-06-22 02:03:56
    Temat: Głowica UKF
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Witam

    Padła głowica UKF w radiu samochodowym. Z wyglądu rozmieszczenia elementów
    podobna jest do:

    http://remek62.republika.pl/Tymcz/Glowica%20gloria.j
    pg

    Tranzystory T3 i T4 to heterodyna? Jakie napięcia powinny być na ich
    elektrodach? Na kolektorach mam po 9 V, a na bazach zero.

    Prawdzałem je miernikiem cyfrowym na zakresie dioda.

    B-C 0,6 V
    C-E 1.7 V
    B-E 0 V

    Oba identycznie. Na innym z szuflady te same wyniki. Tak ma być? To są SMD,
    typ z natury nie do odczytania. Jakie ewentualnie zamienniki nie SMD można
    zastosować?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2014-06-22 12:51:21
    Temat: Re: Głowica UKF
    Od: Jingiel <x...@x...xx>

    > B-C 0,6 V
    > C-E 1.7 V
    > B-E 0 Ve

    Jak można mierzyć napięcie na zakresie dioda? Nie pojmuję tego. Rozwiń.

  • 3. Data: 2014-06-22 13:37:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Jingiel">> B-C 0,6 V
    > Jak można mierzyć napięcie na zakresie dioda? Nie pojmuję tego.

    Miernik na tym zakresie pokazuje napięcie przewodzenia złącza p-n. No i to
    jest w V :-)

    Robert

  • 4. Data: 2014-06-22 14:28:02
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Jingiel napisał:

    > Jak można mierzyć napięcie na zakresie dioda? Nie pojmuję tego. Rozwiń.

    Musisz kupić multimetr cyfrowy i zacząć go używać.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2014-06-22 14:36:25
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.06.2014 o 02:03 Kamil <n...@t...pl> pisze:

> [...]
    > C-E 1.7 V
    > B-E 0 V
    >
    > Oba identycznie. Na innym z szuflady te same wyniki.
    Albo źle mierzyłeś albo uszkodzone, prawidłowo ma być
    B+ E- 0,6-0,7V podobnie baza-kolektor, a kolektor emiter
    ma pokazać max.

    Tak ma być? To są
    > SMD,
    > typ z natury nie do odczytania. Jakie ewentualnie zamienniki nie SMD
    > można
    A ten piewszy tranzystor ma 3 nogi czy cztery?
    Jak 3 to będzie jakiś BF np197-199 lub 214 lub podobne.
    jak 4 to mos dwubramkowy bf944 lub podobny.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2014-06-22 18:05:15
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 22-06-2014 02:03, Kamil pisze:

    > Padła głowica UKF w radiu samochodowym.

    Skąd wiesz że to głowica padła? Może nie ma napięcia strojenia na
    diodach pojemnościowych?

    > Tranzystory T3 i T4 to heterodyna? Jakie napięcia powinny być na ich
    > elektrodach? Na kolektorach mam po 9 V, a na bazach zero.

    Mało prawdopodobne, że oba uszkodziły się tak samo.

  • 7. Data: 2014-06-22 18:16:29
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał:

    > Albo źle mierzyłeś albo uszkodzone, prawidłowo ma być
    > B+ E- 0,6-0,7V podobnie baza-kolektor, a kolektor emiter
    > ma pokazać max.

    W przypadku tranzystorów w.cz. bywa czasami inaczej. Mierzę już n-tego BF
    197 i mam:

    B-C 0,7 V
    B-E 0,7 V
    C-E 0,7 V

    Odwrotna polaryzacja daje we wszystkich pomiarach 1, czyli brak
    przewodzenia.

    > A ten piewszy tranzystor ma 3 nogi czy cztery?

    Rzuć okiem na schemat. Oba są 3 nożne :) I ponawiam pytanie. Tranzystory T3
    i T4 to VCO (heterodyna)?

    I jeszcze jedno. Z datasheet znalezionego w sieci wynika, że kolejność
    wyprowadzeń jest (od ściętego rogu):

    C B E

    natomiast z pomiarów wynika, że jest:

    E C B

    czyli tak jak w BF 194. Ktoś się kropnął, czy była odmiana?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2014-06-22 19:16:34
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Adam" napisał:

    > Skąd wiesz że to głowica padła? Może nie ma napięcia strojenia na
    > diodach pojemnościowych?

    Miernik częstotliwości milczy. Wcześniej pokazywał właściwą dla danej stacji
    częstotliwość mimo czasami braku odbioru. Występowała niestabilna przerwa
    gdzieś między wzmacniaczem wejściowym a mieszaczem. Po dotknięciu
    śrubokrętem gdziekolwiek w środku zaskakiwało i tak dookoła Wojtek. Zacząłem
    ingerować lutownicą i prawdopodobnie w którymś momencie pod zasilaniem i
    padło. Czy na bazach wymienionych tranzystorów powinno być jakieś napięcie?
    Nie potrafię zidentyfikować pinu

    > Mało prawdopodobne, że oba uszkodziły się tak samo.

    Miałem podobne wątpliwości. Nie potrafię zinentyfikować pinu VAR. Pogłówkuję
    jeszcze,

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2014-06-22 22:11:20
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.06.2014 o 18:16 Kamil <n...@t...pl> pisze:

    > W przypadku tranzystorów w.cz. bywa czasami inaczej. Mierzę już n-tego BF
> [...]
    To coś ci źle mierzy, c-e normalnie jest rozwarciem, nawet w tranzystorach
    wcz, a moze ty mierzysz mos-a?

    > Odwrotna polaryzacja daje we wszystkich pomiarach 1, czyli brak
    > przewodzenia.
    No i ok.

    > Rzuć okiem na schemat. Oba są 3 nożne :) I ponawiam pytanie.

    Mylisz się, 1 tranzystor jest 4 nożny, i jego jest dość ciężko zmierzyć.
    On ma dwie bramki, na G1 powinno być około 4 V a na G2 od 0 do kilku w
    zalezności od siły sygnału, bo to jest ARW. Na drenie powinno być pełne
    napięcie a na źródle jakieś >0, 100 może 200mV.

    Tranzystory
    > T3
    > i T4 to VCO (heterodyna)?

    T4 to heterodyna a T3 to wtórnik, na kolektorze T4 powinno być <zasilania
    a >0 na T3 na emiterze podobnie >0.

    > I jeszcze jedno. Z datasheet znalezionego w sieci wynika, że kolejność
    > wyprowadzeń jest (od ściętego rogu):
    >
    > C B E
    >
    > natomiast z pomiarów wynika, że jest:
    >
    > E C B
    Raczej nie jesteś w stanie prawdłowo zidentyfikować C i E, dlatego sugeruj
    się pdf-em, i dokładnie odczytaj typ, bo widać że to jakiś gruby błąd jest.

    > czyli tak jak w BF 194. Ktoś się kropnął, czy była odmiana?
    Nie wiem, wątpię bo i po co? Niektóre elementy mocy i SMD są robione w
    wersji R, ale nie BF...

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2014-06-22 22:15:35
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 22.06.2014 o 19:16 Kamil <n...@t...pl> pisze:

> [...]
    > Zacząłem
    > ingerować lutownicą i prawdopodobnie w którymś momencie pod zasilaniem i
    To już wiesz że włączonego układu sie nie lutuje :)
    a jeśli juz to ostrożnie.

    > Czy na bazach wymienionych tranzystorów powinno być jakieś napięcie?
    Tak, 0,6-0,7 wzgledem emitera, na mosach jest inaczej.

    > Nie potrafię zidentyfikować pinu

    Napisałem powyżej. Sprawdź luty szczególnie cewki i kondesatorów, może
    któryś ci pękł? to go wymień, wtedy
    heterodyna musi ruszyć.

    --

    Pozdr