  • 1. Data: 2011-02-12 00:59:28
    Temat: Nalesnik - prostowanie pojecia.
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    Nalesnik - prostowanie pojecia.

    Angielskie okreslenie ,,pancake" (pankejk), stosuje sie do nazywania w
    ten sposob, bardzo krotkich gabarytowo obiektywow.
    W Polsce - nie wiadomo czemu - zaczeto je okreslac slowem nalesnik.
    Nalesnik nie ma nic wspolnego ani z pankejkiem, ani tez nie
    odzwierciadla idei dla ktorej w jezyku angielskim, ta nazwa jakis sens
    ma.
    Pankejk, jest raczej polskim odpowiednikiem racucha - w zadnym wypadku
    nalesnika.
    Normalny pankejk ma nawet do jednego cala (okolo 25mm) grubosci.
    Racuchy sa bardzo podobne do pankejkow, nigdy zas do nalesnikow.
    Najkrutsze gabarytowo obiektywy dochodza do ponizej 14mm dlugosci.

    Dla tych, ktorzy mieliby opory przyjac ta starszliwa przedstawiona tu
    przezemnie teze, dodam ze czesto widzialem i pankejki i racuchy,
    grubsze od obiektywow w ten sposob nazywanych.
    Czy ktos widzial obiektyw cienszy od tradycyjnego nalesnika?

    veri

  • 2. Data: 2011-02-12 01:16:24
    Temat: Re: Nalesnik - prostowanie pojecia.
    Od: Kamil <k...@s...com>

    On 12/02/2011 00:59, Zygmunt Dariusz wrote:
> [...]
    > grubsze od obiektywow w ten sposob nazywanych.
    > Czy ktos widzial obiektyw cienszy od tradycyjnego nalesnika?

    Tobie się z kolei pankejki angielskie z amerykańskimi dość solidnie
    pozajączkowały. Werska wyspiarska z naleśnikiem ma akurat bardzo dużo
    wspólnego, za oceanem dodaje się do nich spulchniaczy (soda albo proszek
    do pieczenia). Polskie racuchy rosną na drożdżach, angielski pankejk to
    mleko, jajka i mąka.

    Kamil

  • 3. Data: 2011-02-12 01:31:17
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Feb 11, 8:16 pm, Kamil <k...@s...com> wrote:

> [...]
    > wspólnego, za oceanem dodaje się do nich spulchniaczy (soda albo proszek
    > do pieczenia). Polskie racuchy rosną na drożdżach, angielski pankejk to

    Jesli nawet angielskie pankejki wygladaja tak jak polskie, to nie ma
    uzasadnienia, zeby obiektywy nazywac nalesnikami.
    Takie nazywanie nie ma tez w takim razie zadnego zwiazku z angielskimi
    pankejkami.
    Obiektywy zaczeto tak nazywac, tylko dlatego, ze staly sie ciensze od
    pankejkow.
    Od nalesnikow ciensze nie sa.
    Postaraj sie to zrozumiec.

    veri

  • 4. Data: 2011-02-12 02:13:49
    Od: Saiko Kila <f...@b...cy>

    Proces Zygmunt Dariusz <z...@g...com> zwrócił błąd:
> [...]
    > ma.
    > Pankejk, jest raczej polskim odpowiednikiem racucha - w zadnym wypadku

    To prawda, przynajmniej amerykański pancake nie ma nic wspólnego z
    polskim naleśnikiem (taki naleśnik nazywa się crepe, albo crepe).
    Pancake jest dużo mniejszy ale grubszy, i to właśnie do niego nawiązują
    nazwą obiektywy, a nie do naleśnika. Ale co zrobisz? Przyjęło się, uzus
    jest, i mimo błędu u źródła pewnie tak zostanie, dokąd dotychczasowi
    użytkownicy nie wymrą, a nowi jakiejś innej nazwy nie zaakceptują. Albo,
    co pewnie wcześniej nastąpi, takie obiektywy odejdą do lamusa, i nazywać
    je będą głównie historycy techniki.

    --
    Saiko Kila
    "We will build new ships to carry man forward into the universe, to gain

  • 5. Data: 2011-02-12 03:26:51
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Feb 11, 9:13 pm, Saiko Kila <f...@b...cy> wrote:
> [...]
    > użytkownicy nie wymrą, a nowi jakiejś innej nazwy nie zaakceptują. Albo,
    > co pewnie wcześniej nastąpi, takie obiektywy odejdą do lamusa, i nazywać

    Uwazam, ze warto krzewic wiedze.
    Nawet jak zle nazywaja, nawet jak sie upra przy tym, to niech chociaz
    ludziska wiedza, ze sa w bledzie.
    Moim zdaniem, "racuch" jest bardzo odpowiednia nazwa i majaca jakies
    odniesienie do grubosci pankejka i obiektywow tak nazywanych.

    veri

  • 6. Data: 2011-02-12 08:29:50
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-02-12 01:59, Zygmunt Dariusz pisze:
> [...]
    > W Polsce - nie wiadomo czemu - zaczeto je okreslac slowem nalesnik.
    > Nalesnik nie ma nic wspolnego ani z pankejkiem,

    Thank You From The Mountain za te wyjaśnienia.
    Chciałbym tylko powiedzieć, że niezależnie od grzechu "pierworodnego" w
    tłumaczeniu, to w Polsce nazwa "naleśnik" obowiązuje i gdy tłumaczysz z
    angielskiego na polski fotograficzny termin "pancake" użyjesz wtedy
    polskiej nazwy "naleśnik", czyż nie?

  • 7. Data: 2011-02-12 08:45:42
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Feb 12, 3:29 am, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > tłumaczeniu, to w Polsce nazwa "naleśnik" obowiązuje i gdy tłumaczysz z
    > angielskiego na polski fotograficzny termin "pancake" użyjesz wtedy

    Tlumaczyc trzeba umiec z sensem i nie zawsze doslownie.
    O golym konduktorze biegnacym wzdloz torow, nie slyszales?
    Goracych psow tez chyba w Polsce nie sprzedaja.
    Jak sie nie da cos z sensem przetlumaczyc, to lepiej poslugiwac sie
    obcym nazewnictwem.
    Nazwanie obiektuwu pankejk nie wziela sie od pankejkow angielskich
    tylko alerykanskich.
    Nazwano je tak tylko dlatego, ze obiektywy te zeszly doslownie
    gruboscia do grubosci pankejkow.
    Amerykanski pankejk, to nie Angielski pankejk i nie polski nalesnik.
    Tak trudno ci to pojac?
    To jest wlasnie przyklad imbecylnego przetlumaczenia.
    Wlasnie takie, "Thank You From The Mountain".

    veri

  • 8. Data: 2011-02-12 09:40:13
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 11 Feb 2011 16:59:28 -0800 (PST), Zygmunt Dariusz
    <z...@g...com> wrote:

    Drogi Veri,

    tłumaczenie nie polega tylko i wyłącznie na przeniesieniu wyrazu ,,w
    skali 1:1'' z jednego języka do drugiego. Istnieje takie ładne
    określenie - spolszczenie. W ramach niego mieści się całe spektrum
    możliwych metod, od ,,mechanicznego'' przeniesienia znaczenia wyrazów
    aż po utworzenie nieznanych dotąd polszczyźnie nowych tworów, mających
    opysywać nowe pojęcia. Obecnie bardzo popularna jest metoda
    tłumaczenia 1:1.
    Wracając do tematu. Ten naleśnik vel pancake mógłby się równie nazywać
    plasterek, listek, deseczka, gdyż istotne jest tutaj pokazanie
    cienkości takiego obiektywu w porównaniu do typowych konstrukcji.
    Jedny msłowem - każdy wyraz, który niesie sobą informacje o cienkości
    byłby odpowiedni. i na początku pewno tak było - każdy posiadacz
    takiego czegoś mógł używać dowolnego słowa. Później w te proces
    włączył się uzus i wydał wyrok - naleśnik. A od wyroku uzusu (może
    uzusa) niestety nie ma odwołania. W związku z tym, jeżeli Twoją
    motywacją było ukazanie naszej niezmierzonej nielogiczności w
    posługiwaniu się terminem naleśnik, to wykazałeś się niezrozumieniem
    reguł rządzących naszym językiem.
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 9. Data: 2011-02-12 09:45:29
    Od: Welon <n...@o...pl>

    W dniu 2011-02-12 09:45, Zygmunt Dariusz pisze:

    > Amerykanski pankejk, to nie Angielski pankejk i nie polski nalesnik.
    > Tak trudno ci to pojac?

    A normalni ludzie dalej beda mowic "nalesnik".

    __
    KW

  • 10. Data: 2011-02-12 09:52:28
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Feb 12, 4:40 am, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
    > On Fri, 11 Feb 2011 16:59:28 -0800 (PST), Zygmunt Dariusz
    >
    > <z...@g...com> wrote:
    >
    > Drogi Veri,
    >
    > t umaczenie nie polega tylko i wy cznie na przeniesieniu wyrazu ,,w
    > skali 1:1'' z jednego j zyka do drugiego. Istnieje takie adne
    > okre lenie - spolszczenie. W ramach niego mie ci si ca e spektrum
    > mo liwych metod, od  ,,mechanicznego'' przeniesienia znaczenia wyraz w
    > a po utworzenie nieznanych dot d polszczy nie nowych twor w, maj cych
    > opysywa nowe poj cia. Obecnie bardzo popularna jest metoda
    > t umaczenia 1:1.

    Przeciez potwierdzasz wlasnie to o czym ja juz pisalem.

> [...]
    > plasterek, listek, deseczka, gdy istotne jest tutaj pokazanie
    > cienko ci takiego obiektywu w por wnaniu do typowych konstrukcji.
    > Jedny ms owem - ka dy wyraz, kt ry niesie sob informacje o cienko ci
    > by by odpowiedni. i na pocz tku pewno tak by o - ka dy posiadacz
    > takiego czego m g u ywa dowolnego s owa. P niej w te proces
    > w czy si uzus i wyda wyrok - nale nik. A od wyroku uzusu (mo e
    > uzusa) niestety nie ma odwo ania. W zwi zku z tym, je eli Twoj
    > motywacj by o ukazanie naszej niezmierzonej nielogiczno ci w
    > pos ugiwaniu si terminem nale nik, to wykaza e si niezrozumieniem

    Obiektyw zostal nazwany pankejkiem wlasnie tylko dlatego, ze osiagnal
    jego grubosc.
    Osiagnal tez grubosc racucha a nie nalesnika.
    Mozna go bylo nazwac tez obiektywem plaskim, ale nie imbecylnie
    tlumaczyc wlasnie 1:1 z angielskiego na Polski, bo to nie anglicy
    wprowadzili te nazwe tulko hamerykany.
    Potrafisz to zrozumiec?

    veri