  • 1. Data: 2009-04-28 21:46:28
    Temat: Jakie baterie zastosować?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!!

    Ponieważ pamiętam dobrze czasy, kiedy to wylane baterie niszczyły mi
    zabawki, wolę zapytać. Buduję urządzenie, zasilane z baterii... w stanie
    "czuwania" będzie pobierać <1uA, ale w czasie pracy ponad 100mA, może i
    kilkaset mA. Napięcie ok 4,5V. Stosowanie akumulatorków typu eneloop
    uważam tu za bezsensowne i obstawiam, że najlepsze będą paluszki AA albo
    bateria płaska 4,5V. Jednak tu się zaczynają moje obawy - czy takie
    baterie mogą się "wylać" przy leżeniu przez kilka lat w takim
    urządzeniu?? Czy może problem wylewania nie dotyczy baterii alkalicznych
    (tak mi się wydaje, ale wolę to potwierdzić). A może niezależnie od typu
    baterii mogę ją wsadzić do czasu, kiedy jej data ważności nie upłynie.
    Zaś gdy minie kilka lat i to się stanie - nie żal będzie wymienić ;)...

    Co powiecie na ten temat??

    Pozdrawiam!!
    Konop

  • 2. Data: 2009-04-28 21:58:00
    Temat: Re: Jakie baterie zastosować?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    [...]

    > Stosowanie akumulatorków typu eneloop
    > uważam tu za bezsensowne

    Siakieś uzasadnienie tej odważnej tezy?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-04-28 22:12:38
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > urządzeniu?? Czy może problem wylewania nie dotyczy baterii alkalicznych
    > (tak mi się wydaje, ale wolę to potwierdzić).

    Baterie alkaliczne nawet znanych producentów też mogą wylać.
    Jeżeli przewidujesz dość intensywne korzystanie z urządzenia (tak aby
    komplet baterii trzeba było wymieniać co pół roku lub częściej) - od
    razu zaprojektuj możliwość użycia akumulatorków zamiast baterii. W
    zależności od preferowanej wagi urządzenia, całość możesz zasilić np. z
    2 akumulatorków AA (plus przetwornica step-up wytwarzająca 4,5V 500mA),
    ale może wolisz wsadzić zamiast tego 6 akumulatorków AAA (i wtedy
    przetwornica step-down). Możliwości jest wiele.

    Te 4,5V ma być stabilne czy tak plus/minus jako wejście dla np.
    stabilizatora robiącego 3,3V?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-04-28 22:38:43
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Siakieś uzasadnienie tej odważnej tezy?

    Koszt :)... urządzenie będzie naprawdę mało używane, więc baterie
    alkaliczne (o ile nie zagraża im wylanie!! o to właśnie pytam :P) będą
    mogły działać kilka lat (do daty ważności), natomiast nawet eneloopy
    swoje samorozładowanie mają, więc wytrzymają krócej... oczywiście, je
    się naładuje i tyle, ale powiedzmy, że zakładając kilkuletni czas życia
    urządzenia, to w tym czasie nie powinno ono zużyć więcej jak 2..3
    kompletów alkalicznych paluszków... więc się nie opłaca...
    Druga sprawa - to bezniespodziankowość :)... jak już wspominałem tu
    kiedyś na grupie, robię zamek szyfrowy do pewnej skrzynki. I właśnie
    zasilania do niego poszukuję ;)... założenie - baterie są W ŚRODKU!!
    Oczywiście, wejście "awaryjne" będzie, ale wolałbym uniknąć sytuacji w
    stylu "przychodzę po pół roku i nie działa" :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-04-28 23:46:15
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ale może wolisz wsadzić zamiast tego 6 akumulatorków AAA (i wtedy
    > przetwornica step-down). Możliwości jest wiele.

    No właśnie nie planuję używać tego za często, to ma raczej stać i być
    gotowe do użycia ;)... W spoczynku pobiera <1uA, dodanie przetwornicy
    raczej tego nie poprawi, choć można by ją obejść (sam proc chodzi od
    1,8V ;P)...
    Jednak ponieważ czas pracy na 1 komplecie baterii/akumulatorów ma być
    większy od pół roku - raczej odpada....

    > Te 4,5V ma być stabilne czy tak plus/minus jako wejście dla np.
    > stabilizatora robiącego 3,3V?

    Zasila to proca (który wymaga od 1,8V do 5,5V) no i serwomechanizm...

    A co do tych baterii - zdarza się, żeby takie baterie wylały PRZED swoją
    datą ważności?? Dziś kupowane baterie chwalą się datą ważności odległą o
    minimum 3 lata i szczerze mówiąc liczyłem że taka data + dobra firma
    oznacza 3 lata spokoju ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-04-29 00:22:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Wednesday, April 29, 2009, 1:46:15 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > datą ważności?? Dziś kupowane baterie chwalą się datą ważności odległą o
    > minimum 3 lata i szczerze mówiąc liczyłem że taka data + dobra firma

    Ostatnio wymieniłem wylane baterie alkaliczne Panasonic w rzadko
    używanym pilocie. Ale na datę ważności nie patrzyłem.

  • 7. Data: 2009-04-29 04:58:50
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Konop wrote:
    > A co do tych baterii - zdarza się, żeby takie baterie wylały PRZED swoją
    > datą ważności??

    Niedawno znalazlem w szufladzie wylanego Duracella. Tyle, ze lezal tam z
    metalowymi przedmiotami, wiec niewykluczone, ze cos zrobilo zwarcie. Innym
    razem, pozna jesienia w lampce rowerowej eksplodowalo mi alkaliczne ogniwo
    AA (producenta nie pamietam, ale raczej nie bylo to nic powszechnie
    kojarzonego). Przez 1-2 dni co kilka, kilkanascie minut slychac bylo ciche
    "bąbelkowanie", az w koncu strzelilo jak malutki kondensator (nie
    rozerwalo go, ani nic w tym stylu). Warunki pracy byly ciezkie - zimno,
    wilgoc, duzy nacisk mechaniczny.

    k,

  • 8. Data: 2009-04-29 06:36:35
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Apr 28, 11:46 pm, Konop <k...@g...pl> wrote:
    > Buduję urządzenie, zasilane z baterii... w stanie
    > "czuwania" będzie pobierać <1uA, ale w czasie pracy ponad 100mA, może i
    > kilkaset mA.

    Wsadz 2 ogniwa litowe po 3V, masz 6V. Servo wytrzyma, proc - zobacz,
    ew. pogon z 3V.
    Aha - pamietaj o odcinaniu zasilania serva w spoczynku, bo jak Ci
    zglupieje, to wezmie pradu ile mu sie spodoba.

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 9. Data: 2009-04-29 18:24:00
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Wsadz 2 ogniwa litowe po 3V, masz 6V. Servo wytrzyma, proc - zobacz,
    > ew. pogon z 3V.

    Hmmm... dzięki za przypomnienie o tych ogniwach litowych :)... bo w
    sumie to zapomniałem ;P... a sporo można znaleźć na ten temat ;)...
    Rozumiem, że Tobie chodziło o takie baterie jak do aparatów
    fotograficznych. Te niestety są dosyć drogie... co do zasilania - układ
    już jest zmontowany więc zabawy w stylu 3V dla proca i 6V dla serwa
    niestety nie wchodzą w rachube :(... ale może bateria litowa 3,6V dla
    całości by wystarczyła :)...

    > Aha - pamietaj o odcinaniu zasilania serva w spoczynku, bo jak Ci
    > zglupieje, to wezmie pradu ile mu sie spodoba.

    Jasne, to mam :)... parę dni temu pisałem, że serwo mi ciągle głupieje
    ;)... poza tym - to serwo nawet w stanie spoczynku pobiera z 5mA, więc
    mam zainstalowany mosfecik, który ładnie wszystko odłącza ;)...

  • 10. Data: 2009-04-29 20:48:56
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > Druga sprawa - to bezniespodziankowość :)... jak już wspominałem tu
    > kiedyś na grupie, robię zamek szyfrowy do pewnej skrzynki. I właśnie

    Na takie przypadki polecam niezawodne baterie litowe przemysłowe SAFT -
    dobierz sobie, z której serii (w zależności od max. wydajności
    prądowej). Tanio nie będzie ale w 100% zamek zadziała nawet za kilka lat.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/