eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Jak dziala pasek klinowy w CVT
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 46

  • 41. Data: 2019-01-11 17:35:15
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 11 stycznia 2019 10:08:20 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:d12a0738-7fb8-4aba-b785-40aa9b037fba@go
    oglegroups.com...
    > W dniu środa, 9 stycznia 2019 17:35:17 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
    > >> > Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
    > >> > A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
    > >> > trzymac pasek bez poslizgu.
    > >
    > >> Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.
    > >
    >
    > >I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc
    > >przelozenie zmienic) i cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.
    >
    > To dziala, jak pasek juz jest miedzy tarczami.
    > Ale jak go usilujesz tam wepchnac po stycznej, to IMO nie dziala.
    >

    A czemu by nie?

    > ale byc moze ... jak pasek jest jednak napiety, to go ta czesc opasana
    > na kole jednak wciska nawet przy wpychaniu ...
    >

    Wejscie po stycznej w kolo pasowe jest relatywnie delikatne. Te opaski sa szerokie i
    sztywne. One sie nie beda wyginac aby umozliwic krzywe wejscie blaszek w kolo pasowe.

    > Podobnie na kole od silnika - jak kolo usiluje pchac pasek, to ta sila
    > pchania niejako wyciska pasek z rowka.
    > I tarcie spada.
    >

    Wyciska, ale nieduzo i tu te opaski dzialaja na scinanie. Bo blaszki juz scisniete.

    > Pasowałoby mi, gdyby byly dwie rolki dociskowe od zewnatrz do osi kół,
    > ale chyba ich nie ma.
    >
    Raczej nie. Bo musialy by byc ruchome. I docisk by musial byc na nich albo duzy albo
    musialy by byc po prostu sztywno ustawiane zaleznie od przelozenia - czyli trzeci
    element do regulacji. Mysle ze ten pasek jest tak zrobiony aby nie trzeba tego bylo.

    > >Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji
    > >masowej.
    >
    > Ten gosc z YT zwraca uwage na drobne rowki na blaszkach - byc moze sa
    > jakies rowki i na kolach.
    >

    Nie, kola sa gladkie. Rowki na blaszkach sa po to aby blaszka sie mogla lepiej
    dopasowac do powierzchni kola.

    > >Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
    > >Trza wymieniac bo sie zuzywa.
    >
    > Wymiana zasadniczo nie jest niczym zdroznym, pytanie tylko ile pasek
    > kosztuje w detalu, a ile wymiana.
    > Niestety - do grzebania w skrzyni troche tego samochodu trzeba
    > rozebrac.
    >

    To inna sprawa. Ale sam pasek trudny w produkcji nie jest.
    Nawet jakby mialy byc te blaszki robione cnc (raczej malo prawdopodobne) to i tak
    raczej trudne ani drogie nie bedzie.
    Nawet bym sie pokusil ze zestaw pasek plus kolo bez czesci hydraulicznej jest tansze
    w produkcji od zestawu trybow i wybierakow z skrzyni recznej...


  • 42. Data: 2019-01-11 18:27:34
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-01-09 o 10:57, robot pisze:
    > Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
    > Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za
    > przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
    > To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na
    > rozciąganie, tylko na ściskanie?

    Są różne rozwiązania.

    Jest rozwiązanie z paskiem pchającym (chyba patent Boscha), gdzie
    faktycznie koło napędzające "pcha" stos blaszek prowadzonych przez
    elastyczne paski ustalające ich pozycję.
    Czyli taki:
    https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
    fa6748bc904/t/53842b0ce4b0b23228e2c2a2/1401170700681
    /?format=750w


    Są też skrzynie CVT z łańcuchem ciągnącym, który napina się na kole
    napędzającym i wygląda to tak:
    https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
    fa6748bc904/t/53842ce1e4b052a0e9b6ccb7/1401171169649
    /?format=500w
    https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
    fa6748bc904/t/53842ccde4b052a0e9b6cca6/1401171150846
    /?format=750w

    Są też mniejsze przekładnie CVT oparte o zwykły gumowy pasek klinowy
    (oczywiście również ciągnięty):
    http://www.jednoslad.pl/content/Skutery-Skuterowo.co
    m-IMG_0222-649847.jpg



    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:
    http://powertorque.cba.pl


  • 43. Data: 2019-01-11 19:55:14
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 11-01-2019 o 18:27, Tomasz Pyra pisze:

    > Są różne rozwiązania.

    Ale chyba wszystkie bazują na silnie napiętym pasku / łańcuchu pomiędzy
    tarczami? Jeśli tak, to nawet jak ten łańcuch w jedną stronę pcha, to z
    powrotem ciągnie. Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.


  • 44. Data: 2019-01-11 20:23:24
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
    > Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.

    Dlaczego nie?
    Rowerowy czy motocyklowy zwisa.


    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:
    http://powertorque.cba.pl


  • 45. Data: 2019-01-11 20:50:28
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 11-01-2019 o 20:23, Tomasz Pyra pisze:
    > W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
    >> Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
    >
    > Dlaczego nie?
    > Rowerowy czy motocyklowy zwisa.

    Chyba się nie rozumiemy. Mi nie chodzi o rower tylko o skrzynię CVT.
    Skoro łańcuch że tak powiem pcha, to ze względu na mocny naciąg i tak z
    powrotem będzie też ciągnął. Nie ma tak że pcha, a w drodze powrotnej
    sobie zwisa. W rowerze ciągnie, a nie pcha.


  • 46. Data: 2019-01-11 21:36:22
    Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-01-11 o 20:50, szod pisze:
    > W dniu 11-01-2019 o 20:23, Tomasz Pyra pisze:
    >> W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
    >>> Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
    >>
    >> Dlaczego nie?
    >> Rowerowy czy motocyklowy zwisa.
    >
    > Chyba się nie rozumiemy. Mi nie chodzi o rower tylko o skrzynię CVT.
    > Skoro łańcuch że tak powiem pcha, to ze względu na mocny naciąg i tak z
    > powrotem będzie też ciągnął. Nie ma tak że pcha, a w drodze powrotnej
    > sobie zwisa. W rowerze ciągnie, a nie pcha.
    >

    Typowo wariator jest sterowany tylko z jednej strony.
    Druga para stożków jest do siebie dociskana ze stałą siłą - dzięki czemu
    wybrany zostanie luz z paska napędowego i zapewnia to jakąś tam siłę
    napinającą tą niepracującą stronę paska napędowego.

    Ale to nadal jest ta sama zasada co np. w rowerze z przerzutkami.
    Jedna strona przenosi siłę, a druga po prostu ma wybrany luz z jakąś
    tama siłą.



    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:
    http://powertorque.cba.pl

strony : 1 ... 4 . [ 5 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: