  • 1. Data: 2014-08-10 22:58:08
    Temat: Jak głowica do statywu?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Znów nieudany zakup. Ktoś mi doradził zakup głowicy kulowej Triopo B-2N

    http://www.digitaltoyshop.com/Triopo_B-2N_Ball-head_
    t2851_7288_1

    Szajs nieprzeciętny. Może wspomnę o jej wadach dla zainteresowanych:

    1. Niby są 2 inaczej wyglądające pokrętła blokujące kulę, ale pełnią one
    dokładnie tą samą funkcję.

    2. Jeśli chcemy robić panoramę w poziomie, praktycznie ciężko jest
    wypoziomować głowicę. Limelka w postaci oczka pokazuje niby poziom, ale
    pod warunkiem, że statyw pod tą głowicą jest też wypoziomowany. Tego nie
    da się praktycznie uzyskać. W związku z tym poziomowanie głowicy polega
    na kręceniu głowicą i obserwowaniu, w którą stronę podąża bąbelek i
    korygowanie położenia głowicy. Po kilku(nastu) próbach mniej więcej
    uzyskuje się poziom.

    3. Brak jest możliwości kadrowania w pionie. Gdy zablokujemy kulę, to
    możliwe jest obracanie aparatu w poziomie jedynie. To jest największy
    problem. Założyłem teleobiektyw a fotografowany obiekt wypadł za
    wysoko/nisko kadru. Aby podnieść lufę aparatu, to trzeba zwolnić kulę.
    Wtedy całość się chwieje w każdym kierunku. Cholery dostać można. W
    dodatku trzeba celować wyżej obiektu gdyż po zablokowaniu kuli lufa
    nieco opadnie gdy ją puścimy i cała robota na nic.

    Czy można dostać głowicę, w której da się zablokować niezależnie ruch w
    pionie i w poziomie niezależnie od kadrowania pionowego lub poziomego
    (ciężki obiektyw może być używany)? Może za dużo wymagam, ale byłoby
    mile widziane łatwiejsze poziomowanie. Zależy mi też na tym aby dało się
    ją jakoś zabierać w teren bez rozkręcania.

    Wstępnie wybrałem Manfrotto 405 ale jest paskudnie droga:
    https://c2.staticflickr.com/8/7069/6941129847_828de7
    1976_z.jpg

    Jest jakaś tańsza alternatywa?

    Marek

  • 2. Data: 2014-08-11 00:37:48
    Temat: Re: Jak głowica do statywu?
    Od: d...@v...pl

    W dniu niedziela, 10 sierpnia 2014 22:58:08 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Wstępnie wybrałem Manfrotto 405 ale jest paskudnie droga:
    >
    > https://c2.staticflickr.com/8/7069/6941129847_828de7
    1976_z.jpg

    > Jest jakaś tańsza alternatywa?

    Albo jest dobrze albo tanio.
    Pozdrawiam Marcin

  • 3. Data: 2014-08-11 00:52:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-11 00:37, d...@v...pl pisze:

    > Albo jest dobrze albo tanio.

    Domyślam się. Jednakże uważam, że tak prosty mechanizm nie jest wart
    1600zł. Ani laserowej precyzji wykonania w tym nie ma, ani sztabek
    złota. Wartość głowicy jest wyssana z palca. Jeśli nie ma konkurencji,
    to trudno, trzeba zapłacić. Ale jeśli jest, to chętnie wysłucham rad.

    Marek

  • 4. Data: 2014-08-11 08:00:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 10. August 2014 22:58:08 UTC+2 schrieb Marek:
> [...]
    >
    > ją jakoś zabierać w teren bez rozkręcania.
    >

    > Wstępnie wybrałem Manfrotto 405 ale jest paskudnie droga:

    ad1.

    ruch kuli reguluje sie dwoma srubami
    - mniejsza tzw frykcyjna - sluzy do ustawienia sily oporu , a wiec sily z jaka
    przestawia sie kule. ustawiasz w zaleznosci od wagi aparatu/dlugosci obiektywu i
    jej nie ruszasz.
    mozna w ogole wykrecic a otwor zaslepic.
    - wieksza - aretujaca - ta sruba sie zwalnia / blokuje kule.

    ad2

    do panoramy w poziomie sluzy talerz gorny . Poziomujesz jego polozenie i obracasz
    aparatem w plaszczyznie poziomej. poziom dolnego talerza nie ma znaczania , Ale
    talerz dolny ma byc unieruchomiony.
    Jesli dolny talerz nie jest wypoziomowany to obracajac dolnym talerzem , aparat
    wykona ruch mimosrodowy wzgledem osi pionowej , (dodatkowo do talerza dolnego musi
    byc wypionowana os obrotu) . To jest normalka w kazdej glowicy kulistej , nie tylko
    tej . tak dziala geometria.
    libelki 9 mm stosowane w celach fotograficznych nie sa za dokladne , ja uzywam 14 mm
    .

    ad3. to jest sens glowicy kulistej, ze pozwala odejsc szybko i wygodnie od pionu.
    jesli potrzebujesz panoramoawac w dwoch plaszczyznach - pionowej i poziomej - to do
    tego sluza glowice 3D.

    generalnie ta glowica cie przerasta - po co az 5 srub nastawczych ?
    zamiast obslugiwac aparat, bedziesz zaobsorbowany obsluga srub glowicy. wsrod 5-ciu
    srob zawsze zdazy sie jakas zle ustawione , niepotrzebnie zablokowana lub
    niedokrecona.

    np taka :
    http://www.amazon.de/Benro-3D-Neiger-HD-38-inkl-Plat
    te/dp/B002CVTUOW/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1407736364&s
    r=8-2&keywords=manfrotto+3d+neiger

    manfrotto sa pancernej budowy , nie do zdarcia , niezbyt precyzyjnie wykonane , ale
    tanie.

    szybkozloczki wymagaja docisku dzwigni , ale w sumie dzialaja sprawnie i szybko .
    w tripo i innych znacznie drozszych szybkozloczki na saniach sa szybozlaczkami tylko
    z nazwy. Zapiecie aparatu w ciemnosciach staje niezla zabawa.

  • 5. Data: 2014-08-11 08:05:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    srob zawsze zdazy sie jakas zle ustawione , niepotrzebnie zablokowana lub

    http://www.amazon.de/Manfrotto-460MG-3-Wege-Kopf-Mag
    nesium-Schnellwechselplatte/dp/B0002O74PS/ref=sr_1_3
    ?ie=UTF8&qid=1407736907&sr=8-3&keywords=manfrotto+3d
    +neiger

    poziomowac i tak musisz statyw , chyba ze masz kolumne centralna z nivelatorem , albo
    pod te glowice 3D podlozycz glowice kulista suzaca do poziomowania glowicy 3d , he ,
    he , he

  • 6. Data: 2014-08-11 21:28:16
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 00:52:35 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Domy�lam si�. Jednak�e uwa�am, �e tak prosty mechanizm nie jest wart
    >
    > 1600zďż˝. Ani laserowej precyzji wykonania w tym nie ma, ani sztabek
    >
    > z�ota. Warto�� g�owicy jest wyssana z palca. Je�li nie ma konkurencji,
    >
    > to trudno, trzeba zap�aci�. Ale je�li jest, to ch�tnie wys�ucham rad.
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Marek

    Taniej nikomu takiego mechanizmu robić się nie opłaca. Albo masz precyzyjne
    ustawienie, albo masz "tanio" czyli do luftu.
    Pozdrawiam Marcin
    PS Sprawdź sobie Velbona Sherpę- może coś znajdziesz.

  • 7. Data: 2014-08-11 22:12:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-11 21:28, d...@v...pl pisze:

    > Taniej nikomu takiego mechanizmu robić się nie opłaca. Albo masz precyzyjne
    ustawienie, albo masz "tanio" czyli do luftu.
    > Pozdrawiam Marcin
    > PS Sprawdź sobie Velbona Sherpę- może coś znajdziesz.

    Ok, zamawiam więc 405-tkę. Trudno... jeśli nie ma alternatywy.

    Velbona mam akurat jako drugi statyw i głowicę. Rewelacyjny sprzęt do
    studia. Bardzo szybko można go skonfigurować. Jednym manipulatorem można
    zwolnić ruch w poziomie lub w obu kierunkach - proste i przyjemne.
    Zwalnia z myślenia i kombinowania - tak jak fotografowanie z ręki.
    Jednakże w plener nie nadaje się zupełnie. Ciężki obiektyw o długiej
    ogniskowej wymaga przekładni zębatkowej takiej jak w 405 lub
    alternatywnego rozwiązania aby móc go precyzyjnie wycelować i możliwość
    zwolnienia przekładni gdy chcemy wykonać ruch w określonej płaszczyźnie.
    Inaczej to jest zabawa zabijająca wszelką radość z uprawiania hobby. W
    krótkich obiektywach to może wsio ryba...

    Marek

  • 8. Data: 2014-08-11 23:07:27
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-08-11 22:12, Marek wrote:
    > Ok, zamawiam więc 405-tkę. Trudno... jeśli nie ma alternatywy.

    Oczywiście, że są - takie głowice robi sporo firm.
    Podobna funkcjonalność od Benro będzie Cię kosztowała 4 razy
    mniej (HD2 lub HD3).

    Czemu w pierwszej kolejności kupiłeś głowicę kulową (i to od tego
    nieszczęsnego Triopo) pozostaje wielką zagadką...

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 9. Data: 2014-08-12 01:06:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-11 23:07, Piotr Kosewski pisze:

    > Oczywiście, że są - takie głowice robi sporo firm.

    Niestety nie potrafiłem odszukać :-(

    > Podobna funkcjonalność od Benro będzie Cię kosztowała 4 razy
    > mniej (HD2 lub HD3).

    Ale to są zwykłe głowice z 3ma rączkami. Poluzowujesz jedną i obracasz w
    danej płaszczyźnie. Taką miałem przed kulową.

    http://fripers.pl/images/product_images/popup_images
    /profesjonalna-glowica-3d-663s-freepower-sg-gl-3d663
    s_1.jpg

    To nawet krok wstecz. Gdy masz ciężki obiektyw, to po wycelowaniu,
    przykręceniu rączki i puszczeniu jej - obiektyw trochę opada jak w
    kulowej (obiektyw nie ma mocowania do statywu). Trzeba kilka razy
    celować aby opadł do momentu właściwego kadrowania. Tego właśnie chcę
    uniknąć. Ponadto panoramowanie z taką głowicą wymaga poziomowania
    statywu a nie głowicy. Statywu praktycznie nie da się wypoziomować -
    dużo łatwiej głowicę kulową z górnym talerzem obrotowym.

    http://dcfoto.pl/images/81ab008f161f832a2d41fd76f13a
    91c1.jpg

    Są też inne wady takiego rozwiązania - o tym niżej.

    > Czemu w pierwszej kolejności kupiłeś głowicę kulową (i to od tego
    > nieszczęsnego Triopo) pozostaje wielką zagadką...

    Z dwóch powodów: bo kolega mnie namówił na zmianę głowicy z w/w na
    kulową widząc jak się męczę z podobną do w/w. Po drugie mniej miejsca
    zajmuje niż taka z 3ma długimi manipulatorami sterczącymi we wszystkie
    strony. Transport wymagał ogromnego worka lub rozkręcania głowicy. Każda
    z rączek miała innej długości gwint. Potem trzeba było celować w
    odpowiednie otwory... Zależy mi na tym aby wyjąć statyw, ustawić, zrobić
    zdjęcia z krótkim lub długim obiektywem i iść dalej a nie majstrować.
    Aha - panoramowanie w poziomie jest warunkiem zakupu.

    Reasumując: kulowa głowica j/w jest o klasę sprawniejszym rozwiązaniem
    od wspomnianego modelu głowicy z 3ma rączkami. Niestety nie idealnym.
    Liczę na to, że trzecia: Manfrotto 405, pozwoli zapomnieć o w/w problemach.

    Marek

  • 10. Data: 2014-08-12 06:19:29
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Marek wrote in <news:ls8md5$hqc$1@node2.news.atman.pl>
    > Znów nieudany zakup. Ktoś mi doradził zakup głowicy kulowej Triopo B-2N

    Niedawno kupilem za 92.50zl glowice kulowa Triopo RS-3.
    Potrzebowalem glowicy o duzej nosnosci, ktora bedzie podstawa do malego
    statywu stolowego, zamiennie z umieszczaniem jej na statywie geodezyjnym
    (oczywiscie wieksze obciazenia musialaby zniesc tylko na tym drugim).
    Prawodpodobnie posluzy tez do budowy statywu kompensujacego ruch dobowy
    nieba "Fastron".
    www.astrojawil.pl/blog/moje-urzadzenia/fastron-5s-no
    wy-model
    www.youtube.com/watch?v=DA6B564-_eM

    Statyw stolowy
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Triopo_RS-3.jpg
    http://lh6.googleusercontent.com/-hBW0ZRDo2Lk/U-mQle
    HPCaI/AAAAAAAAAYE/KBG86bxGcgg/s1280/Triopo_RS-3.jpg
    Przy pracy:
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Triopo_RS-3_Samyan
    g_8-800.jpg
    http://lh5.googleusercontent.com/-yfVZvjdGp0w/U-mQqC
    9jqdI/AAAAAAAAAYM/feZf76guROA/s1280/Triopo_RS-3_Samy
    ang_8-800.jpg

    Recenzje tego modelu (pod katem wytrzymalosci) sa przychylne:
    www.scvphotoideas.com/2011/08/triopo-rs-3-ball-head-
    review.html
    http://photo.net/filters-bags-tripods-accessories-fo
    rum/00b5rk
    www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=18766
    www.youtube.com/watch?v=z9sXhViGh7Y
    www.birdforum.net/showthread.php?p=2226149

    Wady zauwazylem dwie:
    - chyba rzeczywiscie troche opada podczas blokowania (potem jest stabilna
    jak skala i prawdopodobnie uniesie ciezki sprzet)
    - obracajaca sie podstawka wraz z sruba mocujaca 1/4" prawdopodobnie moze
    rysowac okolice gniazda statywowego aparatu.

    Jestem zadowolony z zakupu, rozumiem jednak, ze taka glowica nie sprawdzi
    sie w wielu zastosowaniach. Jedna blokada (brak mozliwosci obracania
    jedynie horyzontalnie), brak poziomicy, szybkozlaczki.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info