  • 1. Data: 2023-09-05 13:53:01
    Temat: Koherer
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Wiadomo jak to działa, bo opisy z wiki jakoś mnie nie przekonują.
    Patrząc na film tego ekspresyjnego youtubera spróbowałem maksymalnie
    uprościć...
    https://www.youtube.com/watch?v=VMkdnj698-0

    ... podłączyłem do omomierza stykające się dwa paski folia aluminiowej.
    Naciskając zapalacz płyty gazowej wskazania z OL do 5 omów z odległości
    2 m. Klaśnięcie powoduje OL.
    Tak małe indukowane napięcie w przewodach miernika przepala warstwę tlenków?

    Robert

  • 2. Data: 2023-09-05 16:53:56
    Temat: Re: Koherer
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > 2 m. Klaśnięcie powoduje OL.
    > Tak małe indukowane napięcie w przewodach miernika przepala warstwę tlenków?

    Nie wiem, ale wygląda dobrze. Ja taki koherer usiłowałem zrobić
    dawno temu na podstawie opisu z "ABC Techniki" czy innego czasopisma
    dla szkolnej dziatwy. Tam kazali szklaną rurkę wypełnić opiłkami ze
    srebra (w każdym domu znajdzie się przedwojenna moneta dwuzłotowa)
    zmieszanymi z grafitem zestruganym z ołówka. Tak też zrobiłem. Nie
    działało. Polska Wiki pisze o opiłkach żelaznych. Czeska i kilka
    nnych wydań językowych też. W angielskiej są to po prostu opiłki
    metalowe. Najdokładniej zostało wszystko ujęte w rosyjskiej --
    wymieniono wiele różnych substancji i ich mieszanek, jakie na
    przestrzeni dziejów próbowano wykorzystać. A tu proszę, kilka kulek
    ze zgniecionej folii aluminiowej daje radę. Albo nawet dwa paski.
    Kto by się spodziewał.

    Jarek

    --
    V letadle Praha-Montreal
    padají slova jak slzy do lavoru

  • 3. Data: 2023-09-05 16:57:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Sep 2023 13:53:01 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > 2 m. Klaśnięcie powoduje OL.
    > Tak małe indukowane napięcie w przewodach miernika przepala warstwę tlenków?

    W przypadku aluminium chyba łatwe do uwierzenia - tlenek dosc solidny.

    To teraz wzorem Popowa dodajemy dzwonek?

    J.

  • 4. Data: 2023-09-05 17:02:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ja taki koherer usiłowałem zrobić
    > dawno temu na podstawie opisu z "ABC Techniki"

    Podobnie, ale nawet nie próbowałem. Ja zapamiętałem, że aluminiowy
    proszek. Powinienem mieć ten numer.

    Robert

  • 5. Data: 2023-09-05 17:04:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.09.2023 o 16:57, J.F pisze:

    > W przypadku aluminium chyba łatwe do uwierzenia - tlenek dosc solidny.
    >
    > To teraz wzorem Popowa dodajemy dzwonek?

    Tak, przełączyłem na test ciągłości i jest dzwonek. ;)

    Robert

  • 6. Data: 2023-09-05 17:11:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > To teraz wzorem Popowa dodajemy dzwonek?

    W czeskiej Wiki jest również o tym. Dzwonek elektryczny to po czesku
    "Wagnerove kladívko" (w tłumaczeniu: młotek Wagnera). Nie wiem skąd
    to określenie się wzięło, ale przypomniałem sobie, jak to ostatnio
    ziomale Prigożyna używali młota kowalskiego.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2023-09-05 17:17:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Podobnie, ale nawet nie próbowałem. Ja zapamiętałem, że aluminiowy
    > proszek. Powinienem mieć ten numer.

    To faktycznie "ABC Techniki", dobrze zapamiętałem? Może artykuł był
    wznawiany i wraz z postępem socyalizmu jeden metal zastąpiono drugim?
    Łyżki też najpierw były srebrne, a potem już tylko aluminiowe.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2023-09-05 18:08:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > To faktycznie "ABC Techniki", dobrze zapamiętałem?

    No zaczynam wątpić, bo chyba tu są wszystkie i nie znalazłem.
    Może "Horyzonty techniki?
    https://archive.org/details/ABC.Techniki.rocznik.196
    3-1990.PDF

    Robert

  • 9. Data: 2023-09-05 18:47:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No zaczynam wątpić, bo chyba tu są wszystkie i nie znalazłem.
    > Może "Horyzonty techniki?
    > https://archive.org/details/ABC.Techniki.rocznik.196
    3-1990.PDF

    Na pewno nie, "Horyzonty techniki" to tzw. poważne pismo, bez
    artykułów o politechnicznych zabawkach. Ale ta sama redakcja
    robiła (znakomite!) pisemko dla dzieci, które często zmieniało
    tytuły -- "ABC Techniki", "Kalejdoskop Techniki". A najwcześniej
    po prostu "Horyzonty Techniki dla Dzieci". Wszystkie te tytuły
    mi kupowano, co niewątpliwie zrobiło mi dobrze.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2023-09-05 18:47:45
    Temat: Re: Koherer [OT]
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > W czeskiej Wiki jest również o tym. Dzwonek elektryczny to po czesku
    > "Wagnerove kladívko" (w tłumaczeniu: młotek Wagnera). Nie wiem skąd
    > to określenie się wzięło, ale przypomniałem sobie, jak to ostatnio

    Czy Ty masz jakąś schizę?
    Do ciekawego tematu co chwilę wtrącasz wątki polityczne, które nie mają
    żadnego związku z tematem.
    Może pora zacząć się leczyć?

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC