  • 21. Data: 2024-04-22 09:24:53
    Temat: Re: Jakie dyski HDD do domowego serwera?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.04.2024 07:42, Mirek Ptak wrote:

    > Kilkakrotnie o tym wspominasz w tym wątku i zastanawiam się dlaczego? To
    > bardzo nieekonomiczna konfiguracja RAID, aczkolwiek jedyna sensowna przy
    > *tylko* 2 dyskach.

    No i właśnie o to tutaj chodzi. Z powodu ograniczonych funduszy będę
    chciał rozłożyć zakupy dysków w czasie. Nie chcę kupować kilku
    mniejszych dysków jako rozwiązania tymczasowego. Plan jest taki, żeby
    kupić najpierw jeden duży dysk, który na razie będzie pracował w
    pojedynkę, a potem jeszcze dodać drugi i ustawić je w RAID-1, w celu
    zwiększenia bezpieczeństwa danych. Jeszcze za jakiś czas będę mógł dodać
    trzeci dysk i wtedy można pomyśleć o RAID-5.

    Tylko jak w praktyce będą wyglądały "migracje"? Jest jakiś prosty sposób
    na przejście z dysku bez RAID na RAID-1, a potem na RAID-5? Czy za
    każdym razem trzeba będzie zgrać gdzieś dane, ustawić RAID i wgrać je
    ponownie?

    Musze też jeszcze doczytać odnośnie jednej funkcjonalności QNAP, bo z
    tego co widzę ich serwery NAS oferują opcję połączenia dysku HDD i SSD w
    taki sposób, że są one traktowane jako całość, a najczęściej pobierane
    dane trafiają na SSD.

  • 22. Data: 2024-04-22 09:31:27
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Po zrobieniu małego rozeznania zdecydowałem się zwiększyć budżet i
    zrezygnować z wymogu odnośnie obudowy rack (widzę, że modele w takich
    obudowach są zauważalnie droższe przy zbliżonych parametrach). Wybór
    padł na QNAP TS-464. Współczesny i relatywnie mocny CPU o niskim TDP,
    dwa sloty na dyski NVME, cztery sloty na dyski HDD i do tego możliwość
    instalacji dodatkowych w zewnętrznej kieszeni na USB 3.2. Do tego
    producent oferuje oprogramowanie do obsługi kamer IP.

    Najwyżej zamontuję go sobie na półeczce w szafce sieciowej.

  • 23. Data: 2024-04-25 10:06:44
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 22.04.2024 o 09:24, Atlantis pisze:

> [...]
    > na przejście z dysku bez RAID na RAID-1, a potem na RAID-5? Czy za
    > każdym razem trzeba będzie zgrać gdzieś dane, ustawić RAID i wgrać je

    Z RAID 1 na RAID 5 można bez problemu:
    https://kb.synology.com/en-br/DSM/help/DSM/StorageMa
    nager/storage_pool_change_raid_type?version=7

> [...]
    > tego co widzę ich serwery NAS oferują opcję połączenia dysku HDD i SSD w
    > taki sposób, że są one traktowane jako całość, a najczęściej pobierane

    Mój nie ma miejsca na NVME ale *wydaje* mi się, że ich głównym zadaniem
    jest praca w roli cache - mogę się mylić :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 24. Data: 2024-04-26 08:01:07
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.04.2024 09:24, Atlantis wrote:
> [...]
    > na przejście z dysku bez RAID na RAID-1, a potem na RAID-5? Czy za
    > każdym razem trzeba będzie zgrać gdzieś dane, ustawić RAID i wgrać je

    Z jednego dysku na dwa w RAID 1 jak i z dwóch na cztery z RAID 1 na RAID
    5 przechodziłem w QNAP-ie za pomocą okienka i next, next, complete.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz