  • 1. Data: 2012-12-11 11:54:46
    Temat: Lampa błyskowa - jak uniknąć zamykania oczu?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Ten temat był wałkowany lecz nie znalazłem przełożenia na praktyczne
    postępowanie w celu osiągnięcia w/w efektu. Mianowicie zrobiłem kilka
    zdjęć z użyciem lampy 3 osobom. Za każdym razem wszyscy mieli zamknięte
    oczy. Nawet kot, który się w kadrze znalazł miał je zamknięte :-D

    Gdzieś wyczytałem, że należy lampę ustawić w tryb ręczny. Świetnie...
    ale jak wtedy sprawnie wykonać zdjęcie? Zrobić kilka z różnymi
    parametrami aż się trafi? Ganiać ze światłomierzem? Oba te sposoby
    dałoby się zastosować o ile robimy zdjęcia pozowane. A co w pozostałych
    przypadkach?

    Wyczytałem też, że można zastosować AEL w aparacie. To niestety nie
    zadziałało. Aparat w tym trybie wydłuża ekspozycję aby doświetlić tło
    lecz błysk lampy wydaje się być taki sam.

    Jak to się dzieje, że zdjęcia w studio pozbawione są tego problemu?
    Stosowanie fotoceli powinno powodować ten sam problem gdyż najpierw
    błysnąć musi master, a potem slave'y. Sterowanie przewodowe/radiowe to
    rozwiązuje?

  • 2. Data: 2012-12-11 12:15:09
    Temat: Re: Lampa błyskowa - jak uniknąć zamykania oczu?
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > Jak to się dzieje, że zdjęcia w studio pozbawione są tego problemu?

    Nie stosuje się przedbłysku.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 3. Data: 2012-12-11 12:40:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Dec 2012, Marek wrote:

> [...]
    > Mianowicie zrobiłem kilka zdjęć z użyciem lampy 3 osobom.
    > Za każdym razem wszyscy mieli zamknięte oczy.

    Manual.
    W "zwykłym" trybie manualnym lampa nie stosuje przedbłysków
    i masz problem z głowy.

    > Gdzieś wyczytałem, że należy lampę ustawić w tryb ręczny. Świetnie... ale jak
    > wtedy sprawnie wykonać zdjęcie? Zrobić kilka z różnymi parametrami aż się
    > trafi?

    Zrobić na automacie i odczytać parametry.
    Doprawdy, Watsonie... ;)

    > Ganiać ze światłomierzem? Oba te sposoby dałoby się zastosować o ile
    > robimy zdjęcia pozowane. A co w pozostałych przypadkach?

    Nabrać doświadczenia ;)
    Nie, to nie żart :)
    Jeszcze jedna sprawa: jeśli masz lampę o wystarczającej mocy i robisz
    w pomieszczeniu z jasnymi i niezbyt "żrącymi" kolorami ścian i sufitu,
    to przy okazji możesz załatwić dwie zupełnie różne sprawy:
    - zupełnie inną "jakość" światła, które po rozproszeniu pozwala
    zrobić coś co przypomina normalny wygląd przedmiotu zdjęcia
    a nie dokument do kartoteki kryminalnej ;)
    - dramatycznie spada Ci problem zależności odległości przedmiotu
    zdjęcia od aparatu, również kiedy lampa jest na aparacie.
    Przy błysku na wprost zależność jest kwadratowa, trudna do
    opanowania szybko i na oko, przy w miarę równomiernym "wypełnieniu
    światłem" obiekt może łazić po połowie pomieszczenia i zmieści
    się w zakresie "dobrym" lub co najwyżej wymagającym korekty
    po wykonaniu (jakieś drobne rozjaśnienie, ale nie o 4EV).

    > Jak to się dzieje, że zdjęcia w studio pozbawione są tego problemu?

    Przecież "studyjny" na pomysł palnięcia lampą prosto w oczy
    wyrzuciłby Cię za drzwi.
    A właśnie w tym (świeceniu "na wprost") jest źródło problemu
    z dobraniem mocy błysku.

    DODATKOWO błysk "nie po oczach" zmniejsza skłonność modeli do
    zamykania powiek - w normalnym pomieszczeniu część mrugających
    prawie zawsze przy błysku w oczy nie poczuwa się do obowiazku
    mrugania jak nie widzi lampy ;)

    > Stosowanie fotoceli powinno powodować ten sam problem gdyż najpierw błysnąć
    > musi master, a potem slave'y. Sterowanie przewodowe/radiowe to rozwiązuje?

    Nie.

    Za to tekst "stosowanie fotoceli" może być mylący.

    Istnieje bowiem dość starodawna technika pomiaru "jasności sceny",
    która polega na przerwaniu błysku na podstawie pomiaru robionego
    "w trakcie".
    Takie konstrukcje z reguły były wbudowana w lampę i aparat
    należało ustawić do "jasności sceny" - a lampa mierzyła ile
    nazbierało się światła odbitego i przerywała błysk niejako
    "online". Co ciekawsze, nie wyklucza to TTL (tyle, ze wtedy
    miernik musi być w aparacie i jest to układ zupełnie odrębny
    od reszty, bo musi reagować w mikrosekundach, więc odpadają
    wszelkie technologie bazujące na pomiarze z matrycy).
    W cześci dostępnych lamp ten tryb jest dostępny!
    (za to w aparatach najłatwiej go znaleźć w aparatach na film :>)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-12-11 12:50:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-12-11 11:54, Marek pisze:
> [...]
    > zdjęć z użyciem lampy 3 osobom. Za każdym razem wszyscy mieli zamknięte
    > oczy. Nawet kot, który się w kadrze znalazł miał je zamknięte :-D

    Przede wszystkim wyłączyć bezsensowną funkcję "Redukcja czerwonych oczu"

    P.P.

  • 5. Data: 2012-12-11 16:39:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-11 12:50, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Przede wszystkim wyłączyć bezsensowną funkcję "Redukcja czerwonych oczu"

    To jest oczywiste :-)

  • 6. Data: 2012-12-11 17:05:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Zrobić na automacie i odczytać parametry.
    > Doprawdy, Watsonie... ;)

    Ale jak? Dopiero raczkuję w tematyce :-)

    Nie wiem jaki procent mocy lampy wyzwolił aparat aby móc ustawić taką
    wartość ręcznie. Nawet jeśli coś odczytam (zapewne przydatne będzie ISO
    i przesłona), to jak to przekalkulować na współczynnik mocy 1/1, 1/2,
    1/4 itd? (Metz 58 AF2)

    Po drugie - zwykle w trybie ręcznym fotki robię. Narzucam przesłonę i
    ISO. Aparat steruje wyłącznie energią błysku (TTL). Więc odczyt
    parametrów będzie zawsze stały a moc błysku się zmienia.

    > Nabrać doświadczenia ;)
    > Nie, to nie żart :)

    To czeka mnie sporo eksperymentów :-)

> [...]
    > zrobić coś co przypomina normalny wygląd przedmiotu zdjęcia
    > a nie dokument do kartoteki kryminalnej ;)

    Głównie tak fotografuję. Korzystam z reflektora pomocniczego w w/w
    lampie. Wtedy dużo naturalniej wygląda rozkład cieni.

    > Przecież "studyjny" na pomysł palnięcia lampą prosto w oczy
    > wyrzuciłby Cię za drzwi.
    > A właśnie w tym (świeceniu "na wprost") jest źródło problemu
    > z dobraniem mocy błysku.

    Rozumiem :-) Co do reszty, to muszę książkę sobie poczytać :-) Dziękuję
    za naprowadzenie.

  • 7. Data: 2012-12-11 19:31:17
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    > Nabrać doświadczenia ;)
    > Nie, to nie żart :)

    Tak to fakt. Dobra praca światłem wymaga praktyki, i przede wszystkim
    wyciągania wniosków z naszej pracy. Tak żeby przy następnym podejściu
    być ten krok do przodu.
    Dziś wielu ludzi uważa że dość dobrze sobie radzi z światłem błyskowym
    ale wystarczy rzucić okiem aby przekonać się że stosują bardzo prosty
    przepis. Dużo światła, mała głębia ostrości. Do tego duża matryca i
    maksymalne ostrzenie w postprocesie i mamy gotową okładkę InStyle czy
    innego taniego magazynu.
    Jako nastolatek miałem antyczną Praktine FX i sobie gdybałem coby było
    gdyby ;). Zamiast inwestować w fotografię przy zastanym świetle to
    czekałem na lepsze czasy. Jakiś czas temu kupiłem sobie parę zabawek do
    błyskania. Niestety nie mam czasu ani siły na praktykę i zainwestowałem
    w narastającą frustrację ;).

> [...]
    > zrobić coś co przypomina normalny wygląd przedmiotu zdjęcia
    > a nie dokument do kartoteki kryminalnej ;)

    To kolejny fakt acz są ludzie w branży modowej którzy z tego walenia
    lampą w twarz zrobili swój artystyczny podpis. Dziś mają masę
    naśladowców. Mówię tu o Jurgenie Tellerze i Terrym Richardsonie.
    Mnie akurat taka estetyka średnio kręci acz panowie robią to co lubią i
    zarabiają na tym sensowne pieniądze.

    Za to jestem pełen szacunku dla innego pana walącego lampą prosto w
    twarz. Mawiają że są fotografowie dokumentujący rzeczywistość i tacy co
    kreują fikcję. Po za tymi dwoma światami istnieje Roger Ballen. W jego
    zdjęciach proste jest chyba właśnie tylko światło ;).

    Autorowi wątku proponują napisać do Świętego Mikołaja prośbę o książkę
    ŚWIATŁO W FOTOGRAFII - MAGIA I NAUKA. Myślę że ta książka powinna
    odpowiedzieć na wiele pytań gnębiących początkującego adepta błyskania.

    Pozdrawiam,
    B.

  • 8. Data: 2012-12-11 19:40:42
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-11 19:31, cichybartko pisze:
    > Autorowi wątku proponują napisać do Świętego Mikołaja prośbę o książkę
    > ŚWIATŁO W FOTOGRAFII - MAGIA I NAUKA. Myślę że ta książka powinna
    > odpowiedzieć na wiele pytań gnębiących początkującego adepta błyskania.

    Nieaktualne - już nawet przeczytałem wydanie II. :-)

  • 9. Data: 2012-12-11 20:40:35
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2012-12-11 19:40, Marek pisze:

    > Nieaktualne - już nawet przeczytałem wydanie II. :-)

    No to pozostaje już tylko praktyka :).

    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 10. Data: 2012-12-11 21:20:46
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-12-11 20:40, cichybartko pisze:

    > No to pozostaje już tylko praktyka :).
    >
    > Pozdrawiam,
    > Bartosz.

    Fajne jest też:

    http://www.amazon.com/Off-Camera-Flash-Creative-Tech
    niques-Photographers/dp/1584289929/ref=sr_1_4?s=book
    s&ie=UTF8&qid=1355256978&sr=1-4&keywords=deutschmann
    #_

    Pozdrawiam,
    P.P.