  • 1. Data: 2024-02-07 01:43:33
    Temat: Lutowanie pastą zawierającą bizmut...
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Jak lutować taką pastą?

    Trzeba nanieść trochę papki na dobrze oczyszczone miejsce
    czy można na niezbyt czyste? -- oby metalowe...

    Trzeba to podgrzać [podmuchać na zimne?] do jakiej temperatury?
    Ponoć takie lutowie topi się w 138°C -- tedy wystarczy nadmuchać
    ogrzewarką (można to qpić za kilkanaście pln -- ponoć ma to 300W
    i daje do 200°C) do zaciskania termokurczliwych koszulek? -- czy
    trzeba użyć czegoś dedykowanego?

    Może wystarczy podgrzanie pistoletową lutownicą?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 2. Data: 2024-02-08 05:59:30
    Temat: Re: Lutowanie pastą zawierającą bizmut...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Trzeba to podgrzać [podmuchać na zimne?] do jakiej temperatury?

    Jak czasem lutuję stopem Lichtenberga ( topi się przy 100 stopniach) to
    zupełnie normalnie. Lutownicą znaczy. A czasem hotairem także.

  • 3. Data: 2024-02-08 18:06:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Feb 2024 01:43:33 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> [...]
    > trzeba użyć czegoś dedykowanego?
    >
    > Może wystarczy podgrzanie pistoletową lutownicą?...

    Ale do chcesz lutowac - małe ukłądy scalone SMD, czy np rury
    miedziane?

    Wszystko się nada, tylko nie do wszystkiego :-)

    Nie wiem jaki tam topnik, i jak znosi przegrzanie ... i czy mozesz
    lutownicę ustawic na mniej ... pistoletowa trzeba palcem sterować :-)

    Sam bizmut sie topi w temperaturze 271C, więc raczej masz jakis stop,
    z cyną, ołowiem .. czy jak kro woli stop cyny z innymi metalami :-)

    J.

  • 4. Data: 2024-02-12 12:18:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 9 Feb 2024 13:10:17 +0100 (GMT+01:00), Eneuel wrote:
    > "J.F"
    >: małe ukłądy scalone SMD, czy np rurymiedziane?
    >
    > LEDtaśmy, akumulatorki, cienkie przewody, drobne SMD...

    akumulatorki się wrednie lutuje, bo to chyba jakas stal niklowana.

    cała reszta ... dostosowana do lutowania cyną, i to bezołowiową :-)

    >: Nie wiem jaki tam topnik,
    > Też nie wiem.
    >
    >: i jak znosi przegrzanie
    >
    > Nie wiem -- dlatego pytam...
    >
    >: ... i czy mozesz lutownicę ustawic na mniej ...
    >
    > Dłuższy lub grubszy grot...
    >
    >: pistoletowa trzeba palcem sterować :-)
    >
    > Każdą tak trzeba. [oby na oko nie sprawdzać temperatury, bo dziury
    > w oku wypala]

    Palcem, ale gałke regulatora się kręci :-)

    >: Sam bizmut sie topi w temperaturze 271C,
    >: więc raczej masz jakis stop, z cyną, ołowiem ..
    >
    > Owszem.
    >
    >: czy jak kro woli stop cyny z innymi metalami :-)
    > Papka w strzykawce -- podgrzana HA zamienia się w metal... Czy
    > zamiast HA mogę użyć pistoletowej lutownicy? Jaką temperaturą to
    > potraktować?

    Ja bym potrenował gdzies na boku, zaczął oczywiscie od jak najnizszej,
    bo chyba na tym Ci zalezy :-)

    Tylko obawiam się, ze topnik musi zadziałać, i potrzebna wyzsza.
    Chyba, zeby tak wczesniej przygotować powierzchnie ...

    J.