  • 1. Data: 2024-04-09 18:00:01
    Temat: Jakie dyski HDD do domowego serwera?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Złożyłem sobie ostatnio nieco mocniejszy komputer, który w zamyśle ma
    pełnić rolę domowego serwera. Całość jest skonstruowana nie na bazie
    typowo serwerowych komponentów, ale części przeznaczonych raczej pod
    konsumencki/gamingowy segment rynku. Niemniej płyta główna (Asus ROG
    Strix B550-F) obsługuje RAID.
    System (Debian) jest postawiony na dysku SSD (M2 NVME). Teraz chciałem
    jeszcze dodać jakiś większy dysk HDD, na dane i media. Docelowo
    chciałbym, żeby znalazły się tam dwa dyski pracujące w trybie RAID-1.

    Serwer ma realizować następujące usługi, przeważnie odpalone w osobnych
    kontenerach dockerowych:
    - Rejestrowanie obrazu z kamer
    - Udostępnianie pewnej przestrzeni dyskowej komputerom pracującym w
    lokalnej sieci
    - Udostępnianie mediów poprzez serwer Plex
    - Niewykluczona jakaś baza danych, na potrzeby zbierania danych z czujników
    - W dalszej perspektywie jakieś elementy systemu automatyki domowej

    Wymogi co do dysku są następujące:
    - Optymalną pojemnością byłoby 16GB
    - Przystosowanie do pracy 24/7
    - Jakość wykonania zmniejszająca do minimum prawdopodobieństwo awarii w
    trakcie lub zaraz po okresie gwarancyjnym
    - W miarę możliwości cicha praca
    - Oczywiście cena też ma znaczenie, ale bez przesady - nie chcę kupować
    najtańszego dysku o tej pojemności, który mi zaraz padnie.

    Jaki model spełniający powyższe wymagania moglibyście polecić?
    I jak to jest z RAID-1? Jeśli kupię najpierw jeden taki dysk, będę mógł
    potem dodać drugi i ustawić mirroring? Czy też konieczne jest
    skonfigurowanie pary dysków na samym początku, zanim zacznę zapisywać na
    nich dane?

  • 2. Data: 2024-04-10 04:27:08
    Temat: Re: Jakie dyski HDD do domowego serwera?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-09, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > potem dodać drugi i ustawić mirroring? Czy też konieczne jest
    > skonfigurowanie pary dysków na samym początku, zanim zacznę zapisywać na

    Nic co podałeś powyżej z wymaganych usług nie uzasadnia użycia takiego
    sprzętu jaki wybrałeś. Jedyne co ewentualnie może to wymagnie
    transkodingu w wysokiej rozdzielczości, co wątpię abyś uskuteczniał.
    Wydaje się, że padłeś ofiarą nieporozumienia, że serwer to musi być
    jakaś wypasiona maszyna. Dla firmy z 1000 użytkowników, być może. Do
    domu/małej firmy, absolutnie nie. Duże zużycie prądu, większe
    prawdopdobieństwo awarii, konieczność okresowej obsługi (czyszeczenie,
    wymiana wentylatorów).

    Takie rzeczy z powodzeniem realizuje się na platformach z cpu o niskim
    TDP, najlepiej z pasywnym chłodzeniem. Owszem, pamięć się może przydać,
    min 8GB jeśli chciałbyś to mieć na systemie plików z lepszą ochroną
    p.błędom, czy CoW, np. zfs. Raid na płycie nie jest potrzebny, na
    najjlichszym współczesny sprzęcie zrealizuje się to softwarowo a
    wydajność przesyłu będzie ciągle ograniczona przepustowością sieci, no
    chyba, że masz klasy 10Gb lub lepszej.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-04-10 12:50:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.04.2024 04:27, Marcin Debowski wrote:

    > Nic co podałeś powyżej z wymaganych usług nie uzasadnia użycia takiego
    > sprzętu jaki wybrałeś. Jedyne co ewentualnie może to wymagnie
    > transkodingu w wysokiej rozdzielczości, co wątpię abyś uskuteczniał.

    Właściwie to tak. Prawdopodobnie transcoding będzie miał miał miejsce, w
    związku z postawieniem na tym serwera Plexa. Między innymi własnie po to
    do komputera trafiła nienajnowsza, ale ciągle całkiem wydajna karta
    graficzna GTX1060.

    W oryginalnej wiadomości nie opisałem wszystkich zastosowań dla tego
    sprzętu, jedynie te najbardziej podstawowe. Tak - zdaję sobie sprawę z
    tego, że większość z nich byłby w stanie ogarnąć nawet prosty NAS.
    Jednak nie wykluczam, że serwer przejmie także inne zadania. W chwili
    obecnej i tak mam co najmniej jeden komputer właczony 24/7. Nieraz
    zostawiałem włączone zadania, które mieliły się przez kilka dni. Teraz
    po prostu przejmie je serwer.

    Do tego mocniejszy sprzęt w dalszej perspektywie pozwoli na
    eksperymenty, np. z analizowaniem obrazu z kamer przez jakieś biblioteki
    do ML. Prostego NAS-a z małym, pasywnie chłodzonym procesorem
    prawdopodobnie zajechałbym czymś takim. :)

  • 4. Data: 2024-04-11 01:50:26
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:50, Atlantis pisze:

> [...]
    > do ML. Prostego NAS-a z małym, pasywnie chłodzonym procesorem
    > prawdopodobnie zajechałbym czymś takim. :)

    Cena prądu w tym roku ma wzrosnąć dwukrotnie.
    Ja bym szedł w kierunku dwu kompów, jeden z jak najmniejszym poborem
    prądu do pracy non stop i drugi już z bardziej typowym poborem ale
    ręcznie włączanym jak jest faktycznie potrzebny.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2024-04-11 03:12:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-10, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > związku z postawieniem na tym serwera Plexa. Między innymi własnie po to
    > do komputera trafiła nienajnowsza, ale ciągle całkiem wydajna karta

    Ale to działa w ten sposób, że jak masz słabe łącze to serwer stara się
    zmniejszyć ilość danych poprzez kompresowanie np. filmu "w locie". To
    się może zdarzać w przypadku, gdy masz kolekcję oryginalnych produkcji o
    wysokim "bitrate". Czy Twoja kolekcja to takie filmy? Np. skopiowane BD,
    zajmujące jakieś 20-40GB na godzinę filmu? A jak to są filmy, które
    zajmują Ci maks 2-3GB na godzinę, to każde normalne łącze to udźwignie.
    Plexa nie używam, ale mam Emby na 2ch serwerach, jeden to podstawowy NAS
    Qnap'a, drugi to bezwentylatorowy składak na jakimś celeronie. I takie
    cpu też wyrabiają się z transkodowaniem tylko, że idzie to po opcji
    "*fast" (emby wykorzystuje ffmpeg) co daje większy strumień wynikowy.
    Ale, że mam normalne wspołczesne łącze to nie ma to w praktyce za dużego
    znaczenia.

> [...]
    > obecnej i tak mam co najmniej jeden komputer właczony 24/7. Nieraz
    > zostawiałem włączone zadania, które mieliły się przez kilka dni. Teraz

    No ok, z tym, że jak te zadania są sporadyczne to MZ lepiej co Radosław
    już doradził. 2 maszyny.

> [...]
    > do ML. Prostego NAS-a z małym, pasywnie chłodzonym procesorem
    > prawdopodobnie zajechałbym czymś takim. :)

    Zależy co chcesz analizować. Po prostu zobacz jakie chciałbyś tam
    konkretnie puszczać zadania, ale bądź realistą, bo z własnego
    doświadczenia wiem, że wiele takich planów to jest kategoria "a fajnie
    by było mieć kiedyś taką możliwość". A potem zostajesz z serwerem, który
    na okrągło żre 100-200W (zamiast 5-10W) a de facto robi tylko za serwer
    plików przez 99.9% czasu.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2024-04-11 08:20:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.04.2024 03:12, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wysokim "bitrate". Czy Twoja kolekcja to takie filmy? Np. skopiowane BD,
    > zajmujące jakieś 20-40GB na godzinę filmu?

    Trochę takich pewnie też się znajdzie. Poza tym myślałem też o
    scenariuszu, kiedy łączymy się przez kiepskie łącze mobilne i serwer
    zaczyna transcoding, żeby wyrobić się z transferem danych.

> [...]
    > by było mieć kiedyś taką możliwość". A potem zostajesz z serwerem, który
    > na okrągło żre 100-200W (zamiast 5-10W) a de facto robi tylko za serwer

    Jedno nie wyklucza drugiego.
    Jak powiedziałem - w tej chwili i tak mam jeden "warsztatowy" komputer,
    który jest cały czas właczony. De facto albo iddle'uje albo wykonuje
    jakieś mało obciążające zadania w tle 24/7. Po uruchomieniu serwera to
    on przejąłby tę rolę, może nawet finalnie pobierając mniej prądu.
    Gdyby okazało się, że takie rozwiązanie jest niezbyt optymalne (np. w
    związku z prognozowanymi wzrostami cen prądu) to zawsze mogę dokupić
    mniejszy i bardziej oszczędny serwer plików, przełożyć do niego dyski i
    przenieść mniej wymagające usługi. Mocniejszy komputer będzie mógł wtedy
    zostać typową stacją roboczą.

    Tak czy inaczej - pytanie o optymalne cenowo/wydajnościowo dyski na
    storage do domowego serwera jest nadal aktualne. :)

  • 7. Data: 2024-04-11 08:43:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.04.2024 18:00, Atlantis wrote:

    > Serwer ma realizować następujące usługi, przeważnie odpalone w osobnych
    > kontenerach dockerowych:
    > - Rejestrowanie obrazu z kamer

    Dedykowany rejestrator na dedykowanych dyskach.

> [...]
    > - Niewykluczona jakaś baza danych, na potrzeby zbierania danych z czujników
    > - W dalszej perspektywie jakieś elementy systemu automatyki domowej

    Jakiś NAS - Zyxel, QNAP, Synology itp.

    > - Udostępnianie mediów poprzez serwer Plex

    Jakiś "android box"-ish podłączony do telewizora/projektora/...z Kodi
    skonfigurowanym na tego NAS-a.

    Robiąc All-In-One wyjdzie pod każdym względem gorzej. Jedynie ego może
    będziesz miał bardziej połechtane ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2024-04-11 08:47:56
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.04.2024 08:20, Atlantis wrote:
> [...]
    > mniejszy i bardziej oszczędny serwer plików, przełożyć do niego dyski i
    > przenieść mniej wymagające usługi. Mocniejszy komputer będzie mógł wtedy

    Najpierw narobisz się żeby upchnąć wszystko do jednego, potem przez
    kolejne lata będziesz systematycznie izolował poszczególne elementy.
    Ewentualnie po drodze trafi się jeszcze awaria, która sprawi że wszystko
    przestanie działać - co może przyspieszy proces wyodrębniania. A na
    koniec możliwe że machniesz ręką od tego całego grzebania i
    konfigurowania, żeby to wszystko się jakoś kupy trzymało :-P

    > Tak czy inaczej - pytanie o optymalne cenowo/wydajnościowo dyski na
    > storage do domowego serwera jest nadal aktualne. ?

    WD Purple.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2024-04-11 10:29:50
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    > WD Purple.

    Czy to nie dyski do monitoringu?
    Obiło mi się o uszy, ze z powodu algorytmów korekcji błędów na tych
    dyskach w sytuacjach ekstremalnych mogą psuć dane - ich priorytetem jest
    strumień danych, który ma się nie urwać przy napotkaniu błędu. Warto to
    zweryfikować, bo być może to urban legend :).
    ja używam serii WD RED i po małych problemach z 2 dyskami 3TB
    (wymienione na gwarancji) nie ma od lat problemów z trzema 3TB i jednym
    4TB w NAS Synology.

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 10. Data: 2024-04-11 11:30:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.04.2024 08:43, Mateusz Bogusz wrote:

    > Dedykowany rejestrator na dedykowanych dyskach.

    Z jednej strony strony dedykowane urządzenie, które ma realizować swoje
    konkretne zadanie. Z drugiej nie chcę się zastanawiać czy po dołożeniu
    kolejnej kamery koło domu rejestrator z ekstremalnie energooszczędnym
    procesorem nie przestanie nagle wyrabiać przy jednoczesnym zapisie
    jednego streamu za dużo.

    > Jakiś NAS - Zyxel, QNAP, Synology itp.

    Za jakimś konkretnym modelem warto się rozglądać? Widzę, że na Allegro
    jest tego pełno, ale sporo to używane urządzenia z procesorami w stylu
    i5 czwartej generacji. Więc niezbyt sensowne rozwiązanie z punktu
    widzenia oszczędności prądu.
    Jaki model zapewni wydajność pozwalającą na rejestrowanie streamów z
    kamer, obsługę zasobów dyskowych w sieci lokalnej i obsługę Plexa, przy
    niewielkim poborze prądu?
    Dobrze by było, gdyby dało się na tym postawić normalnego Debiana, a nie
    kombinować z jakimiś własnościowymi systemami, które zaraz nie będą
    wspierane i nie dostaną aktualizacji. :)
    Preferowane urządzenia w obudowie do montażu rack 19", z czterema
    kieszeniami na dyski.

    > Jakiś "android box"-ish podłączony do telewizora/projektora/...z Kodi
    > skonfigurowanym na tego NAS-a.

    To nie są te same rzeczy. Plex to coś jak prywatny streaming, który mogę
    obsługiwać na DOWOLNYM urządzeniu z zainstalowanym klientem. W tym mogę
    także podczas odtwarzania przerzucić obraz/dźwięk na dowolnego
    Chromecasta w domu.
    Android/Linux box-ów czytających media z zasobu sieciowego próbowałem
    jeszcze w czasach, gdy Kodi nazywało się XBMC. Nigdy mnie to nie
    przekonało do siebie. To jest co najwyżej taka nowocześniejsza wersja
    odtwarzacza DVD, która nijak się ma do wygody streamingu.