  • 41. Data: 2009-03-10 20:25:30
    Temat: Re: Jak pokazać ścieżkę dostępu do dokumentu?
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Maciej Łebkowski <m...@e...com> wrote:

    > Poza tym ta nawigacja jest dla mnie denerwująca w dokuwiki (a używam tego
    > wiki w kilku projektach na codzień).

    Też zdarzało mi się używać - ta nawigacja jest fajna jako *dodatkowa*, wtedy
    zamiast np. klikać 5 razy "wstecz" mam widoczną historię na stronie i mogę
    sobie tam kliknąć. Takie ułatwienie, ale absolutnie nie forma podstawowej
    nawigacji.

    No i faktycznie najwięcej sensu ma to w przypadku wiki.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 42. Data: 2009-03-11 00:23:54
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl>

    On 09.03.2009, Marek <m...@s...interia.pl> wroted:

    > Noooo... ale czym to się różni od słów kluczowych? Wspomniałeś, że tagi to
    > zupełnie coś innego.

    Nie, mówiłem tylko o węższym znaczeniu. "Słowo kluczowe" to termin stosowany
    w wielu więcej okolicznościach, "tagi" są bardziej precyzyjne (etykiety).
    Kwestia terminologii.

    > Przykładowo: mam w swoich realizacjach centrum handlowe
    > z mnóstwem róznych sklepów wewnątrz. Wśród tych sklepów jest np. kiosk
    > ruchu. Do dokumentu opisującego ten kiosk wpisuję słowo np. papierosy. Ktoś
    > szukający papierosów wpisze to słowo i znajdzie m.in. w/w kiosk bo ma on w
    > słowach kluczowych to wyrażenie choć nigdzie w treści nie występuje ono. Ja
    > to nazywam słowem kluczowym. A jak inaczej działa wobec tego tag o jakim
    > mówimy?

    Dokładnie tak samo, chodzi tylko o wieloznaczność "słowa kluczowego", jest
    używane choćby np. w sensie "termin wyszukiwania", czyli słowo wprowadzone
    do formularza wyszukiwania. "Tag"/"etykieta" jest bardziej precyzyjne.
    Takie etykiety można też np. udostepniać w formularzu wyszukiwania jeśli
    nie jest ich zbyt wiele i w ten sposób wprowadzać powiązania między
    dokumentami bez potrzeby tworzenia pełnej hierarchii klasyfikacji nadającej
    się na breadcrumbsy.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing

  • 43. Data: 2009-03-11 09:30:00
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    Ale porneL już ci napisał, że dla POST 302 to źle, powinno być 303 :-)

    > Głównie z tego powodu stosuję metodę POST. Mam sporo obiekcji związanych
    > z realizacją wyszukiwarki na GET mimo płynących korzyści. Bardzo obawiam
    > się, że w jakiejś realizacji zostanie przekroczony limit długości URL i
    > wtedy znów będę musiał wrócić do POST. Jałowa praca, za którą nikt nie
    > zapłaci.

    Tylko z drugiej strony, pomyśl co by było, gdyby powiedzmy Google
    używało POST-a. Nici z dzielenia się wynikami wyszukiwania. Pół biedy,
    jeśli to serwis intranetowy z dostępem po zalogowaniu. Aczkolwiek też
    przy dobrym designie powinno dać się zapamiętywać "ulubione" miejsca.
    Dlatego oficjalnie wypada poprzeć porneLa i RFC, a nie dorabiać średnio
    uzasadnionej ideologii do własnych błędów :-)

    artur

  • 44. Data: 2009-03-11 10:15:24
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Ale porneL już ci napisał, że dla POST 302 to źle, powinno być 303 :-)

    Ups faktycznie, przepraszam za gapiostwo.

    > Tylko z drugiej strony, pomyśl co by było, gdyby powiedzmy Google używało
    > POST-a. Nici z dzielenia się wynikami wyszukiwania.

    Tak, tak. To prawda. Google mogą sobie pozwolić na GET bo mają gwarancję, że
    zmieszczą się w limicie ilości znaków. Kryteria wyszukiwania są tam bardzo
    proste i w niewielkiej ilości. Tymczasem w sklepie z telefonami komórkowymi
    sprzedawanymi wraz z umowami tych kryteriów może być masa.

> [...]
    > "ulubione" miejsca. Dlatego oficjalnie wypada poprzeć porneLa i RFC, a nie
    > dorabiać średnio uzasadnionej ideologii do własnych błędów :-)

    Sęk w tym, że wyszukiwarkę miałem zawsze w GETcie zrobioną aż do momentu gdy
    nie zaczęła się sypać w paru pokręconych realizacjach. Pewnie nie śledziłeś
    całej dyskusji więc przypomnę, że w swoim CMSie daję możliwość adminowi na
    dowolne definiowanie cech dokumentów/produktów oraz dołączanie ich jednym
    kliknięciem to kryteriów wyszukiwania poszczególnych wyszukiwarek w serwisie
    WWW (czasem jest ich kilka). Gdy po roku oglądam swoje dzieło to nie poznaję
    go bo właściciel sobie podorzucał to i owo :-) W konsekwencji zdarzało się,
    że wyszukiwarka przestawała działać gdy limit GET'a został przekroczony.
    Stąd POST. Ponadto zazwyczaj w serwisach, które nie przypominają Googli (a
    więc zdecydowanej większości) raczej nie ma po co dawać linku do
    wyszukiwarki z listą czegoś tam lecz do konkretnej pozycji - np. produktu w
    sklepie czy artykułu w portalu. Tak więc POST nie jest dużym złem w mojej
    opinii.

  • 45. Data: 2009-03-11 10:22:13
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Chyba załapałem. Tagami mozna uznać bardziej pieczołowicie dobrane słowa
    kluczowe różniące się formą prezentacji. Słów kluczowych zazwyczaj nie
    publikuje się w treści (artykułu lub wyszukiwarki) a tagi owszem. Słowa
    kluczowe rozumiałbym jako ciąg znaków wprowadzonych do jakiegoś pola w bazie
    danych powiązanego z artykułem. Tagi to oddzielna tabela oraz druga
    linkująca tag z artykułem. Czy dobrze zrozumiałem ?

  • 46. Data: 2009-03-11 10:51:35
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > To nawigacja powinna prezentować ten fragment drzewa, przez który
    > użytkownik
    > dotarł do dokumentu.

    Dobrze, zostawmy to. Generalnie w paru wątkach tej dyskusji wniosek był
    identyczny. Będę wybijał z głowy klientom inne podejścia :-)

    > Powinna zwracać link do konkretnego zasobu, a nie prezentować go wewnątrz.

    Nie da się z uwagi na nieprzewidywalność długości GET jaką wygeneruje
    zapytanie. Ze 2x w tej dyskusji pisałem, że w moim CMSie redaktor sam
    określa cechy produktów/artykułów oraz to, które z nich będą stanowiły
    kryteria wyszukiwania. Nie mam pojęcia co wyklika redaktor. Musiałbym
    stosować jakieś obejścia z podawaniem w GET ID wyszukiwania i trzymanie tych
    kryterów w jakimś pliku. To byłoby chore trochę....

    > Jeżeli tego nie wiesz tzn. że nie robiłeś testów funkcjonalnych. Zbierz
    > kilka
    > osób, posadź ich przed Twoją stroną i zleć im wykonanie kilku scenariuszy
    > obserwuj. Idę w zakład, że będziesz bardzo zdziwiony. :)

    Obserwacje często robię. Mam niezły poligon do działania. W jednym z centrów
    handlowych jego klienci korzystają z nawigacji, którą wykonałem w formie
    CMS. Rejestruję też w statystykach ścieżki jakimi poruszają te osoby, jakich
    słów szukają - właśnie w celu optymalizacji. W konsekwencji ograniczyłem się
    do dwóch sposobów dotarcia do informacji (z planu centrum i z wyszukiwarki).
    Więcej usprawnień utrudnia korzystanie.

    > Inną opcją jest zaimplementowanie sobie mechanizmów śledzenia click-trough
    > patrzenia jak to realnie wygląda, a nie jak Ci się wydaje.
    >
    > Ergo: przetestuj to będziesz wiedział jak błądzą.

    Ergo? Co to takiego?

    > Od początku brakuje Ci podstawowego założenia - większość użytkowników nie
    > wchodzi na Twoją stronę bo im się nudzi tylko wchodzi aby uzyskać
    > określone
    > informacje, jeżeli szukają rakiet to można przyjąć, że dopóki tej rakiety
    > nie
    > znajdą to mało ich piłki obchodzą.

    Jednakże ok 30% osób kupujących rakietę tenisową decyduje się na wybór
    produktu dowiązanego.

    > I czemu tak? Powinien trafić z wyszukiwarki na stronę kategorii. W każdym
    > serwisie tak jest. Weź największych - w każdym serwisie tak jest - Google,
    > Amazon, eBay, Allegro etc. To co Ty wymyślasz to po prostu jakieś
    > cudowanie nie
    > wiadomo po co, które tylko użytkownika wprowadzi w zakłopotanie i zagmatwa
    > problem, który w zasadzie nie powinien istnieć.

    Jeśli w Allegro wpiszę "pasta do zębów" to nie otrzymuję strony kategorii
    lecz listę produktów. Kliknięcie na linku wyświetla konkretny produkt. No i
    tak działa moja wyszukiwarka - szuka produktów a nie kategorii. Jedynie jako
    dodatkową opcję masz informację o kategoriach w jakich produkry znaleziono.
    Ja to nazywam sekcją kryteriów wyszukiwania. Chyba czegoś nie zrozumiałem z
    Twojej wypowiedzi.

    > Naprawdę zakładasz, że użytkownik będzie chodził 15 min. po Twojej
    > stronie?

    W jednej z realizacji (hurtownia częci elektronicznych) przeciętny czas
    spędzony przez klienta na stronie to 20 minut. Bywają również przypadki, w
    których osoby bywają na stronie przez cały dzień roboczy i to każdego dnia.
    Non-stop wykonują jakieś czynności na stronie.

  • 47. Data: 2009-03-11 20:03:56
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:
    > Ponadto zazwyczaj w serwisach, które nie przypominają Googli (a więc
    > zdecydowanej większości) raczej nie ma po co dawać linku do wyszukiwarki
    > z listą czegoś tam lecz do konkretnej pozycji

    Cały urok internetu polega na tym, że każdy korzysta tak jak chce/ jak
    mu wygodnie. Jeden sobie doda stronę z wynikami wyszukiwania do
    zakładek, żeby sprawdzić kiedy będzie nowy produkt danej serii w
    sklepie/kolejny artykuł na dany temat w serwisie. Inny podeśle linka
    jakiemuś noobowi z wynikami wyszukiwania dla pytania które zadał na
    forum. Jeszcze inny podeśle linka do wyników wyszukiwania w porównywarce
    cenowej znajomemu, który wcześniej mu podesłał wyniki wyszukiwania na
    allegro z wyrzutem "mówiłeś, że max 100PLN". A jeszcze inny podeśle
    kumplowi z woja linka do pociągów którymi może dojechać na miejsce
    zbiórki. Ups, wróć, nie podeśle rozkładu jazdy pociągów, bo jakiś
    geniusz zrobił wyszukiwarkę opartą na sesji.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 48. Data: 2009-03-12 15:38:59
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > zbiórki. Ups, wróć, nie podeśle rozkładu jazdy pociągów, bo jakiś
    > geniusz zrobił wyszukiwarkę opartą na sesji.

    Tak, to prawda. GET daje możliwości linkowania, bookmarkowania itp.
    Przemyślę jak zrobić automat przestawiający wyszukiwarkę w tryb POST gdy GET
    byłby zbyt długi.