  • 21. Data: 2014-08-17 13:05:08
    Temat: Re: Jak głowica do statywu?
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    XX YY wrote in <news:b3b81539-a9e6-4c60-9a63-290b45379db0@googlegro
    ups.com>
    > tak bedzie zawsze nawet w MF 405 jesli bedziesz mocowal aparat z
    > obiektywem tele w miejscu sruby statywowej w duzej odleglosci
    > od srodka ciezkosci.

    Zgadza sie. Przy dluzszych ogniskowych/duzych powiekszeniach kluczowym
    wydaje mi sie przechodzenie osi obrotu przez srodek ciezkosci ukladu.
    Porzadny statyw foto utrzyma po blokadzie ciezki zestaw, jednak po
    odaretowaniu bedzie on "niezrownowazony". Najwygodniej prowadzi sie
    obserwacje (tudziez podaza teleobiektywem za fotografowanym obiektem) bez
    koniecznosci aretowania, majac pewnosc, ze po puszczeniu sprzet pozostanie
    na swoim miejscu. Poza tym w niektorych glowicach sama blokada powoduje...
    minimalne przesuniecie, widoczne przy dlugich ogniskowych (nie tylko
    Triopo, rowniez stare metalowe glowice typu Goliat czy Mentor).

    Ramie sily zmniejsza wspomniana przez Ciebie glowica typu gimbal head.
    Analogiczne mocowanie dorobilem sobie do montazu azymutalnego (dedykowanego
    dla teleskopu) Sky-Watcher AZ-4.
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Gimbal_head_on_Sky
    -Watcher_AZ-4.jpg
    http://lh4.googleusercontent.com/-gOSth9BiKpQ/U_B_pe
    saldI/AAAAAAAAAYk/eUuhxz2LC-0/s1280/Gimbal_head_on_S
    ky-Watcher_AZ-4.jpg

    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Gimbal_head_on_Sky
    -Watcher_AZ-4B.jpg
    http://lh6.googleusercontent.com/-sZeFrY4PtD0/U_B_w-
    ZW1sI/AAAAAAAAAYs/-2IutsDWtC0/s1280/Gimbal_head_on_S
    ky-Watcher_AZ-4B.jpg

    Gotowe rozwiazania: Manfrotto 393, Benro GH-2 czy nieszczesne Triopo DG-3.
    www.youtube.com/watch?v=nyXvb6PKB-E

    Idealne wydaje sie mocowanie dovetail stosowane w astronomii. Umozliwia
    dokladne zgranie osi obrotu ze srodkiem ciezkosci.

    Sa tez glowice przeznaczone tylko do panoram. Np Benro PC0 lub PC-1 czy
    Sunwayfoto DYH-90R
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 22. Data: 2014-08-18 17:23:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Poza tym w niektorych glowicach sama blokada powoduje...

    > minimalne przesuniecie, widoczne przy dlugich ogniskowych (nie tylko
    >
    > Triopo, rowniez stare metalowe glowice typu Goliat czy Mentor).

    dokladnie.

    rozwiazanie typu mf 405 lub mf410 z przekladnia pozwala na szybkie ustawienie
    aparatu " z grubsza" , zas przy pomocy pokretel dosyc dokladnie ustawic polozenie
    apartu .cena takiej wygody jest duzy ciezar przekladniowych glowic 3d.