  • 1. Data: 2011-07-19 12:26:00
    Temat: Napiecie na podtrzymaniu radia
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Pytanie do obeznanych z elektrotechniką samochodową:
    Czy podpięcie woltomierza (w sensie dodatkowego zegara, nie tak na chwilę w
    celu zmierzenia) do podtrzymania zasialnia radia ma sens? Innymi słowy, czy
    napięcie na podtrzymaniu będzie wskazywało napięcie na akumulatorze
    (pomijając oczywiście spadek na kablu)- w stanie spoczynkowym a także w
    czasie jazdy, kiedy alternator pracuje? - czy też jest tam coś po drodze, co
    może przekłamywać odczyt? Warto ciągnąć osobny kabel bezpośrednio od
    akumulatora? Pytam, bo zegar miałby być zamontowany bezpośrednio nad radiem,
    więc podpięcie go tam byłoby łatwe technicznie, ciągnięcie kabli od
    akumulatora zaś wiązałoby się z poważniejszym nakładem pracy.

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 2. Data: 2011-07-19 12:37:16
    Temat: Re: Napiecie na podtrzymaniu radia
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-19 12:26, Yogi(n) pisze:

> [...]
    > zamontowany bezpośrednio nad radiem, więc podpięcie go tam byłoby łatwe
    > technicznie, ciągnięcie kabli od akumulatora zaś wiązałoby się z

    Nie wiem w jakim stanie jest Twoja instalacja, ale nic nie powinno
    przekłamywać odczytu. Po odpaleniu pojazdu wartość na woltomierzu musi
    wzrosnąć do nominalnej wartości. Obie wartości muszą być takie same na
    akumulatorze, jak i w instalacji elektrycznej dochodzącej do radia
    samochodowego.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-07-19 12:50:07
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wzrosnąć do nominalnej wartości. Obie wartości muszą być takie same na
    > akumulatorze, jak i w instalacji elektrycznej dochodzącej do radia

    Instalacja jest w dobrym stanie, bo auto jest nowe (2,5 roku), nia miało
    dzwonów ani stłuczek, instalacja nie była cięta czy przerabiana, miałem
    tylko wątpliwości czy nie ma tam po drodze jakichś regulatorów napięcia itp.
    Sam woltomierz jest mi średnio potrzebny, ale chcę podpiąć zegar
    (czasomierz), którego po wymontowaniu fabrycznego radia nie ma (to znaczy
    jest w nawigacji, którą wsadziłem zamiast radia, ale nie zawsze ją włączam,
    na krótkich trasach włączanie nie ma nawet sensu, bo startuje ze trzy
    minuty, dlatego chcę podpiąć zegar. Ale ponieważ mam "kurnik" na dwa
    urządzenia, pomyślałem, że woltomierz będzie najłatwiej podpiąć w celu
    wypełnienia dziury w kurniku. W każdym razie, dziekuję za informację, tak
    czy siak pomierzę napięcia bezpośrednio na akumulatorze i na kablach przy
    radiu.

  • 4. Data: 2011-07-24 20:10:04
    Od: "PcmOL" <...@...net>

> [...]
    > wzrosnąć do nominalnej wartości. Obie wartości muszą być takie same na
    > akumulatorze, jak i w instalacji elektrycznej dochodzącej do radia

    Jest to oczywista bzdura.
    Napiecie na woltomierzu będzie pomniejszone o o prąd na przewodach "po
    drodze" razy ich rezystancja.
    Wobec powyższego, napięcie będzie się zmieniać w zalezności od obciążenia
    dołączonego do przewodów "po drodze".
    Dość konkretnie się będzie zmieniać - ułamki woltów, do pojedynczych
    woltów.

  • 5. Data: 2011-07-24 23:44:35
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "PcmOL" <...@...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > dołączonego do przewodów "po drodze".
    > Dość konkretnie się będzie zmieniać - ułamki woltów, do pojedynczych

    Z tymi "pojedynczymi woltami, to trochę przesadziłeś - podczas pomiaru
    dokładnym woltomierzem (tj. pokazującym tysięczne cześci wolta) różnice
    pomiędzy napięciem bezpośrednio na akumulatorze i na kabelkach przy radiu
    wahały się w granicach kilku setnych, co w wypadku woltomierza wyskalowanego
    co 0,2 V (a taki mam w kabinie) nie ma najmniejszego znaczenia. W stanie
    spoczynkowym pokazuje 12,1, podczas ładowania 14,4 V. Na moje porzeby taka
    dokładność w zupełności wytarczy.