  • 1. Data: 2018-05-15 07:13:48
    Temat: Minimalne VREF dla DAC
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W zdecydowanej większości N-bitowych kostek DAC z zewnętrznym
    źródłem napięcia odniesienia podają minimalne napięcie
    odniesienia (zazwyczaj ~1V), a jednocześnie część
    przetwornikową rysują jako zwykły dzielnik rezystorowy
    o N stopniach z "suwakiem" dołączanym MOSFETami do
    wybranego węzła w dzielniku. Taki układ powinien działać
    dobrze z dowolnie małym VREF, a jednak producenci twardo
    wymagają tego wolta. Z czego to właściwie wynika?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-05-15 16:07:36
    Temat: Re: Minimalne VREF dla DAC
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

> [...]
    > dobrze z dowolnie małym VREF, a jednak producenci twardo
    > wymagają tego wolta. Z czego to właściwie wynika?

    Hmm, może spadki na półprzewodnikach, przez które to potem przechodzi?
    Jakoś te rezystory są dołączane. A może szum, który poniżej 1V będzie
    na nieakceptowalnym poziomie?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 3. Data: 2018-05-16 08:04:32
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-05-15 o 16:07, Adam Wysocki pisze:

    > Hmm, może spadki na półprzewodnikach, przez które to potem przechodzi?
    > Jakoś te rezystory są dołączane. A może szum, który poniżej 1V będzie
    > na nieakceptowalnym poziomie?

    Policz sobie jakie wyjdą napięcia na dzielniku na ostatnim bicie
    z 16 lub więcej bitowego przetwornika.
    Jakie będą tam prądy płynąć i jaki może mieć na nie
    wpływ elektrostatyka czy zakłócenia z okolicy?
    Tranzystory mają mierzalne upływy nawet w scalakach.
    Pierdnięcie komara nad układem może już być wtedy znaczące...

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2018-05-16 09:36:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek pisze:

    > Policz sobie jakie wyjdą napięcia na dzielniku na ostatnim bicie
    > z 16 lub więcej bitowego przetwornika.

    Tylko przetworników 16- i więcej bitowych się w tym układzie nie robi.
    Używa się techniki delta-sigma i różnnych dziwnych dzielników
    pojemnościowych. Zasadniczo na 12. bitach technika rezystorowa
    się kończy, nie licząc wykonań specjalnych z laserowym trimingiem.
    Dla przykładu, weź sobie dac121c081:

    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/dac121c081.pdf

    To jest 12-bitowy przetwornik z wymaganiem wolta na VREF
    i działający w oparciu o sieć rezystancyjną. Napięcie na
    ostatnim oporniku to wtedy ~250uV, i mało i dużo. No ale...
    on ma braciszków: 10-bitowy dac101c085 oraz 8-bitowy
    dac081c085. W środku pewnie ta sama kostka, tylko suwak
    skacze co 4 i 16 pozycji. I wszystkie wymagają wolta na VREF.
    Tylko wtedy do uzyskania tych 250uV na 10 bitach wystarczyłoby
    VREF=0,25V i 62,5mV dla wersji 8-bitowej. Więc argument
    o szumach na ostatnim bicie, choć kuszący, odpada.

    Poza tym z powodzeniem stosowałem DAC o zakresie 200mV,
    żadnych problemach z szumami nie było. Tylko to był
    DAC prądowy (bo akurat był dostępny, więc nie było
    potrzeby filozofować), a zakres napięciowy wynikał
    z obciążającego go rezystora. To jeszcze nie jest
    zakres pierdnięć komara.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-05-16 12:23:20
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > potrzeby filozofować), a zakres napięciowy wynikał
    > z obciążającego go rezystora. To jeszcze nie jest
    Testowałeś je w pełnym zakresie napięć zasilających, temperatury
    oraz mierzyłeś ich szumy i liniowość?
    Elementy często wytrzymują znaczne przekroczenia
    w jedną i drugą stronę ale odbija się to na żywotności,
    dokładności i wielu innych aspektach, których my nie jesteśmy
    w stanie sprawdzić w domu na 1 elemencie...
    Producent musi zapewnić powtarzalność parametrów przez wiele
    lat produkcji a Ty bierzesz jeden czy kilka układów z jednej serii
    do porównania co jest bardzo mało znaczące statystycznie.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2018-05-16 17:20:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek wrote:

    > Producent musi zapewnić powtarzalność parametrów przez wiele
    > lat produkcji a Ty bierzesz jeden czy kilka układów z jednej serii

    Nie biorę żadnych kilku układów, wszystko jest w oparciu o analizę
    dokumentacji. Że układy sobie poradzą ze znacznie mniejszym VREF to wiem
    z innych eksperymentów.

    > do porównania co jest bardzo mało znaczące statystycznie.

    Ale za to bardzo znaczące logicznie. Chyba się spytam ich FAE. :-)

    Pozdrawiam, Piotr