  • 1. Data: 2010-09-09 10:37:44
    Temat: HaDeeRy
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy
    przyszedł mi pewien pomysł. Osobiście HDR odbieram jako coś
    sztucznego. Mogę to zaakceptować przy fotografi we wnętrzach, gdy
    istotne jest pokazaanie szczegółów (np. zabytkowy kościół), za to nie
    trawię tego w widoczkach (vide niektóre panoramy limesa). Tyle tylko
    że nie warto wylewać dziecka z kąpielą, gdyż to co razi w planie
    ogólnym, może być OK przy dużym zbliżeniu. Przecież jak oglądamy
    panoramę jako całość to nie widzimy wszystkich szczegółów w cieniu,
    tak jak to jest w HDR, za to jak skupiamy się na pewnym szczególe, to
    nasz zmysł wzroku dostosowuje się do otoczenia robiąc coś a'la HDR.
    Może więc prezentacja HDRa, powinna być robiona w ten sposób - w
    planie ogólnym HDRa brak, za to wybierając do wyświetlenia fragment
    zdjęcia jego efekty (tj. HDRowania) stosowane są z coraz większym
    nasileniem. A może coś takiego już jest?
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 2. Data: 2010-09-09 11:51:58
    Temat: Re: HaDeeRy
    Od: Pawel_sm <ja312@wp_tosiewytnie_.pl>

    Ciekawy pomysl.. ale wydaje mi sie ze sie nie sprawdzi...
    Rozmawiamy o HDR o nienaturalnym (chyba kontrast lokalny zwiekszony i
    jakies tam inne algorytmy :) ) wygladzie czy tych o naturalnym (po prostu
    zdjecie na ktorym nie jest przeswietlone niebo, a np. budynek nie jest
    niedoswietlony) ?

    Bo te drugie to wg. mnie jak najbardziej sa OK. Ludzie nawet nie wiedza
    ze to jest HDR, gdy na to patrza, a normalnie takiego zdjecia prosto z
    aparatu wyjac sie nie da.

  • 3. Data: 2010-09-09 13:03:52
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > zdjęcia jego efekty (tj. HDRowania) stosowane są z coraz większym
    > nasileniem. A może coś takiego już jest?

    Zdjecie ma jeden cel - przekazac cos odbiorcy. Pomijajac tutaj "widoczek na
    gory z oczojebnym kontrastem" - jesli HDR wzmacnia przekazanie tresci, to
    niech sobie autor na zdrowie stosuje.

    Rownie dobrze mozna sie czepiac, ze Saudka prace sa do dupy, bo przeciez
    takich kolorow naprawde nie ma.

    Get over it.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 4. Data: 2010-09-09 13:29:44
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 9 Sep 2010 14:03:52 +0100, "kamil" <k...@s...com> wrote:

> [...]
    >niech sobie autor na zdrowie stosuje.
    >
    >Rownie dobrze mozna sie czepiac, ze Saudka prace sa do dupy, bo przeciez

    Hmm, a czy ja przedstawiłem Genialny Plan Pozbycia Się HDR czy
    przedstawiłem DODATKOWĄ metodę ich oglądania OBOK istniejących?

  • 5. Data: 2010-09-09 13:55:33
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    > Hmm, a czy ja przedstawiłem Genialny Plan Pozbycia Się HDR czy
    > przedstawiłem DODATKOWĄ metodę ich oglądania OBOK istniejących?

    Przedstawiles Jedyna i Sluszna metode prezentacji HDRa w okreslony sposob w
    okreslonych miejscach zdjecia. Moznaby jakas komisje powolac. :)

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 6. Data: 2010-09-09 14:42:51
    Od: limies <l...@g...com>

    On Sep 9, 12:37 pm, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > --
    > Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    > dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

    Warto zastanowic sie co to jest hdr i do czego został stworzony.
    To co ogladacie to przeciez tak naprawde hdr-em nie jest jest to tylko
    zmapowany hdr.
    Os sposobu zmapowania zalezy czy zdjecie bedzie przypominało
    ilustracje, czy cos bardziej realistycznego.
    Dzisiejsze srodki rejestracji obrazu nie pozwalają na rejestracje
    pelnego zakresu tonalnego a co wiecej na ich odtworzenie.
    16 bit/kanał nie wystarcza. Tworzenie hdru pozwala na całkiem inne
    podejscie do rejestracji "swiata"
    pozwala na uwolnienie sie od nieszczesnego wspolczynnika gamma.
    Pozwala na ustawienie ekspozycji post factum, tak jak w tradycyjnej
    fotogrfii post factum mozemy ustawic balans bieli

    Fotogrfujac w RAW obraz przedstawia to o uchwycila matryca
    Fotografujac w hdr obraz zawiera samą scenę (to nazwałem rejestracją
    świata) to co widzicie na ekranie to uz LDR - zmapowany hdr.
    nad hdr mamy pelna kontrole ekspozycji postfactum i symulacji roznych
    zjawisk (np. lokalna adaptacja - symulacja widzenia ludzkiego).
    Stosujac 32 bity/kanał nareszcie pozbywamy sie posteryzacji i utraty
    informacji na skutek obróbki (trzeba miec jeszcze narzedzia do tego :-
    ( )

    I wazna uwaga obrobka hdr jest bezstratna - zadne dane nie ulagaja
    utracie, czego nie mozna powiedziec o formacie raw a tym bardziej jpg
    - gdzie wazna role odgrywa gamma (w hdr pozbywamy sie tego parametru -
    jest on do niczego niepotrzebny)
    Dodatkowo raw jest zwiazany z matrycą - hdr nie jest zwiazany z zadnym
    sprzetem

  • 7. Data: 2010-09-09 14:55:45
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-09-09 15:03:52 +0200, "kamil" <k...@s...com> said:

    > Rownie dobrze mozna sie czepiac, ze Saudka prace sa do dupy, bo przeciez
    > takich kolorow naprawde nie ma.

    Równie dobrze można by się czepiać b&w. Obojętne jakiego pochodzenia.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-09-09 15:13:23
    Od: limies <l...@g...com>

> [...]
    > istotne jest pokazaanie szczegółów (np. zabytkowy kościół), za to nie
    > trawię tego w widoczkach (vide niektóre panoramy limesa).
    [...]
    Poniewaz padla wzmianka o moich panoramach

    http://imielski.eu/panorama/halagasienicowa.html
    http://imielski.eu/panorama/polanakalatowki.html
    http://imielski.eu/panorama/murzasichle-kosciol-hdr2
    _niebo-R.html
    http://imielski.eu/panorama/sarnia.html

    Faktem jest, ze sam nie jestem z nich wszystkich zadowolony - sa z
    lekka przekoloryzowane, ale Pan grzegorz wspomnial o szczegółowatości
    Myślę, że nie dotyczy to tylko architektury w moich przykladach widac
    wyraznie, ze "hdr" wydobywa wiecej szczegółów rowniez w krajobrazach

  • 9. Data: 2010-09-09 15:50:08
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    limies wrote:

> [...]
    > jest on do niczego niepotrzebny)
    > Dodatkowo raw jest zwiazany z matrycą - hdr nie jest zwiazany z zadnym

    Oklaski!

  • 10. Data: 2010-09-09 15:53:29
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Grzegorz Krukowski wrote: